کرمان؛

تعطیلات نوروز به کجا سفر کنیم

مجموعه گنجعلیخان هر سال میزبان تعداد بسیاری از گردشگران نوروزی است تا از نزدیک نظاره گر شاهکار هنر معماری و سنن کرمانی باشند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان؛ معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان کرمان گفت: مجموعه گنجعلیخان یکی از معروفترین آثار تاریخی کرمان است مجموعه ای شامل مسجد، حمام، بازار، آب انبار و کاروانسرا که در قدیم محل حضور تجار و محل رفت و آمد های زیادی بوده است ، بازار گنجعلی خان امروزی یکی از چندین قسمت بازار سر پوشیده بزرگ کرمان است و کاروانسرا نیز یکی از مراکز خرید عمده تجار است.

روحی افزود: گنجعلی‌خان از سرداران سلحشور دربار صفویه بود که به سال هزار و 5 قمری به فرمان شاه عباس صفوی حاکم کرمان شد.

وی خاطر نشان کرد: از جمله بناهای عام المنفعه که به دستور این حاکم در شهر کرمان ساخته شد، مجموعه گنجعلی‌خان است که در دوران حکومت او احداث و امروزه از جاذبه‌های تاریخی و دیدنی شهر کرمان محسوب می‌شوند.

روحی تصریح کرد: این مجموعه که شاهکار معماری صفوی و تلفیقی از هنر معماری کهن و سنن تمدن کارمانیا است و به عنوان یکی از زیباترین بناهای تاریخی دیار کریمان نمایی از زندگی پیشینیان این دیار را منعکس می کند.

گفتنی است: این بنا در مرکز شهر کرمان و در حاشیه بازار واقع شده، در ساخت، شکل گیری و تکامل بازار کرمان تأثیر گذار بوده است.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار