تبریز؛

دانشمندان و جوانان ایران اسلامی توانستند بزرگترین پیشرفت ها را حاصل کنند

قائم مقام سازمان انرژی اتمی گفت: هرکاری به دانشمندان و جوانان این مرز و بوم سپرده شود، بی نتیجه نخواهد ماند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛قنادی دیشب در آیین نکوداشت نام آوران علم و فرهنگ مراغه گفت:دانشمندان و جوانان برومند ایران اسلامی با ایمان به توانستن، بزرگترین پیشرفت ها را حاصل کرده و گره پیچیده ترین مشکلات را گشودند و ثابت کردیم که هرکاری به دانشمندان و جوانان این مرز و بوم سپرده شود، بی نتیجه نخواهد ماند.
 
وی با اشاره به روند توسعه فناوری هسته ای در کشورمان گفت: در سال 86 برخی کشورها، رادیو داروهای هسته ای مورد نیاز کشورمان را تحریم کردند تا جایی که بیمارستان های ما تا 2 ماه از داشتن این داروها محروم بودند و از این رو در مدت سه ماه با تلاش های شبانه روزی موفق به ساختن این داروهای مبتنی بر فناوری هسته ای شدیم.

قنادی افزود: اکنون نیز کشورمان در زمینه غنی سازی و تولید رادیو داروها به عنوان یکی از کشورهای پیشرو شناخته شده و این امر به واسطه ایمان به توانایی هایمان و اعتقاد به قدرت الهی محقق شده است.

وی ادامه داد: در دهه هفتاد زمانی که برای ساخت مرکز UCF اصفهان قرارداد 100 میلیون دلاری برای تولید UF6 برای مدت 11 سال با چین امضا کردیم، این طرح پس از گذشت سال ها به یک طرح اولیه ختم شده بود و با وجود اینکه کشورهای خارجی مایل به ساخت آن نبودند، با 400 جوان مستعد دانشگاهی در سال 79 کار ایجاد این مرکز را آغاز کردیم.

وی اضافه کرد: در آن زمان هیچ کس در داخل و خارج کشور، نه نمایندگان، نه دولت و نه مسئولان ما را باور نداشتند.

وی گفت: زمانی که قرارداد با چینی ها را لغو و خسارت آن را دریافت کردیم با تکیه بر این جوانان که اکنون از مسئولان این سازمان هستند؛ در طول فقط سه سال این مرکز را ایجاد و راه اندازی کردیم.

وی افزود: زمانی که کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از این مرکز بازدید کردند از راه اندازی این مرکز شگفت زده شده بودند.
قنادی گفت: به دنبال ساخت مرکز یو سی اف اصفهان، موفق به ساخت راکتورهای تحقیقاتی، تاسیسات آب سنگین و تولید رادیو داروهای حیاتی پزشکی شدیم.

وی با اشاره به توسعه علوم و فناوری های هسته ای در سال های اخیر ادامه داد: این فناوری مفید همواره در چهار دهه اخیر بیشترین خدمات را در زمینه های تولید انرژی، کشاورزی، صنعت و پزشکی برای بشریت به ارمغان آورده است.

وی اضافه کرد: تشخیص بیماری های سخت و مزمن از جمله سرطان با بهره گیری از این نعمت خدادادی، موجب نجات جان میلیون ها نفر در دنیا شده و در یک سال اخیر نیز یک میلیون نفر از مردم کشورمان از این فناوری در زمینه پزشکی بهره مند شده اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شخصیت علمی و خدمات بزرگ خواجه نصیر الدین طوسی گفت: این مرد اسطوره ای در آن زمان مسائلی را مطرح می کرد که اکنون نیز برای دانشمندان به صورت مسئله ای حل نشده باقی مانده است.

وی ادامه داد: خواجه نصیر در علوم مختلف از جمله نجوم، فیزیک، شیمی، ریاضی، طب و دیگر علوم سرآمد دانشمندان زمان خود بود و با گردآوری بسیاری از بزرگترین دانشمندان آن زمان رصدخانه و مرکز علمی بزرگی در مراغه ایجاد کرد.

وی با تجلیل از زحمات اساتید و معلمان در تعالی علمی و فرهنگی گفت: در دوران دبیرستان با معلمانی آشنا شدم که علاوه بر معلمی، مربی ما بودند و تربیت اسلامی و هدف صحیح را به ما نشان دادند.

وی افزود: معلمان و اساتیدی بودند که به موازات آموزش علم و دانش، در حسینیه جوانان مراغه ما را تربیت اسلامی کرده، به ما درست قرآن خواندن و نماز جماعت را یاد دادند.

قنادی اضافه کرد: اگر امروز در سازمان یا نهادی می توانیم خدمتی برای جامعه و میهن اسلامی انجام دهیم در نتیجه نصایح و تربیت اساتید و معلمان فرهیخته این مرز و بوم است.

چهره علمی برگزیده بنیاد نخبگان کشور نیز در این آیین با اشاره به خدمات برجسته علمی خواجه نصیر گفت: این دانشمند بزرگ ایران زمین در اقدامی بی نظیر در تاریخ این مرز و بوم 18 نفر از دانشمندان نامی آن زمان را از کشورهای مختلف دنیا برای ایجاد مرکز دانشگاهی بزرگ در مراغه گردآورد و رصدخانه بزرگی را در آن ایجاد کرد.

جواد فرهودی افزود: اکنون نیز رصدخانه مراغه به عنوان یادگار بزرگ خواجه نصیر مغفول مانده و با توسعه شهری متروک شده و شاید دیگر قابل احیا نیز نباشد.

وی ادامه داد: خواجه نصیر با گردآوری زیج ایلخانی (یکی از آثار وی در حوزه ستاره‌شناسی) که اولین و مهم ترین اسطرلاب (وسیله‌ای در نجوم رصد ) نجومی دنیا بوده و اکنون در موزه لوور پاریس نگهداری می شود و نیز رصدخانه بزرگ مراغه دو یادگار ارزشمند و گرانبها از خود برای آیندگان به جا گذاشته است.
استاد گروه آبیاری و آبادانی دانشکده مهندسی آب و خاک پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران همچنین با اشاره به بحران کم آبی در کشورمان گفت: باتوجه به آمار و شاخص های آبی هم اکنون در آستانه تنش های آبی و نیز تا سال 2040 دچار بحران کم آبی و بی آبی خواهیم شد.

وی افزود: از این رو باید در استفاده از منابع آبی در زمینه های مختلف صرفه جویی کرده و استفاده بهینه از این نعمت خدادادی در اولویت قرار گیرد.

وی ادامه داد: فقر، از بین رفتن محیط زیست و عدم دسترسی به آب شرب به عنوان مهم ترین پیامدهای کمبود آب هشداری برای جامعه رو به رشد کشورمان در سال های آینده است.
 
وی اضافه کرد: تنها راه برون رفت از بحران کم آبی هنر خوب استفاده کردن از منابع آبی و مدیریت در بهره مندی از این منابع در کشور است.
 
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار