نوبخت در دفاع از کلیات بودجه سال 96:

بودجه 96 نسبت به ابتدای دولت یازدهم تنها 40 درصد رشد داشته/نظر مجلس در مورد بودجه فصل‌الخطاب دولت است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: بودجه سال 96 نسبت به ابتدای دولت یازدهم تنها 40 درصد رشد داشته که می‌توان آن را انقباضی دانست.

بودجه سال 96 نسبت به ابتدای دولت یازدهم تنها 40 درصد رشد داشته/ بودجه را می‌توان انقباضی اعلام کرد

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه سال 96 ضمن ارائه تشکر رئیس جمهور از مجلسیان به دلیل تصمیم منطقی، سنجیده و واقع‌بینانه با مطالبات مردم در رأی اعتماد مجدد به وزیر راه و شهرسازی گفت: در ارتباط با گزارش کمیسیون تلفیق بودجه در مورد آخرین لایحه بودجه دولت یازدهم چند سوال از سوی نمایندگان مخالف و موافق بیان شد که به آنها پاسخ می‌گویم.

وی اظهار داشت: برداشت بنده از اعداد و ارقامی که برخی نمایندگان اعلام کردند بیانگر آن است که باید اعداد حقیقی را از این تریبون به اطلاع نمایندگان برسانم.

نوبخت تأکید کرد: طی سالهای 92 که دولت یازدهم استقرار پیدا کرد تا زمان ارائه بودجه سال 96 برخی نمایندگان اعلام می‌کنند که بودجه بسیار افزایش داشته، بودجه منبسط شده، حال این سوال پیش می آید که چه میزان رشد کرده است؟

سخنگوی دولت تصریح کرد: برخی نمایندگان اعلام می‌کنند که هزینه‌های جاری طی سالهای گذشته رشدی فراتر از اعتبارات عمرانی داشته، آیا حقیقتا چنین است؟

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی ادامه داد: در سال 92 طی شهریورماه که دولت مستقر شد بودجه عمومی 210 هزار 4 میلیارد تومان بود که این رقم در سالجاری به 294 هزار میلیارد تومان افزایش یافت یعنی 40 درصد رشد که این امر مرهون لطف شما نمایندگان است که آن را افزایش داده‌اید.

وی بیان داشت: لایحه دولت مانند همین امسال که 25 هزار میلیارد تومان سقفش کمتر از مصوبه‌ای که در اختیار شماست طی آن سال هم همین گونه بود و در آن سال هم مجلس خود بودجه را افزایش داد.

نوبخت اظهار داشت: بودجه سال 96 نسبت به سال 92 تنها 40 درصد رشد داشته که با درنظر گرفتن متوسط تورم 10 درصد بودجه در دولت یازدهم طی این 4 سال در واقع نه تنها انبساطی نبوده بلکه انقباضی بوده است.

سخنگوی دولت با اشاره به بودجه جاری کشور طی دولت یازدهم گفت: در سال 92 بودجه جاری و اعتبارات هزینه‌ای 120 هزار میلیارد تومان بود و در بودجه سال 95 مجلس این رقم را به 190 هزار و 800 میلیارد تومان افزایش داد یعنی 59 درصد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی ادامه داد: اما اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای یعنی عمرانی در سال 92، 22 هزار و 200 میلیارد تومان بود که در سال 95 به 37 هزار میلیارد تومان افزایش یافت یعنی 67 درصد رشد داشته است.

وی خطاب به نمایندگان گفت: بنده از شما خواهش می‌کنم به من به عنوان رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کمک کنید تا بدانم کدام یک از هزینه‌های جاری را حذف کنم، بنده با کمال میل آن را خواهم پذیرفت.

نوبخت ادامه داد: بودجه جاری در سال 95 که 210 هزار میلیارد تومانی در سال 92، در سال 96 به 320 هزار میلیارد تومان رساندیم یعنی از سال 92 تا سال آینده بودجه منابع عمومی 52 درصد رشد کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تاکید کرد: اعتبارات جاری را باید کمتر کرد تا بتوانیم اعتبارات عمرانی را اضافه کنیم، البته شما نمایندگان زمان کافی تا پایان دوره کاری خود خواهید داشت تا هر کدام از هزینه‌های جاری را کاهش داده و به عمرانی اضافه کنید که این امر به ما کمک خواهد کرد.

