رئیس مرکز میراث ناملموس تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان خبر داد؛

طرح آیین‌نامه عموزادگی سنت‌ها آماده می‌شود

آماده‌سازی آیین‌نامه طرح عموزادگی سنت‌ها در دستور کار مرکز میراث ناملموس تهران قرار گرفته است.

رضا سجودی، رئیس مرکز میراث ناملموس تهران در گفتگو با خبرنگار  حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به این امر که هنوز اقدام عملی در حوزه عموزادگی آیین‌ها اتفاق نیفتاده، اظهار داشت: در واقع ما هم اکنون در حال آماده سازی آیین نامه کار هستیم.

وی افزود: تشابه برخی از آیین‌های کشورهای مختلف با یکدیگر بهره‌برداری است که منحصر به آیین‌های زمستانی نمی‌شود. ما در واقع آیین‌های بسیاری داریم که مشترکاتی با جوامع دیگر دارد و یکی از اهداف مراکزی چون مرکز میراث ناملموس تهران پیدا کردن این وجوه مشترک و در واقع ایجاد همدلی و وفاق از طریق این وجوه است.

رئیس مرکز میراث ناملموس تهران اظهار داشت:حتی پرمون، رئیس سابق مرکز میراث ناملموس تهران پیشنهادی را مطرح کرد که ما برای آیین‌ها یا عناصر میراث فرهنگی ناملموس چیزی شبیه به خواهرخواندگی مطرح بکنیم که تحت عنوان عموزادگی مطرح شد ممکن است مثلا یک مراسمی در جزیره قشم دیده بشود که شبیه آن در ترکیه هم هست،ما با طرح موضوع خویشاوندی بین این آیین ها به شکلی سعی داریم که تفاهم و درک مشترک را در جوامع مختلف افزایش بدهیم.

سجودی ادامه داد:اگرچه هنوز در حوزه عموزادگی اقدام عملی نشده ولی در ثبت جهانی میراث فرهنگی ناملموس2مورد پرونده مشترک داریم که معروفترین آنها پرونده نوروز است که 12کشور در واقع کشورهای منطقه نوروز آیین نوروز را جشن میگیرند و این پرونده به نام این 12کشور در یونسکو به ثبت رسیده است همچنین سنت پخت نان لواش هم هست که این هم یک پرونده مشترک بین ایران،آذربایجان و ارمنستان به حساب میآید.

وی گفت:در واقع ما هم اکنون در حال آماده سازی آیین نامه طرح عموزادگی آیین‌ها هستیم ،این یک پروسه طولانی است یعنی باید روش آن،روال‌هایش و پروتکل‌هایش نوشته بشود و به تصویب نهادهایی که لازم است برسد و طرح بشود.

رئیس مرکز میراث ناملموس تهران افزود:طرح عموزادگی آیین‌ها فعلا در حد ایده است، ایده ای که طرح شده و مورد استقبال کشورهای منطقه هم قرار گرفته است .به طور قطع ایجاد وجوه مشترک فرهنگی می‌تواند باعث ایجاد بستر لازم برای اشتراک نظرهای دیگر هم باشد.

سجودی تصریح کرد:در اینکه 10کشوری که در حال حاضر عضو مرکز میراث ناملموس تهران هستند از ایده عموزادگی آیین ها مطلع شدند و همه هم از آن استقبال کردند تردیدی ندارم و ایده ای است که بعید میدانم سایر کشورهای منطقه ما که 24 کشور هستند از آن استقبال نکنند.

وی در بخش دیگر سخنانش از انتشار فراخوان مسابقه عکس «میراث فرهنگی ناملموس در بستر طبیعی» خبر داد و خاطرنشان کرد:ما از علاقمندان به هنر عکاسی در تمام کشورهای منطقه و سطح بین المللی دعوت کردیم که با آثار خودشان که موضوع آنها میراث فرهنگی ناملموس در بستر طبیعی خودش است را به دبیرخانه مرکز میراث ناملموس تهران ارسال کنند و از این طریق در مسابقه ما شرکت کنند، این مسابقه تا نوزدهم فروردین آثار را دریافت میکند و جوایز نسبتا خوبی هم دارد یعنی به نفر اول هزار دلار، به نفر دوم 600 دلار و به نفر سوم400دلار میدهد.
 
 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار