ایلام؛

تغییر چهره کشاورزی در استان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام : طرح های نوین دولت یازدهم چهره کشاورزی در استان ایلام را تغییر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام؛محمدتراب میری: دولت تدبیر و امید با برنامه های مدون به شاخص های موفقی در حوزه کشاورزی دست یافت که یکی از این شاخص ها تولید گندم و رسیدن به خودکفایی و حتی توان صدور این محصول راهبردی به خارج از کشور و عدم نیاز به واردات گندم است.

وی گفت: در استان ایلام نیز افزون بر 300 هزار تن گندم در استان ایلام در سال زراعی 95 - 94 تولید شد که بیش از 265 هزار تن آن به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شد ضمن اینکه توسعه این محصول استراتژیک همچنان در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی قرار دارد.


** توسعه کشت و تولید دانه های روغنی یک نیاز اساسی
وی افزود، سالانه چهار میلیارد دلار ارز برای تامین نیاز روغن خوراکی از کشور خارج می شود، گفت: یکی از کارهای مهم دولت در زمینه کشاورزی توسعه کشت و تولید دانه های روغنی در مناطق مستعد با هدف کاهش وابستگی کشور به واردات از خارج است.
میری افزود: در استان ایلام چهار هزار و 600 هکتار از اراضی کشاورزی به کاشت دانه روغنی کلزا اختصاص یافت و پیش بینی می شود هفت هزار تن دانه روغن کلزا در مزارع استان تولید شود همچنین در سال زراعی جاری نیز برای نخستین بار 30 هزار تن ذرت دانه ای نیز از مزارع برداشت شد.

** تغییر الگوی کشت برای جلوگیری از هدر رفت آب
وی تاکید کرد: چغندرقند محصولی با کشت بهاره و نیازمند آب زیاد است که وزارت جهاد کشاورزی با ایجاد تغییر در زمان کشت آن تولید چغندر پاییزه در اراضی و مناطق مستعد کشور را در اولویت خود دارد و در استان ایلام نیز این محصول در فصل پاییز کشت می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی افزود: 140 هکتار از اراضی استان به کشت چغندرقند اختصاص یافته است البته برای تولید آن یک هزار و 500 هکتار در نظر گرفته شد اما به علت نبود کارخانه قند در استان 140 فقط هکتار به کشت این محصول اختصاص یافته است.

میری یادآور شد: برای توسعه کشت و تولید چغندرقند نیازمند داشتن کارخانه قند در استان هستیم که احداث این کارخانه با سرمایه گذاری بخش خصوصی امکان پذیر است ولی به علت هزینه بالای آن فعلا سرمایه گذاری در این بخش اعلام آمادگی نکرده است.

** کشت در محیط گلخانه جایگزین کشت زراعی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام اظهار کرد: با هدف مدیریت و مصرف بهینه آب، کشت در محیط گلخانه برای محصولاتی با نیاز آبی زیاد چون صیفی و سبزی با احداث و توسعه گلخانه ها از اهداف و سیاست های وزارت جهاد کشاورزی است.

وی با اشاره به اینکه تولید محصول در هر هکتار گلخانه علاوه بر مصرف کم آب 10 برابر فضای باز است، یادآور شد: در استان ایلام نیز با پیگیری های انجام شده شرکت کوثر مقرر شده 10 هکتار گلخانه در بخش هلیلان با تجهیزات و امکانات مدرن ایجاد کند همچنین گلخانه ای به مساحت 10 هکتار نیز در شهرستان بدره ایجاد می شود.

میری اضافه کرد: توسعه گلخانه ها مزایای مختلفی چون، مدیریت و مصرف بهینه آب، کاهش مصرف آب و انرژی، افزایش تولید و بهره وری، سود اقتصادی، تولید محصولاتی با کیفیت بالا و در محیط کنترل شده دارد و می توان با رشد این گلخانه ها صنایع جانبی چون بسته بندی و فراوری محصول را نیز ایجاد کرد.

وی گفت: سازمان جهاد کشاورزی در راستای سیاست های ابلاغی وزارتخانه از تولید و کشت محصولات با مصرف نیاز آبی بالا حمایت نمی کند و برای ترغیب کشاورزان به تغییر الگوی کشت، ترویج و حمایت از تولید در محیط گلخانه را در دستور کار دارد.

** طرح نظام نوین ترویج راهی به سوی کشاورزی مدرن با آینده روشن
رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام افزود: به منظور ارتباط مستمر، موثر و متقابل با کشاورزان طرح نظام نوین ترویج در حال اجرا است که در این نظام کشاورزان به صورت مستقیم و مداوم با کارشناسان امر کشاورزی در اتباط هستند و هر کارشناس مسئول یک پهنه، تعدادی بهره بردار را مدیریت و هدایت می کند.

میری توضیح داد: در این طرح کارشناسان نقاط قوت، ضعف و نیازهای کشاورزان و اراضی کشاورزی را شناسایی و رصد کرده و در صدد رفع نقایص و تقویت نقاط قوت و مرتفع ساختن نیازهای بهره برداران هستند ضمن اینکه آموزش های لازم در زمینه های مختلف به منظور دستیابی به تولید پایدار و سودآور را به کشاورزان ارائه می دهند.

وی یکی دیگر از برنامه های این کارشناسان آموزش به کشاورزان در خصوص اجتناب آنها از آتش زدن پس چرای مزارع دانست که با ترویج این آموزش ها روند آتش سوزی های مراتع و عرصه های جنگلی حاصل از آتش سوزی مزارع کاهش می یابد.

** باغات کم آب بر جایگزین محصولات با مصرف آب بالا
میری با بیان اینکه عمده باغ های استان ایلام در شهرستان های شمالی پراکنش دارند، گفت: توسعه باغ های اقتصادی با نیاز آبی کم در دستور کار سازمان قرار دارد که برای این منظور توسعه و کشت درختان پسته، زیتون و انگور با فاکتورهایی چون صرفه اقتصادی، کم آب بر بودن و بهره وری بالا انتخاب شده است.

وی اضافه کرد: بنابر برنامه ریزی های انجام گرفته تا پایان سال جاری 170 هکتار باغ در استان به پرورش و تولید پسته اختصاص می یابد و 400 هکتار نیز برای ایجاد باغ زیتون در نظر گرفته شده که با تامین آب این اراضی باغی ایجاد صنایع جانبی روغن کشی و بسته بندی نیز در دستور کار قرار می گیرد.

وی افزود: یکی از برنامه های سازمان در توسعه باغ ها، کشاورزی تلفیقی است که در این طرح درختان پسته و انگور در کنار هم پرورش می یابند و کشاورز تا زمان رسیدن محصول پسته که پنج تا هفت سال زمان می برد، محصول درخت انگور که زمان بازدهی کوتاهتری (حداکثر 2 سال) دارد را برداشت و از این محصول کسب در آمد می کند.

میری توضیح داد: در این طرح کشاورز به طور مداوم و به قولی یک در میان از میوه و ثمر درختان باغ خود در فصول مختلف سال استفاده و بهره می گیرد بنابراین انجام درست این طرح برای باغدار صرفه و سود اقتصادی زیادی دارد.






انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.