اهواز؛

گرد و خاک به کنوکارپوس هم رحم نمی کند

عضو هیأت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: گرد و خاک جمعه 2 هفته گذشته با منشأ داخلی موجب سوزانده شدن گیاه کنوکارپوس در اهواز شد.

گرد و خاک به کنوکارپوس هم رحم نمی کندبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز؛ دکتر مهرانگیز چهرازی، عضو هیأت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز به داخلی بودن منشا گرد و خاک 8 بهمن اهواز اشاره کرد و بیان داشت: این گرد و خاک موجب سوختن گیاهان شده، به‌ طوری‌ که گیاه کنوکارپوس که در محیطی مانند پتروشیمی ماهشهر در برابر آلودگی‌های نفتی و گازی موجود در هوا مقاومت نسبی نشان داده بود، در برابر این گرد و خاک نتوانسته مقاومت کند و از بین رفته است.

وی به شدیدتر بودن گرد و خاک‌هایی با منشأ داخلی اشاره کرد و اذعان داشت: اگر منشأ خارجی داشته باشند، تا زمانی که ذرات خاک وارد کشور شود، تا حدی از شدت و آسیب‌های آن کاسته می‌شود.

چهرازی درخصوص گونه‌های مقاوم به ریزگردها یا کاهنده آلودگی هوا، تصریح کرد: گونه‌های گیاهی زیادی مانند انجیر بنگالی، درخت برهان، درخت جامبو و درختچه مصری در اهواز قابل کشت هستند اما در حال حاضر شهرداری در حال آماده‌سازی برخی گونه‌های جدید برای کشت در اهواز است.
 
این عضو هیأت‌علمی گروه باغبانی دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار داشت: در خوزستان برخی گیاهان به‌صورت خودرو در دامنه‌های کوه‌ها و مناطق مختلف رشد می‌کنند که با وجود این گردوخاک‌ها همچنان مقاومت کرده‌اند؛ ما باید این گیاهان را تکثیر کنیم.

وی خاطرنشان کرد: البته من با گونه غالب گیاهی مخالف هستم. باید همه‌چیز نسبی باشد و ببینم می‌خواهیم چه گیاهی را کجا بکاریم؛ چراکه گیاه مناسب برای پارک با بلوار متفاوت است. حتی اگر تنوع گونه‌های گیاهی ما کم است می‌توانیم گیاهانی را به استان وارد کنیم.

مهرانگیز چهرازی افزود: درختان در کاهش آلودگی و کاهش دما بسیار مؤثر هستند اما با توجه به گردوخاک بحث دیگری که مطرح می‌شود، شست‌وشوی درختان است. این درختان باید توسط شهرداری شست‌وشو داده شوند. این کار هم‌اکنون در اهواز یا انجام نمی‌شود یا بسیار اندک صورت می‌گیرد. برای شست‌وشوی درختان ماشین‌های مخصوص نیاز است و احتمال می‌دهم که شهرداری امکانات لازم برای شست‌وشو را ندارد.

وی در خصوص سرانه فضای سبز شهری اهواز، تصریح کرد: در شهر آلوده‌ای مانند اهواز سرانه فضای سبز باید 50 مترمربع باشد که این فضای سبز می‌تواند شامل درخت، درختچه یا گیاهان پوششی باشد. در حال حاضر در بعضی مناطق مانند منطقه 2 سرانه فضای سبز حدود 20 مترمربع و در برخی مناطق نیز کمتر از سه مترمربع است.

چهرازی با اشاره به معرفی کنوکاپوس به‌عنوان عامل تنگی نفس اهوازی‌ها، گفت: هنوز تحقیق و گزارش مستندی درباره درخت کنوکارپوس انجام نشده است و ما نیز نمی‌توانیم گیاه کنوکارپوس را به‌عنوان مقصر تنگی‌نفس معرفی کنیم. در مقالاتی که ارائه شد، گفته شده که دانه‌های گرده حساسیت‌زا هستند. گیاهی مانند کنوکارپوس می‌تواند آلودگی‌های فضا را جذب کند.

وی اذعان کرد: در خوزستان گیاهان خودرویی مانند گیاهان خانواده غلات و چغندر دانه‌های گرده تولید می‌کنند. اگر بخواهیم آلودگی را به دانه گرده نسبت دهیم باید ابتدا تشخیص دهیم که کدام دانه گرده در آن زمان در هوا وجود داشته است که هنوز هیچ قدمی در این خصوص برداشته نشده است.

انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.