باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد:

پرداخت بیش از 427 هزار میلیارد تومان تسهیلات/ بانکها 1295 هزار میلیارد ریال بیشتر وام دادند

تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی ۱۰ ماهه سال ۱۳۹۵ به بخش‌های اقتصادی مبلغ ۴۲۷۸. ۹ هزار میلیارد ریال است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مبلغ ۱۲۹۴. ۷ هزار میلیارد ریال (معادل ۴۳. ۴ درصد) افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان تسهیلات بانکی همان خروجی‌های اصلی بانک‌ها هستند که از طریق آن‌ها نقدینگی‌های سرگردان جامعه، به مبادی تعریف شده و هدفمند اقتصادی تزریق می‌شود، بدین معنی که یک بانک با تجهیز منابع، آن‌ها را در راستای اهداف از قبل تعیین شده به مصرف می‌رساند.
 
صادرات مترادف رقابت است و اعتبارات بعد از هزینه‌های تولید و کیفیت، جوهره این رقابت تلقی می‌شود، بررسی‌ها نشان می‌دهد که توسعه سیستم‌های مالی اقتصاد، خود عامل و پیش‌نیاز توسعه در بخش‌های حقیقی اقتصاد است و به عبارت دیگر با توسعه سیستم مالی، می‌توان زمینه‌های جهش صادراتی مورد نظر در برنامه توسعه اقتصادی کشور را فراهم کرد.
 
 از سوی دیگر، نقش و جایگاه مهم شبکه بانکی در ترویج و توسعه صادرات انکارناپذیر بوده و در واقع بانک‌ها مهم‌ترین مجرای ارتباطی برای انتقال مساعدت‌ها و حمایت‌های دولت به صادرکنندگان هستند و با آگاهی از اهمیت صادرات در زمینه رشد و توسعه اقتصادی، حمایت از صادرات غیرنفتی در دستور کار بانک‌های کشور قرار گرفته است.

نقش شبکه بانکی در توسعه و ارتقای صادرات غیرنفتی مهم است، ولی باید به این مساله توجه داشت که عملکرد صحیح و موثر نظام بانکی تنها در کنار عملکرد صحیح سایر بخش‌های اقتصادی و در پرتو تعامل سازنده این بخش‌ها در کنار هم اثربخش خواهد بود.
 
آماری که بانک مرکزی منتشر کرده بیانگر هدف دریافت تسهیلات پرداختی در بخش‌های اقتصادی طی ۱۰ ماهه سال ۱۳۹۵ است، سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در تمامی بخش‌های اقتصادی طی ۱۰ ماهه سال جاری مبلغ ۲۷۲۴. ۸ هزار میلیارد ریال معادل ۶۳. ۷ درصد کل تسهیلات پرداختی است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مبلغ ۸۵۷. ۶ هزار میلیارد ریال معادل ۴۵. ۹ درصد افزایش داشته است.
 
سهم تسهیلات پرداختی بابت تأمین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن در ۱۰ ماهه سال جاری معادل ۱۰۱۰. ۸ هزار میلیارد ریال بوده است که حاکی از تخصیص ۳۷. ۱ درصد از منابع تخصیص یافته به سرمایه درگردش تمامی بخش‌های اقتصادی (مبلغ ۲۷۲۴. ۸ هزار میلیارد ریال) است.
 
همچنین از ۱۲۴۱. ۵ هزارمیلیارد ریال تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن معادل ۸۱. ۴ درصد آن (مبلغ ۱۰۱۰. ۸ هزار میلیارد ریال) در تأمین سرمایه در گردش پرداخت شده است که بیانگر توجه و اولویت‌دهی به تأمین منابع برای این بخش توسط بانک‌ها در سال جاری است.
 
 
تعداد ۲۶۱۶۶۷ فقره تسهیلات به بخش صنعت و معدن با میانگین پرداختی هر فقره ۴۷۴۵ میلیون ریال پرداخت شده که بیشتر از میانگین پرداختی سایر بخش‌ها است، درضمن در بخش خدمات تعداد ۳۵۲۶۹۴۹ فقره تسهیلات با میانگین پرداخت هر فقره ۴۸۳ میلیون ریال پرداخت شده است.
 
شایان ذکر است که همچنان باید در تداوم مسیر جاری ملاحظات مربوط به کنترل تورم را نیز در نظر گرفت و همواره مراقب قدرت گرفتن پتانسیل تورمی ناشی از فشار تقاضای کل در اقتصاد نیز بود. بر این اساس ضروری است به افزایش توان مالی بانک‌ها از طریق افزایش سرمایه و بهبود کفایت سرمایه بانک‌ها، کاهش تسهیلات غیرجاری و بازگرداندن آن‌ها به مسیر صحیح اعتباردهی بانک‌ها، افزایش بهره‌وری بانک‌ها در تامین سرمایه در گردش تولیدی، پرهیز از فشارهای مضاعف بر دارایی بانک‌ها و ترغیب بنگاه‌های تولیدی به سمت بازار سرمایه به عنوان یک ابزار مهم درتامین مالی طرح‌های اقتصادی (ایجادی) توجه ویژه‌ای کرد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار