سانتریفیوژ IR-8 در قلب تهران

آخرین نسل سانتریفیوژ پیشرفته ایران در دانشگاه تهران برای عموم مردم به نمایش گذاشته شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، ایران از سال‌ها قبل موفق به ساخت نسل‌های جدید سانتریفیوژ با تکیه بر توان و تخصص داخلی شد و در این عرصه گام‌های مهمی نیز برداشته شد.

در فضای تهدید و تحریم ایران در بیش از یک دهه گذشته همواره فعالیت ایران در حوزه تحقیق و توسعه سانتریفیوژ با محدودیت هایی بسیاری مواجه بوده است. با این وجود ایران  توانست در این حوزه به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یابد. ایران تاکنون نسل‌های سانتریفیوژ مختلفی IR-1, IR-2m, IR-4,IR-5, IR-6, IR-6s,IR-7, IR-8 را طراحی، ساخته و آزمایش کند. از این میان سانتریفیوژهای IR2m و IR-4 قرار است در آینده نه چندان دور برای غنی‌سازی و تولید سوخت به تولید انبوه رسیده و مورد استفاده قرار گیرند. 

متخصصان سازمان انرژی اتمی در آخرین تلاش‌های خود توانستند به نسلی از سانتریفیوژ دست پیدا کنند که 24 برابر نسل اول توان غنی‌سازی یا "سو" دارد. ساخت این ماشین سانتریفیوژ در سال 92 به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام شد و در جریان مذاکرات هسته‌ای در دولت یازدهم از سال 92 یکی از مهم‌ترین موضوعات روی میز بود.
طرف‌های غربی به طور جدی خواهان کنار گذاشتن ساخت و آزمایش این ماشین از سوی ایران بودند و خواستار آن بودند این مساله از دستور کار مذاکرات خارج شود، اما با اصرار و دیپلماسی موفق تیم مذاکره‌کننده، این موضوع نه تنها از دستور کار مذاکرات حذف نشد، بلکه هیات ایرانی توانست امتیازات بسیار خوبی در مسیر تحقیق و توسعه این ماشین پیشرفته در طول اجرای برجام به دست آورد.

سانتریفیوژ IR- 8 در حدود چهار سال است که تحت تست‌های مکانیکی قرار دارد و در نهایت این ماشین از حدود سه هفته پیش با گاز UF6 مورد تست قرار گرفت.

این ماشین که برای اولین بار در سطح عمومی در سی و هفتمین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور در دانشگاه تهران برای عموم به نمایش گذاشته شده است و عموم مردم می‌توانند در کنار بازدید از بخش‌های مختلف صنعت هسته‌ای و دیگر دستاوردها در این حوزه، از نزدیک با نسل‌های مختلف سانتریفیوژهای تولیدی ایران آشنا شوند.

سانتریفیوژ IR-8 هم‌اکنون در حال گازدهی و در حال پایداری مکانیکی است.

تفاوت نسل‌های سانتریفیوژ در طول قطر این ماشین‌هاست. اگر قطر و طول‌ آنها زیاد باشد راندمان ماشین افزایش می‌یابد. بلندی قد و قطر زیاد سانتریفیوژ IR-8 از جمله ویژگی‌های این ماشین است که آن را از دیگر سانتریفیوژها متمایز کرده است. هم‌چنین از نکات دیگر این نسل از سانتریفیوژها تفاوت در جنس روتورهای آنهاست که از کامپوزیت است و باعث می‌شود سرعت خطی این سانتریفیوژ به 560 متر بر ثانیه افزایش یابد.

نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور از 30 بهمن افتتاح شده و تا 4 اسفند ادامه دارد.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار