شیراز؛

نبود فرونشست در بازار قیصریه لار

خشایار شیبانی مدیر پایگاه میراث فرهنگی لار گفت: در بازار قیصریه لار نشانه ای از ترک یا فرونشست دیده نشده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ خشایار شیبانی مدیر پایگاه میراث فرهنگی لار با اشاره به بارندگی اخیر و مطالبی که در فضای مجازی درباره فرونشست این بازار نوشته شده است گفت: در سال 107 هجری قمری و 1338 هجری شمسی این بازار دو زلزله بزرگ را بدون خسارت پشت سر گذاشته و خبر تخریب و فرونشست این بازار قدیمی در سیل اخیر تکذیب می شود.


وی در خصوص رطوبت برخی از حجره های بازار بیان کرد: این رطوبت ها مربوط به ضلع شرقی بازار است و از زمان های گذشته 3 حلقه چاه برای هدایت آب های روان وجود داشته که در سال های اخیر فردی با ارائه سند مالکیت برای زمین های این قسمت اقدام به پر کردن چاه ها کرده و این کار مانع وجود خارج شدن آب از ضلع شرقی بازار شده و تنها راه در بارندگی اخیر برای عدم نفوذ آب نصب پلاستیک های ضخیم به دیوار بازار بوده است.

شیبانی با بیان اینکه موضوع مالکیت این شخص در خصوص پر شدن چاه ها از طریق تنظیم شکایت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس به مراجع قضایی پیگیری شده، افزود: در مراجع قضایی رای به نفع مالک صادر می شود.

وی اضافه کرد: در دهه ۷۰ بوسیله شهرداری یک باب آب انبار و یک باب حمام قدیمی در آن قسمت تخریب و با مخلوط مدفون شد، که در زمان بارندگی به دلیل وجود ساخت و ساز در آن قسمت، گل و لای شسته و حالت گودال مانند ایجاد  می شود، و در سنوات گذشته نیز اتفاق افتاده که به ساخت بازار مربوط نمی شود.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی لار توضیحاتی در خصوص خانه های غیر ثبتی در قسمت بافت تاریخی شهرستان لار اظهار کرد: در سیل چند روز گذشته موضوعی مبنی بر تخریب خانه های غیر ثبتی به دلیل ناایمن بودن مطرح شد که با اقدام قضایی از تخریب این خانه ها جلوگیری شد.

وی ادامه داد: در این بارندگی ها برخی از بنا های تاریخی دچار آسیب جزئی شده، که با توجه به فرسودگی مصالح و همچنین جنس مصالح که از خشت و گل است، این امر امکان ناپذیر بوده، و موضوع خسارات ها بوسیله کارشناسان در حال بررسی است و در صورت نیاز برای مرمت  بناها در اسرع وقت اقدام  می شود.
انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.