اهواز؛

وقتی که از نفت، خاک سهم خوزستان می شود

وزارت نفت، با خشکاندن تالاب هورالعظیم باعث بوجود آمدن کانون گرد وخاک در خوزستان شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز؛ قاسم ساعدی، نماینده دشت‌آزادگان گفت: ‌به دلیل اهمال مسئولان واقدامات شرکت نفت ، پدیده گرد وخاک تبدیل به چالش شده و خوزستان در حال مواجه شدن با نوعی جنگ است.

قاسم ساعدی، تصریح کرد:‌ وزارت نفت با خشکاندن تالاب هور العظیم برای حفر میادین نفتی یک کانون گرد و خاک را در غرب خوزستان بوجود آورد

وی افزود: از 13 یا 14 سال است که گرد و خاک، مردم خوزستان را در معرض انواع بیماری‌ها قرار داده است اما پس از این همه سال ، دولت‌ها دائما وعده و قول و قرار می‌دهند و درعرصه عمل نتوانسته‌اند قدمی بردارند.

ساعدی عنوان کرد:‌ ظاهرا دولت اخیرا متوجه مساله ریزگردها شده و اقدام به شناسایی کانون‌ها کرده اما متاسفانه نمی‌خواهند واقعیت‌ها را بشنوند و دنبال چند کانون قدیمی گرد و غبار شامل اراضی اطراف امیدیه و هندیجان و اراضی اطراف بستان رفته‌اند در حالی که عامل بروز پدیده ریزگردها و کانون اصلی پدیده گرد و غبار در خوزستان به خشکاندن تالاب هورالعظیم باز می‌گردد و کانون اصلی گرد و غبار، تالاب هورالعظیم است.

وی با بیان این‌که تا زمانی که تالاب هورالعظیم احیا نشود مشکلات ریزگردها و مسائل ناشی از آن در خوزستان ادامه خواهد داشت، گفت: تا زمانی وزارت نیرو، آب را برای تالاب هورالعظیم رها نکند، همچنان شاهد پدیده ریزگردها خواهیم بود و این موضوع، سلامتی مردم و زندگی اجتماعی مردم را تحت شعاع قرار می‌دهد و با توجه به این‌که خوزستان قطب انرژی و اقتصاد کشور است، برای بخش اقتصادی استان و کشور نیز مشکلاتی ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به سفرهای اخیر وزیر جهاد کشاورزی به خوزستان بیان کرد: ‌این‌که آقای حجتی به خوزستان آمدند و نهال‌کاری را در کانون‌های گرد و غبار آغاز کردند، جای بحث وسیعی دارد. وزیر جهاد کشاورزی که می‌خواهد مثلا در 40 هزار یا 30 هزار هکتار از کانون‌های گرد و غبار نهال‌کاری کند، اگر در هر هکتار 300 یا 400 اصل نهال کاشته شود، آبیاری و نگهداری این نهال‌ها به چه صورت خواهد بود؟

نماینده دشت‌آزادگان افزود: امید است که این نهال‌کاری‌ها مانند نهال‌کاری‌های گذشته نشود که دیدیم وزارت جهاد کشاورزی و سازمان منابع طبیعی اقدام به نهال‌کاری در برخی کانون‌های گرد و غبار خوزستان کردند اما در زمینه نگهداری این نهال‌ها هیچ توجهی نکردند و متاسفانه تمام این نهال‌ها نابود شدند.

وی افزود: ‌تا زمانی که خانم ابتکار با وزرای نفت مماشات کند و ارده‌ای از خود نشان ندهد، مشکلات و مسائل این پدیده در خوزستان ادامه خواهد یافت. مردم از صورت‌جلسه نوشتن‌ها و جلسات مکرر و قول و قرارهای غیرعملی که متاسفانه در چند سال اخیر از بلندپایه‌ترین افراد دولت تا رده‌پایین‌های استان خوزستان شنیده‌اند، مایوس شده‌اند.

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.