سخنگوی دولت با اشاره به بودجه امور جاری گفت: نخستین هزینه جاری امور رفاه اجتماعی است که درسال 92 این رقم 37هزار و 400میلیارد تومان بود که سازمان برنامه‌وبودجه در آن موقع به 72هزار و 400میلیارد تومان رسید یعنی 93.5 درصد طی 5 سال از هزینه‌های جاری صرف رفاه اجتماعی شد و این یعنی کمیته امداد، بهزیستی، صندوق‌های تأمین اجتماعی و بازنشستگی که اگر می‌خواهید آن را کم کنید ما آمادگی داریم چون یکی از اقلام مهم هزینه‌ای ما این است.

وی با بیان اینکه آموزش و تحقیقات پله بعدی در بودجه جاری کشور است گفت: در سال 92 امور آموزش و اعتبارات آن 21 هزار و 800میلیارد تومان بود که در لایحه بودجه به 47 هزارو 300 میلیارد تومان رسید یعنی 116 درصد آموزش و تحقیقات در دولت یازدهم افزایش یافت.

نوبخت ضمن انتقاد از برخی نمایندگان که اظهار کردند بخش امور دفاعی و امنیتی از سوی دولت در بودجه سال 96 مغفول مانده است بیان داشت: در سال 92، اعتبارات امور دفاع و امنیت 17 هزار و 155 میلیارد تومان بود و درلایحه بودجه قبل از آنکه نمایندگان به آن رقم بیافزایند 39 هزار و 200 میلیارد تومان بود یعنی 128 درصد این رقم افزایش داشت که این امر بیانگر توجه دولت به حوزه دفاعی است.

رئیس سازمان مدیریت وبرنامه‌ریزی یکی دیگر از بودجه‌های جاری در کشور را بخش سلامت اعلام کرد و اظهار داشت: در سال 92 بودجه سلامت 11 هزارو 548 میلیارد تومان بود و امروز 16هزار و 900میلیارد تومان افزایش داشته که البته دولت بسیار بییشتر برای سلامت هزینه می‌کند.

سخنگوی دولت ادامه داد: ‌از سال 92 تا 96 در لایحه بودجه تنها 52 درصد افزایش داشته است، لذا بودجه جاری افزایش آنچنانی نداشته و تنها 59 درصد افزایش یافته و عمرانی نیز 67 درصد رشد داشت.

وی گفت: بنده باتوجه به اظهارات مخالفان و موافقان بودجه طی جلسه دیروز و امروز متوجه شدم که به افزایش مالیات برخی نمایندگان معترض بودند، افزایش مالیات‌ها و ترکیب منابع دولت در جهت افزایش مالیات‌ها بر اساس بند 17 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی انجام شده که دولت باتوجه به همه این مسائل آنچه که در لایحه بودجه سال 96 که 15 هزار و 900میلیارد تومان کل درآمدها است و یکی از اقلام مهم آن موضوع مالیات‌ها است نسبت به رقم 129 هزار و 800 میلیارد تومان سال 95 تنها 23 درصد افزایش داده است.

نوبخت تصریح کرد: نمایندگان برای کمک به سرعت گردش و چرخ اقتصاد و خروج از رکود پیشنهاد داشتند که مالیات‌های کاهش دهیم اما باید اعلام کردم آنچه که دولت دربودجه اعلام کرده مجلس بر میزان آن افزوده است .

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تاکید کرد: ما در رای به کلیات بودجه می‌خواهیم اعلام کنیم که این منابع و مصارف وجود دارد اما هر دو را می‌توان افزایش یا کاهش داد لذا بعد از آنکه نمایندگان به کلیات لایحه بودجه و گزارش تلفیق بودجه رای مثبت دادیم همکاران و بنده در خدمت شما خواهیم بود و هر کدام از رقم‌ها را که بخواهید کاهش دهید برای دولت نظر مجلس فصل الخطاب است.

سخنگوی دولت در پایان بیان داشت: بنده بار دیگر از تعاملی که مجلس در جهت خواست ملی با رای اعتماد به 3 وزیر، رای اعتماد به وزیر راه و شهرسازی و اصلاح قانون بودجه شما نمایندگان حجت را بر دولت تمام کردید و رئیس جمهوری اکیدا به وزرا اعلام داشته تا حداکثر تعامل را با مجلس داشته باشد و بنده نیز از هر اصلاح و تغییری که در هزینه‌ها و درآمدها انجام دهید، استفاده خواهم کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: مجلس ، صحن ، بودجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار