خداییان مطرح کرد؛

جذب وکیل باید توسط یک نهاد انجام شود/ در حوزه وکالت با نقص قوانین مواجه هستیم

معاون حقوقی قوه قضاییه گفت: جذب وکیل باید در یک نهاد انجام شود، زیرا در حال حاضر دو نهادی که اقدام به جذب وکیل می کنند یکدیگر را قبول ندارند.

جذب وکیل باید توسط یک نهاد انجام شودبه گزارش خبرنگار حوزه حقوقی و قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ذبیح الله خداییان معاون حقوقی قوه قضاییه امروز(چهارشنبه) در همایش نفش و تأثیر وکلای مرکز مشاوران قوه قضاییه که امروز(چهارشنبه) برگزار شد، اظهار داشت: در رسیدگی به برخی جرایم از جمله رسیدگی به جرایم اطفال، حضور وکیل الزامی است .

وی با اشاره به اینکه حضور وکیل یکی از ارکان مهم دادرسی منصفانه است،گفت: حضور وکیل آثار متفاوتی از جمله جلوگیری از افزایش ورودی پرونده به دادگاه ها را دارد و بسیاری از اختلافات در همان دفتر وکالت مختومه می شود.

معاون حقوقی قوه قضاییه با اشاره به اینکه قاضی برای رسیدگی به جلسه محاکمه نیاز به مطالعه دارد،گفت: یکی دیگر از آثار حضور وکیل، تسریع در فرآیند رسیدگی است.

خداییان افزود: اقناع افکار عمومی از آثار حضور وکیل در جریان رسیدگی به پرونده است. حضور وکیل باعث می شود که مستندات پرونده گردآوری و محفوظ بماند.

وی با بیان اینکه قوه قضاییه نمی خواهد استقلال وکلا را از بین ببرد، گفت: تامین استقلال به معنای عدم نظارت نیست و قوه صرفا مرجع نظارتی، مرجع انتخاباتی نیست. استقلال اصلی، استقلال در اظهار نظر است و پشتوانه قانونی مهم ترین عنصر در تامین استقلال قاضی است.

معاون حقوقی قوه قضاییه افزود: در ماده واحد قانونی آمده است که وکیل در حین وکالت باید از مصونیت شغلی برخودار باشد. در برخی موارد وکیل روبروی دولت و اهرم قدرت قرار می گیرد.
 
خداییان تاکید کرد: انتخاب افراد اصلح و سالم به عنوان وکیل بسیار مهم است.

وی در خصوص آخرین وضعیت لایحه جامع وکالت گفت: قوه قضاییه بر اساس یکی از بندهای حاکم بر برنامه ششم اقدام به تهیه این لایحه کرد. در برنامه پنجم تکلیف شد که دستور العمل برنامه لایحه را تهیه کنیم و این تکلیف از سوی مجلس برای قوه قضاییه تعیین شد.

معاون حقوقی قوه قضائیه با بیان اینکه در حوزه وکالت با نقص قوانین مواجه هستیم،گفت: باید لایحه جامع در این خصوص وجود داشته باشد. نهاد وکالت باید تجمیع شود، چرا که دو نهادی که اکنون جذب وکیل  می کنند، همدیگر را قبول ندارند. بحث نهادینه ساختن تجمیع وکالت باید انجام شود.

وی با اشاره به اینکه هر خانواده باید یک وکیل داشته باشد،گفت: اکنون طرح پزشک خانواده مطرح است، چه اشکالی دارد خانواده ها وکیل داشته باشند؟

خداییان افزود: در برنامه ششم توسعه بند د ماده 133 آمده است که مرکز امور وکلا و کارشناسان مکلف است تا 30 درصد جذب خود را به ایثارگران اختصاص دهد و با این بند موضوع زمان دار بودن ماده 187 تایید شده است و مرکز مشاوران قوه قضاییه می تواند اقدام به جذب وکیل کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار