معاون وزیر امور خارجه:

هر آنچه ما در برجام گرفتیم با زور گرفتیم/ آنچه در برجام در زمینه تحریم‌ها انتظار می‌رفت اجرایی شده

ماهیت آمریکا روشن است و قرار نیست تغییر کند بنابراین مذاکره با بی اعتمادی مطلق انجام شده و هر آنچه گرفتیم را با زور گرفتیم.

توان دفاعی ما به نقطه‌ای رسیده که هر دشمنی را ناامید می‌کندبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه در همایش الزامات دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین الملل با بیان اینکه اکنون ایران در منطقه حرف نخست را می‌زندگفت: کشورمان ایران پس از 38 سال روزبه روز قدرتمندتر شده و بر مشروعیتش افزوده می‌شود که نمونه آن را در راهپیمایی اخیر دیدیم.

وی افزود:پس از پیروزی انقلاب اسلامی اتکا مابه تواناییهای ملی بود که امام راحل و رهبری هم به آن تاکید کردند و ما در راستای آن در این سال‌ها حرکت کردیم.

معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه با بیان اینکه توان دفاعی ما به نقطه‌ای رسیده که هر دشمنی را ناامید می‌کند گفت: نخستین مولفه قدرت دفاعی است که قدرت دفاعی ما کاملا بومی است و همه سلاح‌ها توان ملی و بومی جمهوری اسلامی است

عراقچی افزود: این فقط به‌خاطر قدرت لایزال الهی و سپس قدرت ملی و توان مردم است که در عرصه‌های مختلف خود را نشان داده است.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها با آگاهی از همین قدرت نیز پای میز مذاکره آمدند می‌دانستند باجمهوری اسلامی توان مقابله ندارندگفت:جمهوری اسلامی بعد از چهار دهه در اوج ثبات سیاسی و دفاعی به سر می‌برد و همه دنیا اذعان می‌کند امنیت ایران در منطقه را هیچ کشوری ندارد.

معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت خارجه با اشاره به اینکه این مردم با مقاومت خود تحریم‌ها را بلا اثر کردند، گفت: سنگین‌ترین تحریم‌ها را علیه ایران وضع کردند و این اواخر به تحریم‌های فلج کننده روی آوردند اما کارایی نداشت و این به دلیل قدرت مقاومت مردم بود.

عراقچی تصریح کرد: البته تحریم‌ها هزینه داشت و به مردم فشار آورد اما سیستم فلج نشد و کسی دست‌ها را بالا نبرد و این امر آنها را ناامید کرد چرا که اگر امید داشتند ادامه تحریم سبب می‌شد مردم و نظام فلج شود پای میز مذاکره نمی‌آمدند.

وی با اشاره به اینکه سابقه ندارد در تاریخ بین الملل تمام قدرت‌ها یک طرف میز مذاکره باشند و قدرت دیگر که آن را قدرت دسته چندم می‌دانند در طرف دیگر نشسته باشدگفت: وپیش از این همیشه قدرت‌های برتر با همدیگر مذاکره می‌کردند که این نشان دهنده اعتماد به نفس ملی ما است.

معاون وزیر امور خارجه با طرح این سوال که منافع ما در مذاکرات هسته‌ای چه بود؟ گفت: نخست از همه باید بدانیم مذاکرات هسته‌ای نتیجه 10 سال مقاومت ما است که گفتیم ما باید غنی‌سازی کنیم و اما آنها می‌گفتند نباید بکنید.

عراقچی افزود: ما گفتیم غنی‌سازی را تعلیق نمی‌کنیم و برنامه هسته‌ای را ادامه می‌دهیم و آنها نیز سنگین‌ترین تحریم‌ها را وضع کردند چرا که سیاست آمریکا غنی‌سازی صفر بود و تحریم‌ها برای این اعمال شد.

وی با بیان اینکه آنچه در زمینه تحریم‌ها از برجام انتظار می‌رفت اجرایی شده گفت: برجام در بحث تحریم‌ها قرار بود موانع تحریمی که در سر راه اقتصاد ایران قرار داده بودند، را بردارد،موانع حقوق بشری و غیره همچنان وجود دارد اما موضوع برجام فقط تحریم‌های هسته‌ای بوده است ما نه اجازه داشتیم بر سر سایر موضوعات مذاکره کنیم و نه صلاح بر این بوده است.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه دستاوردهای برجام بخاطر لطف غربی‌ها نیست بلکه ناشی از توانایی ملی بوده گفت: ماهیت آمریکا روشن است و قرار نیست تغییر کند بنابراین مذاکره با بی اعتمادی مطلق انجام شده و هر آنچه گرفتیم را با زور گرفتیم.

عراقچی با تاکید بر اینکه نقض فاحش برجام سبب کنار گذاشتن آن از طرف ما می‌شود، گفت: در برجام یک نقض داریم و یک نقض فاحش؛ نقض فاحش یعنی تحریم‌هایی که قرار بوده است بردارد را برگرداند، اما بدعهدی و نقض‌های کوچک بوده است که اقدام متقابل در برابرش انجام‌ و تصمیم‌گیری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: پاسخ بدعهدی لزوما خروج از برجام نیست اما ما دلبستگی نیز به برجام نداریم و قرار است منافع ما را تامین کند بنابراین اگر نظام به نقطه‌ای برسد که برجام منافع ما را تامین نکند و تردیدی در کنار گذاشتن آن نخواهیم داشت.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه اینکه انتظارات بی‌جا از برجام ایجاد شده است و انتظارت مردم به درستی مدیریت نشده است گفت: در این موضوع مقصر آن کسانی هستند که موضوعی ملی را تبدیل به موضوع فروملی و جناحی کردند درحالی که برجام یک موضوع ملی است و در آن چارچوب باید قرار گیرد.

عراقچی درباره کمرنگ شدن حضورش در فضای رسانه‌ها در ماه‌های اخیر گفت: در دو سه ماه گذشته برجام تبدیل به موضوع داخلی و جناحی شده است پس ترجیح دادیم ساکت باشیم چرا که برجام کار خودش را انجام داده است؛ قراردادهای کشتی، نفتی و هواپیما منعقد شده است البته در تحریم بانکی مشکل داریم امام تمام آن به برجام ارتباط ندارد و برجام گشایش‌های خودش را برای کشور داشته است.

وی در پاسخ به این انتقاد که در برجام آمریکا برای ما تعیین تکلیف کرده است گفت: آمریکا غلط کرده برای ما تعیین تکلیف کند؛ اختیار ما در برجام فقط دست خودمان است و تضمین اجرای برجام خودمان هستیم به طوری که هرلحظه منافع برجام برای ما وجود نداشته باشد بلافاصله می‌توانیم برنامه را به شکلی که می‌خواهیم فعال کنیم.

معاون وزیر امور خارجه افزود: اگر برجام روزی پاره شود حال چه توسط ترامپ چه خود ما، تصمیم‌گیری برای اینکه برنامه هسته‌ای را به حالت قبل برسانیم یک ثانیه طول می‌کشد. تحریم‌های یکجانبه نیز یک ثانیه زمان نیاز دارد اما تحریم‌عای شورای امنیت به دلیل حضور روسیه و چین مکانیزمی حداقل دوماهه دارد که آیا بتوانند یا نتوانند و نهایت تصمیم برجام نیز در مورد تحریم‌های شورای امنیت است.

عراقچی تصریح کرد: در جریان قانون داماتو هیچ تحریم جدیدی علیه ایران اضافه نشده و هیئت نظارت تشخیص داده که نقض فاحش برجام اتفاق نیفتاده است.

انتهای پیام//ف.ج


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.