در مراسم افتتاحیه ششمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر؛

توانایی تولید کنندگان ایرانی در جلوگیری از ورود برند‌های خارجی/ یادی از شهدای آتش‌نشان

آثاری که با دانش و اندیشه خود طرح های خود را مطرح می‌کنند، از تولید کنندگان ما باور و اندیشه های ایرانی را حمایت کرده‌اند همه سرمایه‌هایی هستند که هویت ایرانی را رقم می‌‌زنند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  آیین گشایش ششمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر صبح امروز ، با حضور حجت الاسلام پژمانفر رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، علی مرادخانی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی و دیگر آتشنشانان این نهاد در تالار رودکی برگزار شد. 

حمید قبادی دبیرکارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای این مراسم ضمن خیر مقدم به حجت الاسلام پژمانفر، مهندس غرضی و هنرمندان و پیشکسوتان عرصه مد و لباس، در آیین گشایش این جشنوارۀ گفت: ما هر روز خوشبختانه شاهد ورق خوردن کتاب پرحجم مد و لباس اسلامی ایرانی هستیم.  شاید در روزهای اول برگزاری این جشنوارهٔ نگاه ها مانوسانه بود اما تلاش های شما باعث شد تا سایر نهادها و موسس ها را در تولید ملی مد و لباس هوشیار و بیدار شوند. 

وی در ادامه بیان کرد: همچنین صنعت‌گران، تولید کنندگان ایرانی می‌توانند به‌زودی جای هجوهای ورود برند‌های خارجی را به کشور بگیرند. 

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تعداد آثار ارسال شده به جشنوارهٔ اظهار داشت: ما امسال شاهد چشمگیر ارسال 200 اثر موفق به جشنوارهٔ بودیم و شما نشان دادید می توانیم آثار ایرانی را در این شرایط سخت و طاقت فرسا هجوم فرهنگی روانه بازار کنیم. 

وی درادامه تلاش تولید کنندگان هنر صنعت مد و لباس را پاسخ بی ادعا به فرمایش مقام معظم رهبري درخصوص اقتصاد مقاومتی دانست و عنوان کرد: تولید محصولات ایرانی را تا جایی که تمام دروازه های نفوذ را به روی تولیدات خارجی ببندیم ادامه خواهیم داد. 

قبادی خطاب به پژمانفر رییس کمیسیون فرهنگی مجلس خاطر نشان کرد: در این مجلس کسانی حضور دارند که با تلاششان بیش از 30 تا 40 هزار اثر در عرصه تولید پوشاک به منصه ظهور گذاشته اند، در عین مراسم افرادی را می بینیم که هم پای کشور ترکیه و مشابه دیگر کشورهای خارجی روی به جلو حرکت کردند و این جشنواره توانسته بخش کوچکی از تلاش و ظرفیت‌های این عزیزان است. 

وی با بیان اینکه نمایشگاه‌های مد و لباس از سوم تا دهم اسفندماه در سه نقطه برج آزادی، برج میلاد و تالار وحدت برگزار می‌شود، پیرامون روند این جشنواره توضیح داد: برج میلاد با حضور 25 نماینده از فعالان حوزه مد و لباس، برج آزادی با به نمایش گذاشتن آثار دانشگاهیان، موسسان مد و لباس و تالار وحدت در بخش بین‌المللی و تقدیم و تکریم استادان و پیشکسوتان این عرصه از امروز کار خود را آغاز کرده است. 

قبادی در پایان خاطرنشان کرد: به امید آن روز که لباس ایرانی بر تن تمام مردم کشور بدرخشد و بتوانیم هویت ایرانی را در تمام دنیا به نمایش دربیاوریم.

در ادامه این مراسم پارچه‌ای که فرامرز فراهانی با نشان آتش‌نشانان طراحی کردن بود به حمید قبادی و جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی تقدیم شد و سپس ملکی ضمن قدردانی از دعوت مسئولان جشنواره و یاد شهدای آتش نشان گفت: بسیار خرسندم از اینکه در فضایی که متعلق به هنرمندان است با کاری خلاق حضور آتش‌نشانان را نیز داریم. 

وی ادامه داد: باید بگویم که انصافاً آتش‌نشان‌ها هم به نوعی هنرمند هستند. زیرا که تا هنرمندی عاشق نباشد نمی‌تواند اثری هنری خلق کند و تا آتش نشان هم عاشق نباشد نمی‌تواند با چاشنی شهامت و ایثار دل به آتش بزند. 

ملکی با تشکر و قدردانی از مردم شهر تهران و همراهی و کمک‌های مردمی در سانحه پلاسکو و اشاره به نقش اسطوره‌ها در تاریخ ایران صحبت‌های خود را به پایان رساند و سپس حجت الاسلام پژمانفر، قبادی، مرادخانی در چهلمین روز درگذشت شهیدان آتش‌نشان از ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی قدردانی کردند.
 
همچنین حجت الاسلام پژمانفر به دعوت دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس سازمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ششمین جشنواره مد و لباس فجر ضمن قدردانی و یاد فداکاری های آتش‌نشانان و به نمایش گذاشتن محبت و دوستی مردم، بیان کرد: از قدیم الایام روحیه ایثار و دوستی مردم در طول تاریخ ایران بوده است، امروزه در ماه گذشته شرایطی پیش آمد تا آتش‌نشانان ما بیش از پیش ظرفیت‌های خودشان را به نمایش بگذارند و حالا در ششمین جشنواره مد و لباس زمانی است تا با دوخت، اندیشه و طراحی این هویت ایرانی را نشون دهیم.
 
در ادامه علی مرادخانی معاون فرهنگی هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن خیر مقدم و سپاس گزاری از تولید کنندگان حوزه مد و لباس گفت: حوزه مد و لباس به عنوان یک عرصه نمادین هویتی است که می تواند کار خود را نه در جشنوارهٔ ها بلکه در طی سال هم ادامه بدهد. 

وی ادامه داد: با توجه به اینکه این حوزه زیر مجموعه معاونت فرهنگی هنری است، این عرصه جبهه اسلامی ایرانی معرفی می‌شود و به نوعی از لحاظ جان بخشی به هویت ایرانی بسیار حائز اهمیت است. 

مرادخانی در پایان از قبادی دبیر کارگروه ساماندهي مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کرد تا جلسات فعالان عرصه مد و لباس در طول سال دایر و فعال باشد تا نقاط ضعف و قوت هرساله پالایش شود.

در پایان این مراسم حمید قبادی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیام دکتر سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را به شرح زیر خواند:

«پوشش به مثابه شانی از شخصیت انسان است و لباس به عنوان نمادی از تمدن هر فرهنگ می تواند رسانه‌ای صامت از فرهنگ کشور را نشان دهد. مد را می توان جلوه‌ای از سبک زندگی و همراه همیشه زندگی انسان دانست. 

جشنواره مد و لباس فجر زمانی برای به نمایش گذاشتن مولفه دینی و عنصر هویت بخشی پوشش است. آثاری که با دانش و اندیشه خود طرح های خود را مطرح می‌کنند، از تولید کنندگان ما باور و اندیشه های ایرانی را حمایت کرده‌اند همه سرمایه‌هایی هستند که هویت ایرانی را رقم می‌ زنند. آرزومندم شاهد فعالان هنر صنعت و ظرفیت های ملی متعدد با رویکرد اقتصاد مقاومتی باشیم».
 
گفتنی است؛ در حاشیه است مراسم از اسدالله سلیمانی و رحیم چگینی به‌عنوان دو تولید کننده ایرانی تقدیر شد و با حضور مرادخانی، قبادی و فعالان عرصه مد و لباس ایران ششمین جشنواره مد و لباس فجر افتتاح شد.


انتهای پیام/
 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار