تبریز؛

هشدارشیوع بیماری وی اچ اس در مزارع پرورش ماهی

مدیرکل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی با توجه به فصل سرما در خصوص احتمال شیوع بیماری وی اچ اس هشدار داد .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛بهداد گفت: پرورش دهندگان ماهیان سردابی با توجه به فصل سرما لازم است به توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی برای مقابله با بیماری VHS و کاهش تلفات عمل کنند.
وی افزود:با توجه به فصل سرما در خصوص احتمال شیوع بیماری VHS  در مزارع پرورش ماهی به ویژه ماهی قزل آلای رنگین کمان هشدار داد.
وی بیماری VHS را بیماری غیر مشترک بین انسان و آبزیان عنوان کرد و افزود: این بیماری خطری برای انسان ندارد ولی برای ماهیان قزل آلای رنگین کمان کشنده بوده و ماهی را در سنین مختلف درگیر می‌کند و در صورت شیوع بیماری، تلفات شدیدی را در مزارع پرورش ماهی به همراه دارد.
بهداد تنها راه کنترل بیماری VHS  را پیشگیری برشمرد و تاکید کرد: این بیماری هیچ راه درمانی ندارد و صرفاً با رعایت بهداشت و مسائل قرنطینه‌ای از جمله عدم نقل و انتقال بچه ماهی فاقد مجوز بهداشتی – قرنطینه‌ای از استان‌های مجاور، خرید بچه ماهی در اوزان بالاتر از مراکز مجاز واجد پروانه بهداشتی همراه با اخذ مجوزهای بهداشتی – قرنطینه ای مربوطه و حمل و نقل با خودروهای حاوی کد بهداشتی دامپزشکی و ضد عفونی دقیق تانکرهای ویژه حمل، می توان از بروز و شیوع این بیماری جلوگیری کرد.
وی ضمن تاکید مجدد بر خرید ماهی از مراکز زیر نظر و مورد تایید دامپزشکی با گواهی حمل و نقل بهداشتی و قرنطینه ای بیان داشت، قبل از ورود بچه ماهی حتماً مزارع پرورشی را با مواد ضدعفونی مجاز، ضد عفونی کنند.
بهداد خاطرنشان کرد: بعد از ورود بچه ماهی نیز به صورت هفتگی آب را ضد عفونی و همچنین پاکسازی و ضد عفونی  وسایل و تجهیزات را در دستور کار روزانه خود قرار دهند.
 
 
 انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار