سرلشکر صفوی:

باید به مرزهای دریایی مانند مرز خشکی کشور توجه شود

مشاور و دستیار فرمانده کل قوا گفت:امروز توجه به مرزهای دریایی نباید کمتر از توجه به مرزهای خشکی کشور باشد.

به گزارش حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سردار سرلشکر سید یحیی رحیم صفوی مشاور و دستیار فرمانده کل قوا در اولین همایش معماری آینده ناجا که امروز (چهارشنبه) برگزار شد، اظهار داشت:از نظر من سازمان‌هایی موفق هستند که هوشمندانه و با نگاه به آینده فرآیند‌ها و راهبرد‌ها را در حوزه مأموریت‌ها رصد کرده و متناسب با تغییر و تحول محیط انجام مأموریت کنند.

وی ادامه داد: باید متناسب با تغییرات محیطی، ملی و جهانی در ساختار تشکیلاتی برای ارتقای کیفیت، بهره‌برداری فرماندهی، بهره‌وری از تجهیزات، قدرت تحرک و جابجایی سازمان را بازنگری و به روز کرد. به عنوان مثال باید توجه داشت که ثبات و امنیت داخلی ۱۵ کشور همسایه ایران و همچنین مواضع خارجی آن‌ها نسبت به کشورمان در امنیت ایران اسلامی اثرگذار است. به عنوان مثال پاسخ به این سوال که آیا این کشور‌ها به سمت دوستی با ملت ایران در حال حرکت هستند یا رقابت دشمنی هستند می‌توانند راهبردهای آتی را مشخص کنند یا اینکه آیا این کشور‌ها توانایی کنترل مرز‌ها را دارند یا اینکه کشورمان باید به تنهایی هزینه امنیت مرز‌ها را عهده‌دار شوند که نمونه آن را در ۱۸۰۰ کیلومتر مرزهای شرقی داریم. 

سرلشکر صفوی در خصوص رویکرد اصلی معماری ناجای آینده تصریح کرد:این معماری باید معطوف به فراگیری، یکپارچگی، پاسخگویی و خدمات امنیتی و انتظامی مورد نظر مردم و نظام جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری باشد و در حوزه‌های مختلف همگام و همراه با هدف رسیدن به تمدن اسلامی جدید ایران تنظیم شود.

دستیار فرمانده کل قوا افزود:مرکز راهبردی نیروی انتظامی را با وجود پشتوانه هایی از صاحب نظران، فرماندهان و مجوزهای تحقیق و پژوهش باید مورد ستایش قرار داد و قطعا این مرکز می‌تواند در رسیدن به یک معماری متناسب با شرایط حداقل ۱۰ سال آینده ناجا گام‌های موثر بردارد.

وی تأکید کرد:اولین عامل تأثیرگذار در معماری نیروی انتظامی آینده، شناخت و تشخیص صحیح از تغییر و تحولات محیطی، منطقه‌ای، ملی و جهانی است.

سرلشکر صفوی اذعان کرد:در تشخیص تغییر و تحولات محیط باید روند و راهبردهای امنیتی را که متوجه ایران است در نظر بگیریم که آیا روند‌های خارجی به سمت دوستی با ایران است یا رقابت و یا حتی دشمنی که این موضوع مهمی است.

مشاور و دستیار فرمانده کل قوا تصریح کرد:باید دید که آیا همسایگان ایران نسبت به کنترل مرز‌ها توانمندی‌های لازم را دارند یا ایران باید هزینه کنترل مرز‌ها را بپردازد.

وی بیان داشت:اخیرا شاهد مواضع سیاسی برخی کشورهای غرب آسیا در کنفرانس مونیخ بودیم و به نظر می‌رسد دولت جدید آمریکا به دنبال ادامه تنش در کشورهای سوریه و عراق است و همچنین اسرائیل بیشترین سود را از جنگ‌های نیابتی منطقه می‌گیرد لذا باید به این سوال پاسخ داد که آیا نزدیکی برخی دولت‌های عربی به صهیونیست‌ها ادامه یافتن این روند در منطقه نیست؟ به هر حال سرریز شدن ناامنی منطقه ممکن است مرزهای ما را مورد خطر قرار دهد لذا نیروی انتظامی در حوزه‌های شهری و مرزی باید تدابیری را مبتنی بر این مواضع اتخاذ کند. 

مشاور و دستیار فرمانده معظم کل قوا ادامه داد:نیروی انتظامی باید در معماری آینده‌اش چه در مأموریت‌های فرماندهی مرزبانی، چه در فرماندهی کلانشهر‌ها یک تدبیر اساسی بیاندیشد و در مأموریت‌های مرزبانی علاوه بر مرزهای زمینی به دو هزار و ۷۰۰ کیلومتر مرز دریایی توجه کند، چرا که بیشترین کالای قاچاق و قسمتی از مواد مخدر از طریق دریا وارد کشور می‌شوند.

وی افزود:تعیین اولویت مهم است و ناجا باید اولویت‌ها را در کلانشهر‌ها درنظر گیرد، چرا که بیش از ۷۰ درصد جمعیت کشور شهرنشین شده‌اند و از آنجا که ناجا در قبال تمام ابعاد اشکال امنیتی از امنیت اجتماعی گرفته تا قاچاق، خشونت، مواد مخدر و ... تنوع مأموریتی دارد باید در معماری آینده‌اش محیط امنیتی داخلی را لحاظ کند.

سرلشکر صفوی عنوان کرد:ناجا با بدنه جامعه ارتباط چهره‌به چهره دارد و باید تعیین شود که از چه جذابیت، گفتمان، اقتدار و تجهیزاتی برخوردار باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار