ماهواره «پارس ۱» با کمک دانشگاه‌ها ساخته می‌شود/ پیشرفت در حوزه فضا سبب اقتدار بیشتر ملی کشور می‌شود/ طراحی سامانه انتقال مداری در سازمان هوا فضا

وزیر ارتباطات و فناوری کشور گفت: ماهواره بعدی با عنوان «پارس 1»با مشارکت همه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی مرتبط با هوا فضا ساخته می‌شود و پیشرفت در این حوزه سبب اقتدار بیشتر ملی می‌شود.

ساخت ماهواره با مشارکت دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی/ پیشرفت در حوزه فضا سبب اقتدار بیشتر ملی کشور می‌شود/ طراحی سامانه انتقال مداری در سازمان هوا فضای کشور

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ واعظی وزیر ارتباطات صبح امروز در مراسم شانزدهمین کنفرانس بین‌المللی هوا فضا که در دانشکده هوا فضای دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی برگزار شد با اشاره به شانزدهمین سال برگزاری این سمینار علمی اظهار داشت: برگزاری شانزدهمین کنفرانس بین‌المللی هوا فضا نشان دهنده ریشه‌دار بودن این حوزه و استقبال فراوان علاقه‌مندان در کشور است زیرا به مناسبت‌های مختلف همایش‌های گوناگونی تشکیل شده و متاسفانه هیچکدام از آنها استمرار نداشته اما خوشبختانه این همایش به صورت منظم با همکاری انجمن هوا فضا و دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی هر ساله انجام می‌شود.

 
واعظی با اشاره به دستور رییس جمهور برای متمرکز کردن فعالیت های پژوهشی در کشور و جلوگیری از موازی کاری پروژه های ماهواره ای در دانشگاه های مختلف گفت: بر این اساس اول اسفند ماه با تشکیل کنسرسیوم مشترک فضایی توسط سازمان فضایی ایران، ساخت اولین ماهواره مشارکتی با همکاری دانشگاه ها و مراکز پژوهشی آغاز شد، این ماهواره «پارس ۱» نام دارد و به صورت تخصصی تمامی دانشگاه ها، بخش های مختلف طراحی و ساخت آن را برعهده گرفته است.

واعظی تاکید کرد: قصد داریم بجای تعدد ساخت ماهواره در کشور و نیز برای سرعت بخشیدن به پروژه های فضایی یک پروژه اصلی را با جدیت دنبال کرده و عملیاتی کنیم. 

وی بیان کرد: حوزه هوا فضا از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در دولت نگاه ما به موضوع فناوری و علوم هوا فضا یک نگاهی راهبردی است زیرا این حوزه می‌تواند اقتدار ملی را افزایش دهد و هدف‌گذاری نظام در بخش‌های مختلف به ویژه بخش هوا فضا به عنوان یک قسمت مهم سرمایه‌گذاری باید انجام شود.

واعظی با بیان اینکه پیشرفت در فناوری‌های بومی سبب اقتدار بیشتر ملی می‌شود، افزود: این فناوری یک مسئله پیشرفته است و کمک بزرگی به بخش‌های دیگر می‌کند و پیشرفت در این حوزه سبب رشد قسمت‌های دیگر خواهد شد و من باید بگویم که در حوزه هوا فضا رقابت جدی بین کشورها وجود دارد و دنیا سرمایه‌گذاری بزرگی در بخش فضا کرده زیرا فضا متعلق به همه کشورها است و هر کشوری که تسلط بیشتری داشته باشد از امکانات و ظرفیت فضا می‌تواند بهره بیشتری را ببرد.

وزیر ارتباطات ادامه داد: کار کردن در حوزه هوا و فضا زمان‌بر و سرمایه‌بر است و ما باید تلاش کنیم تا در این ماراتن از سایر کشورهای دنیا عقب نمانیم و در این راستا باید از همه امکانات کشور استفاده شود تا به اهداف خودمان دست یابیم.

وی با بیان اینکه رهبری معظم بر طبق برنامه ششم سیاست‌های کلی را ابلاغ کرده است ، افزود: رهبری انقلاب عنایت ویژه‌ای به امور فناوری دارد و در برنامه ششم توسعه یک بخش قابل توجه‌ای به امر ماهواره داده شده است و رهبری معظم و شخص رئیس جمهور همیشه از حوزه هوا فضا و علوم فناوری حمایت ویژه‌ای کرده‌اند.

واعظی تأکید کرد: در گذشته تلاش‌های زیادی در این حوزه شده است و مجموعه دولت و دانشگاه‌ها از حوزه هوا و فضا حمایت کامل را انجام می‌دهد تا حداکثر استفاده از این ظرفیت بالای کشور استفاده شود.

وی با بیان اینکه در زمان‌های گذشته محدودیت‌هایی از خارج از کشور به خاطر اعمال برخی از تحریم‌ها داشتیم، تصریح کرد: امروزه با گسترش روابط با کشورهای منطقه و دنیا ما در عرصه هوا فضا و توسعه فناوری بومی با سایر مراکز پژوهشی و تحقیقاتی دنیا ارتباط تعاملی خوبی داریم و به نظر من هیچ کشوری نمی‌تواند خود به تنهایی تمام علوم و تجهیزات هوا فضا را بومی کند و باید این کار با مشارکت مراکز پژوهشی و تحقیقاتی کشورهای مختلف انجام شود.

واعظی ادامه داد: با همکاری سایر مراکز پژوهشی کشورهای دنیا ما باید در حوزه هوا فضا سرعت بیشتری داشته باشیم و خوشبختانه وضعیت کشورمان در زمینه ماهواره و پرتابگر‌ها مناسب است و ما باید برای بالا بردن سرعتمان از ظرفیت‌های بین‌المللی نیز استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر دبیرخانه شورای عالی فضایی فعال شده است و با انتقال دبیرخانه به جایگاه اصلی خودش و مسئولیت گرفتن رئیس سازمان فضایی کشور خوشبختانه باید بگویم که سرعت کارها نیز افزایش یافته است و در این زمینه جلسات متعددی در جهت برنامه‌ریزی در حوزه هوا فضا انجام شده است.

واعظی ادامه داد: نقشه راه ده ساله دوم در شورای راهبردی نهایی شده است و ما منتظر جلسه شورای عالی برای به تصویب رسیدن آن هستیم تا ما بتوانیم از این نقشه راه در دهه دوم در حوزه هوا فضا سرعت بیشتری گرفته و گام‌های موثرتری را برداریم.

وی متذکر شد: کشور از دوران تحقیقات عبور کرده است و در حال حاضر در حال دسترسی به فناوری‌های فضایی و تولید و کاربرد محصولات آن در بخش‌های دیگر است و همین مسئله سبب شده تا ورود ما به این عرصه بیشتر شود و خوشبختانه همه بخش ها مورد حمایت جدی قرار گرفته‌اند.

وزیر ارتباطات یادآور شد: ساخت ماهواره مکعب ایرانی یکی از اقدامات مهم در سازمان فضایی کشور بوده و این کار ارتباط خوبی بین دانشجویان برقرار کرده تا در فضای حقیقی آرام آرام همه طرح‌ها و پژوهش‌ها عملیاتی شود.

واعظی عنوان کرد: از دیگر اقدامات مهم حمایت همه جانبه از پایان نامه دانشجویان مقطع دکترا و پایان‌ نامه‌های کارشناسی ارشد است تا این افراد با آرامش خاطر به کار تحقیقات و پژوهش بپردازند و خوشبختانه باید بگویم که از دو سال گذشته هماهنگی‌های مناسبی به وجود آمده تا موازی کاری‌ها در این حوزه از بین رود.

وی ادامه داد: بر طبق بخش‌نامه ابلاغ شده هر دانشگاه در حوزه هوا فضا یک قسمت از پروژه را در دست می‌گیرد و سازمان فضایی ایران مسئولیت این کار را بر عهده دارد و از همه دانشگاه‌هایی که به نوعی با ساخت ماهواره مرتبط هستند از آنها دعوت به عمل آورده تا ماهواره‌های بعدی با مشارکت همه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی ساخته شود و این اقدام موجب صرفه جویی در بودجه این بخش می‌شود و متخصصان نگاهی عمیق‌تر پیدا می‌کنند.

واعظی ادامه داد: شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری که در این حوزه فعالیت می کنند باید مورد حمایت دولت قرار بگیرند تا مشکلی از نظر مسائل مالی نداشته باشند و دولت نیز حمایت مالی و وام به این مراکز می‌کند.

وی تأکید کرد: دولت از بخش‌های مختلف در حوزه هوا فضا حمایت‌های فنی انجام می‌دهد و سعی در فراهم ساختن زیر‌ساخت‌های بیشتر می‌کند که در این راستا مرکز تجمیع ماهدشت، آزمایشگاه‌ها، ایستگاه‌های ارتباطی، ایستگاه زمینی قشم و سایر آزمایشگاه‌ها باید در دسترس محققان و پژوهشگران قرار بگیرد تا بتوانند به کار تحقیق و پژوهش در حوزه هوا فضا بپردازند.

وی ادامه داد:  در دانشگاه‌ها ماهواره‌هایی ساخته و در نوبت پرتاب هستند، همچنین پرتابگر سفیر و سیمرغ ساخته شده و بلوک انتقال مداری سامان طراحی شده است و انجام این پروژه‌ها نشان دهنده توان دانشگاهیان ما بوده و می‌توانند کمک بزرگی در پروژه‌های بعدی باشند.

واعظی گفت: در حوزه هوا فضا و با هدف حمایت بیشتر سه کارگروه در حال تشکیل است و من امیدوارم مشکلات بودجه‌ای این بخش حل شود تا این حوزه مشکل بودجه‌ای به آن معنا نداشته باشیم.

 
طراحی هواپیمای ۱۵۰ نفره مسافری با بودجه اندک وزارت علوم

در ادامه مراسم همایون صدر رییس انجمن هوا و فضای ایران گفت: توانایی ایجاد شده در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی بعد از انقلاب اسلامی بسیار قابل توجه است اما بودجه پروژه‌های هوا و فضا در مقایسه با سایر سازمان‌ها اندک بوده که باید افزایش پیدا کند تا دانشگاه‌ها بالاترین بهره‌وری را داشته باشند.

وی بیان کرد: طراحی هواپیمای ۱۵۰ نفره مسافری با بودجه اندک وزارت علوم و دانشگاه های کشور انجام شده و همچنین طراحی و ساخت اولین ماهواره‌ها در کشور و در دانشگاه‌ها با همان بودجه اندک صورت گرفته است.

صدر عنوان کرد: دانشگاه های کشور پیشرو در فناوری بومی و اقتصادی هستند و کار کردن در این حوزه به نوعی همکاری با بخش صنعت محسوب میشود.

وی ادامه داد: توسعه فناوری ها و استفاده از ظرفیت دانشگاه ها با سرعت بیشتری باید بگیرد و ما به پتانسیل دانشگاه ها باید تکیه کنیم تا با ایجاد تحول و ساختار فعلی دانشگاه ها بست ی بهتری برای قبول مسیولیت در مراکز اموزشی برای پاسخگویی به صنعت فراهم کنیم .

رییس انجمن هوا و فضای ایران گفت: از دولت حال و اینده و نمایندگان مجلس درخواست دارم تمهیداتی پیش بینی کنند تا در فرصت های ایجاد شده به ازای خرید هر فناوری خارجی بودجه ای به دانشگاه ها و مراکز پژوهشی تخصیص دهند. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.