در نبرد "پالم" سربلند بیرون آمدیم/ سایه سنگین بخش دولتی بر سر صنعت دارویی کشور/ اجازه نمی دهیم دستاوردهای دولت در بخش سلامت آسیب ببیند

وزیر بهداشت در مراسم بررسى دستاوردهاى دولت تدبیر و امید در حوزه غذا و دارو گفت: افزایش تولید دارو، کاهش قیمت تجهیزات پزشکی و نشان‌دار کردن مواد غذایی از اقدامات مهم دولت یازدهم در این حوزه بود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در همایش دستاورد دولت تدبیر و امید در حوزه غذا، دارو تجهیزات پزشکی که در باغ نگارستان برگزار شد، گفت: گذشتگانی که بناهای ایرانی – اسلامی را ساختند و آن را به عنوان میراث برای ما بجا گذاشتند، اکنون این میراث به دست دانشگاهیان و نه اقتصاد‌یان افتاده و‌گرنه تاکنون بنای تاریخی این چنینی تخریب می‌شد و معلوم نبود که جای آن را چه می‌ساختند.
 
وی ادامه داد: در طی این سه سال علی رغم همه ناملا‌یماتی که سازمان غذا و دارو دید خدمات ارزنده‌ای را ارائه کرد، یکی از مهمترین نارضایتی‌های مردم در سال ۹۲ شرایطی بود که بر حوزه دارویی حاکم شده و مشکلاتی را برای آن‌ها به وجود آورده بود که مردم حاضر بودند ما‌یملک خود را بفروشند و برای پول دارو صرف کنند، اما با این وجود دارو در دسترس آن‌ها نبود.
 
وزیر بهداشت با اشاره به کاهش کمبودهای دارویی در طول سه سال گذشته در دولت تدبیر و امید گفت: با اقدامات خوب سازمان غذا و دارو به سرعت کمبودهای دارویی از ۳۰۰ قلم به زیر ۳۰ قلم رسید، زیرا توانستند در این حوزه رقابت ایجاد کرده و فرصت را برای کسانی که داروی مورد نیاز را وارد کشور می‌کنند ایجاد کنیم.
 
وی افزود: کاهش قیمت دارو بخصوص کاهش قیمت داروهای وارداتی به یک چهارم ضمن تشویق صادرات دارویی و کنترل واردات توانستیم سهم دولت را در تولید دارو از ۶۳ به ۷۰ درصد برسانیم.
 
وزیر بهداشت با بیان اینکه ثمره دانش استفاده از تولید دارو، کاهش واردات بود افزود: در حالیکه ۱۱ میلیون نفر را بیمه کردیم و با این وجود تقاضا و دسترسی مردم افزایش پیدا کرد توانستیم دو هزار میلیارد تومان تجهیزات پزشکی به سراسر کشور ارسال کنیم.
 
هاشمی عنوان کرد: در دولت یازدهم ۱۰ هزار نفر متخصص در سراسر کشور توزیع شدند که کار آن‌ها تجویز است و بخشی از این تجو‌یز‌ها دارو است افزون بر این واردات را در سقف یک میلیارد دلار در چند سال حفظ کردیم.
 
وزیر بهداشت با اشاره به عملکرد خوب دولت یازدهم در کاهش قیمت تجهیزات پزشکی گفت: در حوزه تجهیزات تحریم‌ها سنیگن‌تر بود، اما به طور متوسط توانستیم ۳۵ درصد قیمت تجهیزات را کاهش دهیم در برخی دستگاه‌ها مانند ام آر آی کاهش ۱۰۰ درصدی قیمت را داشتیم که همه توفیق دولت و سازمان غذا و دارو بود.
 
وی ادامه داد: در سلامت چندین چالش عمده داشتیم اما با مردم صادق بودیم در بحث پالم در گذشته ما را بسیار اذیت کردند و فشارهای زیادی بر ما وارد شد در دولت نیز در این حوزه بحث‌هایی بود و متهم شدیم به صادرات آسیب رسانده‌ایم اما خوشبختانه با توجه به حمایت‌های رییس جمهور در حوزه سلامت این مشکل را توانستیم پشت سر بگذاریم و واردات پالم را از 700 هزار تن به 350 هزار تن کاهش دادیم.

هاشمی با اشاره به اجرای طرح نشان‌دار کردن مواد غذایی با نصب برچسب‌هایی شبیه چراغ قرمز گفت: انجام این کار اقدام بزرگی بود اما این موضوع نیازمند تبلیغ است همچنین باید نظارت را بیش از پیش افزایش دهیم، برچسب‌های غذا باید بازدارنده باشند و مردم بدانند نسبت به میزان هزینه‌ای که می کنند چه میزان نمک ، قند و شکر دریافت می‌کنند و آیا محصول مورد خریداری سالم است یا نه.

وی افزود: کاهش میزان نمک، شکر و اسیدهای چرب ترانس در مواد غذایی را کاهش دادیم البته این مسیر باید دنبال شود در این حوزه حمایت‌های دولت و مجلس ضروری است اگر دولت و مجلس کمک کنند می‌توانیم موفق شویم در غیر این صورت باید چند برابر هزینه شود زیرا بار بیماری و هزینه‌های درمان بسیار افزایش پیدا می‌کند.

وزیر بهداشت عنوان کرد: در وضع عوارض بر کالاهای آسیب رسان من معترض هستم زیرا مجلس و دولت در این حوزه جدی نبودند. دستگاه‌های اقتصادی مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت ، اقتصاد و دارایی و برنامه و بودجه کمتر به وضع عوارض بر کالاهای آسیب رسان که حاصل آن کاهش مصرف است علاقه‌ای ندارند باید قانون تغییر می‌کرد، وزارت بهداشت تلاش‌های زیادی کرد اما موفق نشدیم.

هاشمی اظهار داشت: اگر قانون علاقمند است که مردم سالم‌تر باشند بیماری‌ها کاهش پیدا کند و آنهایی که شعار می‌دهند پیشگیری در درمان مقدم است باید اختیار بیشتری به تولیت بدهند تا عوارض کالاهای آسیب‌رسان افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه طرح PMS را اجرایی کردیم، گفت: کنترل آلاینده‌ها و تقلبا‌ت توسعه آزمایشگاه‌ها اقدام خوبی در سازمان غذا و دارو بود.

وزیر بهداشت بیان کرد: آزمایشگاه‌های ملی مرجع در قطب‌های دانشگاهی ایجاد شد افزون بر این باید افرادی را که در حوزه نظارت می‌توانند اقدام کنند را باید بیشتر به کار بگیریم تا نظارت‌ها بیشتر صورت گیرد.

هاشمی با تأکید بر راه‌اندازی سامانه پور‌تال دارویی و غذایی تا انتهای دولت یازدهم گفت: در این حوزه در سازمان غذا و دارو کارهای زیادی انجام شده اما مهم خروجی است، یکی از نیازهای اصلی کشور بحث پور‌تال دارویی بوده که اگر سازمان غذا و دارو بخواهد با فساد مبارزه کند، این کار مهمترین است و اگر شما در سازمان غذا و دارو همه کارها را تعطیل کرده و این دو سامانه را به نتیجه برسانید خدمت بزرگی به کشور کرده‌اید، زیرا به ثمر رسیدن آن در هزینه و تایید اصالت دارو بسیار موثر بوده و از طرفی کمک به دولت است زیرا اگر روزنه‌هایی برای افراد سود‌جو وجود داشته باشد این سامانه آنها را از بین می‌برد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه سامانه رایانه پرداخت دارو در سال اول طرح تحول سلامت راه‌اندازی شد، گفت: این سامانه را به نظام بیمه‌ای بردیم و علی رغم اینکه از سازمان‌های بیمه‌گر انتظار بیشتری داشتیم برخی اتفاق‌ها روی داد عدم هماهنگی در سطح پوشش برای بعضی داروها منجر به کاهش پوشش بیمه‌ها در بعضی از اقلام دارویی بود.

وی ادامه داد: اگر بیمه‌ها همکاری می‌کردند و قانون را اجرایی به مشکل در افزایش قیمت برخی داروها بر نمی‌خوردیم، هیچ بیمه‌ای نباید تعهدات خود را کاهش دهد بیمه‌ها تخلف کردند و بسته خدمت پایه را همانگونه که به طور سنتی در گذشته کاهش می‌دادند در این دولت نیز آن را کاهش دادند.

هاشمی با بیان اینکه در حوزه صنعت دارو نیازمند تغییرات جدی هستیم عنوان کرد: اگر صادقانه بخواهیم بگوییم در صنعت دارو موفق عمل نکردیم در دولت یازدهم 100 قلم دارو و دو قلم داروی جدید به تولید رساندیم که به کمک شرکت‌های دانش بنیان اجرایی شد.

وی اظهار داشت: توانمندی علمی دانشمندان حوزه دارویی ما بالاتر از اینها است و مشکل اصلی این است که در دارو بر کارخانجات سایه سنگین بخش‌های دولتی و شبه دولتی وجود دارد که باعث شده سیستم‌ها سنتی اداره شوند و صنعت دارویی ما از صنعت روز دنیا عقب بماند.

وزیر بهداشت عنوان کرد: یکی از تاکیدات ما در حوزه صنعت دارو صادرات است زیرا علاوه بر ارز آوری و ایجاد اشتغال موجب افزایش کیفیت داروها در کشور شده که سود آن برای مردم بیش از منافع دیگر آن است مردم هزینه را برای دارو و تجهیزات پرداخت می‌کنند و انتظار دارند بهترین کیفیت را دریافت کنند.

وی با تأکید بر اینکه شاید بقیه در حوزه‌های دیگر کوتاه بیایند اما ما در دارو و تجهیزات کوتاه نمی‌آییم، افزود: مسئولان غذا و دارو باید بهترین خدمات را همانگونه که برای خانواده خود می‌پسندند برای مردم عرضه کنند.

هاشمی اظهار داشت: مردم به ما اعتماد دارند اگر فردی بیمار می‌شود و نیازمند دارو و تجهیزات پزشکی مانند برخی پرو‌تزها در اعضای بدن است باید بهترین‌ها در دسترس او باشد در این حوزه اگر کوتاهی کنیم خیانت است.

وی با اشاره به حمایت خوب دولت در سال اول طرح تحول گفت: اوایل دولت حمایت‌های مالی خوبی از ما شد و در اوج قرار گرفتیم مسیر ما باید ادامه پیدا کند.

هاشمی ادامه داد: عملکرد ما او‌جی داشت سال 93 به جایگاه مطلوبی رسیدیم و حمایت‌های زیادی از ما شد اما در سال 94 و 95 بسیار به زحمت افتادیم ما اعلام کردیم رقمی که بیمه‌ها و سازمان مدیریت بودجه در سال 92 به ما داد اگر 70 درصد آن رقم را به ما می‌دادند همان خدمات را با این رقم ارائه می‌کردیم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: در سال 94 و 95 شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی بسیار با مشکل مواجه شدند امیدواریم تا انتهای سال و این دوره اجازه ندهیم دستاوردهای این دولت به دلیل مشکلات آسیب ببیند و مردم در حوزه دارو نگران شوند.

هاشمی با بیان اینکه تا آخر امسال باید مطالبات شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی را تا دی ماه تسویه کنیم، افزود: تسویه تا این مدت به این معنی است که باید چهار تا پنج هزار میلیارد پول به وزارت بهداشت تزریق شود مگر اینکه وعده‌های داده شده بی ثمر بماند.

وی اظهار داشت: به خط پایان این دولت که نزدیک می‌شویم باید سر‌عتمان را بیشتر کنیم زیرا ممکن است دیگر این فرصت فراهم نشود تا بتوانیم ارائه خدمت کنیم هرچند که ما کم نگذاشتیم.

وزیر بهداشت یادآور شد: در حوزه غذا مشکلات ما خیلی زیاد نیست اما همین میزان نیز باید برطرف شود، هر چند کار سختی است کار بشر طمع است و این روزها در کل دنیا رحم و مروت کم شده که ما مستثنی نیستیم، برخی افراد بخاطر سودجویی حاضرند هر نوع تقلبی را انجام دهند در این زمینه باید همه دستگاه‌ها اقدام کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۰۸:۲۰ ۰۵ اسفند ۱۳۹۵
با سلام. جناب دکتر حرف های شما در مورد روغن پالم قبول ولی داره تن تن بصورت قاچاق وارد میشه قربان . 2 هفته قبل خودم 2.5 تن توقیف کردم خودشم از نوع تاریخ مصرف گذشته ولی معاونین شما و همکاران من حتی یه تشکر خشک و خالی هم از ما نکردن.