مشهد؛

فعالیت های عشایر در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است

تمامی فعالیت های مردم عشایرنشین در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

فعالیت های عشایر در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی استبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمدرحیم نوروزیان فرماندار شهرستان مشهد در جلسه شورای عشایر گفت: عشایر از جمله اقشار و صنوفی هستند که خویشتن را در خدمت اقتصاد و تولید قرار داده اند و با بیشترین بازدهی و کمترین هزینه زندگی می کنند.
وی با اشاره به ظرفیت بالای عشایر برای تامین نیازهای مردم افزود: نکته قابل تامل در خصوص عشایر آن است که بخش مهمی از نیازها و حاجات مردم توسط آنان تامین می شود.
معاون استاندار گفت: متاسفانه وضعیت اقتصادی کشور به گونه ای است که عرصه را بر عشایر تنگ کرده اما مقاومت این مردمان با وجود چنین شرایط سختی، ستودنی است.
نوروزیان افزود: عشایر با توان بالایی در عرصه تولید حضور یافته اند و در این راستا، کمترین ضایعات و هزینه را بر دوش دولت می گذارند.
وی بی آلایشی را از دیگر ویژگی های مثبت و در خور توجه عشایر دانست و گفت: عشایر را می توان مردمانی پاک، صاف و ساده ای دانست که از آلایش به دور هستند و استوارانه پای عقاید خود ایستاده اند.
وی یکی از بزرگترین رسالت عشایر را پاسداشت آداب و سنن اصیل ایرانی دانست و گفت: بخشی از آداب، رسوم و سنن اصیل ایرانی که اکنون به باد فراموشی سپرده شده، هنوز میان عشایر پایدار است و این مردمان، در پاسداشت این آداب و سنن اجتهاد فراوانی از خود نشان دادند.
فرماندار شهرستان مشهد گفت: در این راستا، علاوه بر رفع مشکلات مادی و اقتصادی عشایر، باید به آنان برای پاسداشت و حفظ این آداب و سنن اصیل ایرانی و ملی نیز مدد برسانیم.
نوروزیان انتقال آداب و سنن عشایر را از دیگر ظرفیت های در خور توجه دانست و افزود: انتقال این آداب و سنن به دیگر مردمان از دیگر ظرفیت هایی است که در عشایر دیده می شود و لازم است که مورد توجه قرار بگیرد.
وی پیرامون ساز و کارهای قانونی تسهیلات ویژه عشایر نیز گفت: در برنامه بودجه سالانه کشور و برنامه 5 ساله دولت، تسهیلات قابل توجهی برای اقشار ضعیف جامعه مانند عشایر و کشاورزان در نظر گرفته شده اما گاهی ساز و کارهای قانونی، به مانع تبدیل می شود.
معاون استاندار افزود: متاسفانه ساز و کارهای قانونی به گونه ای است که گاهی عشایر و دیگر اقشار ضعیف و کم برخوردار نمی توانند از تسهیلات دولتی بهره ببرند.
نوروزیان یکی از مهم ترین وظایف شورای عشایر فرمانداری مشهد را پیگیری مصوبات و تلاش برای عملیاتی ساختن آنان دانست و افزود: یکی از مهم ترین وظایف شورای عشایر فرمانداری مشهد، پیگیری مسائل و مصوباتی است که می تواند گره از مشکل عشایر بگشاید.
وی گفت: ساخت جاده و تامین آب، از مهم ترین امکاناتی هستند که باید برای عشایر فراهم شود. برای فراهم کردن این امکانات نیز نیازمند همکاری تمامی دستگاه ها هستیم.
انتهای پیام// م.م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.