فعالیت ۱۳۰۰ شتاب دهنده با هدف شکوفایی اقتصاد دانش‌بنیان

رییس پارک فناوری پردیس عنوان کرد: در حال حاضر ۱۳۰۰ شتاب دهنده و ۲۰۰ مرکز رشد با هدف تحقق اقتصاد دانش مقاومتی و شکوفایی اقتصاد دانش بنیان فعالیت دارند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهدی صفاری‌نیا رییس پارک فناوری پردیس عصر امروز در نشست هم‌اندیشی معاونت علمی با فعالان زیست بوم فناوری در معاونت علمی با اشاره به فعالیت مراکز نوآوری و شتاب دهنده ها اظهار داشت: بیش از سه سال است که مراکز نوآوری شتاب دهنده ها و شرکت های دانش بنیان در کشور فعالیت می کنند و این موضوع با توجه به توسعه سیستم در فضای کنونی کشور صورت گرفته است.

وی بیان کرد: شرکت های دانش بنیان بر اساس تاکیدات رهبری مبنی بر اهمیت این شرکت ها بر شکوفایی اقتصاد دانش بنیان و تحقق اقتصاد مقاومتی، فعالیتشان گسترش پیدا کرده است.

صفاری ادامه داد: شرکت های دانش بنیان زنجیره ایده تا ثروت را تکمیل و نقش علم در توسعه کشور را نشان می دهد و در دهه های اخیر ایران از یک جهش علمی برخوردار بوده است که نسل دوم در این زمان به توسعه پارک های فناوری با فعالیت ۲۰۰ مرکز رشد می پردازد.

وی تاکید کرد: قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان سبب ایجاد اکوسیستم استارت آپی و کارافرینی شده که این امر فضای جدیدی را می تواند درست کند و روحیه کارمندی به کارافرینی در بین دانشاموختگان دانشگاهی می شود.

صفاری عنوان کرد: در یک دوره، فارغ التحصیلان دانشگاهی به دنبال شغل دولتی بودند ولی امروزه این گروه به دنبال ایجاد استارت آپ های دانشگاهی و ایجاد اشتغال هستند.

وی ادامه داد: در سال ۹۳ مدیریت و سرمایه گذاری به بخش خصوصی واگذار شد و فضا از پژوهش به نوآوری تغییر کرد.

صفاری با بیان اینکه اقتصاد دانش بنیان سبب اشتغال جوانان تحصیلکرده می‌شود، یادآور شد: همگامی با محیط زیست با محوریت کسب و کار جدید از دیگر شاخص های این اقتصاد است.

رییس پارک فناوری پردیس ادامه داد: با توجه به ظرفیت های موجود در کشور از نظر نیروی انسانی و مهندسان جوان شرکت های دانش بنیان نوپا به پیشرفت قابل توجهی دست پیدا کرده اند.

وی در ادامه سخنانش تصریح کرد: فرصت های جدید کسب و کار سرمایه گذاری خطر پذیر اس ان سی سب ورود نخبگان به این اکوسیستم شده است.

صفاری در پایان گفت: در حال حاضر ۲ هزار و ۹۰۰ شرکت دانش بنیان تایید صلاحیت شده و از تسهیلات ۲۰ هزار میلیاردی بهره مند شده و این شرکت ها باعث اشتغال ۸۰ هزار نفر از جوانان دانشگاهی در کشور شده اند.

وی ادامه داد: آموزش‌های کارآفرینی برای توسعه فعالیت‌های فرهنگی اقتصادی تغییر در فضای مراکز علمی در معاونت علمی باعث ایجاد رویه‌ای برای کسب و کار کارآفرینی شده است و مجموعه‌های شتاب‌دهنده مراکز رشد و پارک‌های فناوری در این راستا فضای کسب و کار را بهتر می‌کنند. 

صفایی عنوان کرد: مراکز رشد شتاب‌دهنده‌ها و پارک‌های فناوری، موسسات پژوهشی، سرمایه‌گذاران خطرپذیر و موسسات عمومی و دولتی از عناصر اکوسیستم و زیست بوم است و در این مراسم در سال 95 بیش از 500 رویداد کارآفرینی در ابعاد مختلف برگزار شده است. و همچنین انتقال تجربه حل مسئله ایده و آموزش‌های کارآفرینی از جمله عوامل همین رویدادها در سال 95 بوده است.

رئیس پارک علم و فناوری پردیس تاکید کرد: بیش از 40 مجموعه به شتاب‌دهنده اعلام فعالیت کرده که از این تعداد در حال حاضر 25 شتاب‌دهنده به طور کامل فعال است که بیشترین تعداد مراکز شتاب دهنده در استان تهران قرار دارد.

صفایی تاکید کرد: بروز چالش سنتی و نوین، ورود مجموعه‌های خارجی به زیست بوم، نبود وجود ادبیات مشترک در تعاملات، از جمله عوامل چالش‌ها و مشکلات پیش روی آنها در کشور است.

صفایی تاکید کرد: ایجاد کارگروه به منظور سیاست‌گذاری هدایت و نظارت در مراکز نوآوری شکل گرفته است و در این راستا سامانه‌ای متمرکز ایجاد و بومی سازی تدریجی برخی مدل‌های خارجی و همچنین فعال نمودن شرکت‌های نوپای دانش‌بنیان پررنگ نمودن استارت آپ‌ها جلوگیری از انحصار در محیط کارآفرینی حمایت فن‌آوری بومی‌ جلوگیری از آلوده کردن زیست بوم به وسیله افراد سودجو از جمله اقدامات این کارگروه در مورد علم و فناوری است.

صفایی افزود: ساماندهی کلیه رویدادهای کارآفرینی و نوآوری تعریف و رویدادهای بومی و بهره‌برداری از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور ایمن سازی دسترسی به شبکه زیست بوم فناور از دیگر کارهای این کارگروه شرکت‌های دانش بنیان است.

وی یادآور شد: سرمایه‌گذاری جسورانه رویه‌های اعزام تیم ها به رویدادهای خارجی و طراحی سامانه از دیگر کارهای صورت گرفته در کارگروه شرکت‌دانش‌بنیان و شتاب دهنده است و در این راستا اشتراک دانش حمایت مالی معنوی دسترسی به شبکه فعالان زیست بوم کمک به اخذ مجوز شرکت‌های دانش بنیان و ارائه خدمت صندوق نوآوری و استفاده از تسهیلات آن از دیگر کارهای صورت گرفته در معاونت علم و فناوری است.

وی ادامه داد: در طول سه سال گذشته 103 رویداد در 35 سال موضوعات علمی فناوری برگزار می‌شود که بیش از 800 هزار نفر در این رویداد شرکت کردند.

صفایی نیا تشریح کرد: 14 شتاب‌دهنده در معاونت علمی و فناوری ثبت نام کرده و مورد تایید قرار گرفتند که در این راستا بخش خصوصی محور اصلی قرار دارد و طی برنامه 3 ساله هزار و 300 درخواست برای ورود به شتاب‌دهنده در قالب 140 تیم وارد چرخه شتاب شده‌اند.

وی ادامه داد: سامانه فن بازار برای ثبت اطلاعات شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد شده است و معاونت علمی فناوری حمایت ویژه های‌تکتست‌ها و وی سی ها دارد و با ظرفیت‌های استارت‌ آپ‌های دانشگاهی به وسیله معاونت انجام می‌شود و کمیته سرمایه‌گذاری کارهای شتاب‌دهنده و وی سی را دنبال می‌کند و کمیته ترویج به دنبال تبلیغ و فرهنگ سازی این رویدادهای فناوری است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار