جزئیات ابلاغ شیوه نامه جدید هدایت تحصیلی/ آغاز فعالیت ۲ کارگروه جدید در هفته امور تربیتی

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به تشریح تغییرات شیوه نامه هدایت تحصیلی اشاره کرد.

جزئیات ابلاغ شیوه نامه جدید هدایت تحصیلی/ آغاز فعالیت ۲ کارگروه جدید در هفته امور تربیتی
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری به مناسبت هفته امور تربیتی و تربیت اسلامی با حضور مهدی فیض معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، مسعود شکوهی مدیر کل امور مشاوره صبح امروز در وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.
 
در این نشست فیض با بیان اینکه نگاه تربیتی باید در سراسر فعالیت‌ها وجود داشته باشد، اظهار داشت: فعالیت‌ها باید با این رویکرد باز طراحی شود.
 
وی ادامه داد: یکی از اقدامات در این راستا نگاشت ساختاری سند تحول است و از اجزای ساختاری معاونت‌های مختلف ماموریت‌ها استخراج شده و امیدواریم نتایج با تولید مبتنی بر سند تحول ارائه شود.
 
معاون پرورشی و فرهنگی گفت: از دیگر فعالیت‌ها تفویض اختیارات به مدارس با رویکرد مدرسه محوری بوده که برای این امر هم کارگروهی تشکیل شده است.
 
فیض در خصوص شیوه‌نامه هدایت تحصیلی و تغییرات در نظر گرفته شده با بیان اینکه اکنون شیوه نامه تحصیلی با تاخیر در آستانه ابلاغ است، افزود: شیوه نامه هدایت تحصیلی با تمرکز بر دانش آموزان پایه نهم است.
 
وی با اشاره به اینکه سال گذشته هدایت تحصیلی با مشکلاتی رو به رو بوده، اظهار داشت: آسیب شناسی برای رفع این مشکلات و اجرای بهتر آن انجام شده است.
 
معاون پرورشی و فرهنگی با بیان اینکه چند سیاست  کلی در شیوه نامه درنظر گرفته شده است، گفت: هدایت تحصیلی انتخابی آگاهانه، آزادانه و مدیریت شده باید باشد و دانش آموزان با رشته‌های مختلف آشنا شوند. 

معاون پرورشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش افزود: انواع گرایش‌ها در بحث هدایت تحصیلی مورد توجه قرار گرفته تا الگوی متوازن در عمل با انتخاب دانش‌آموزان محقق شود و همچنین پاسخ حداکثری به تقاضای آنها داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌ سازی بر اساس ایجاد حداکثر پاسخ دهی به تقاضای دانش‌آموزان مورد توجه قرار گرفته اظهار داشت: امسال برای هدایت تحصیلی دو فرم آماده شده که یکی از آنها هدایت تحصیلی کاملا توصیه‌ای بر اساس ارائه 12 گزینه به دانش‌آموزان است که در آن سوابق تحصیلی ، تست‌های مشاوره‌ای، نظرات معلمان و اولویت دانش‌آموز که در مجموع 100 نمره را شامل می‌شود در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: فرم بعدی اولویت ثبت‌نام دانش‌آموزان را تعیین کرده و فرد را در قیاس با سایر افراد ارزیابی می‌کند و در شرایطی که تقاضا بیش از ظرفیت‌ها باشد این فرم راهگشا است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه از نیمه تیر ماه مبتنی بر اولویت‌ها ثبت نام انجام می‌شود تصریح کرد: از جمله تغییراتی که در بحث هدایت تحصیلی امسال لحاظ شده تأثیر نمرات دروس طی سه سال آخر تحصیلی دانش‌آموزان است و باید برای ورود به هر رشته حد نصاب لازم را کسب کرده باشند، به عنوان مثال وقتی دانش‌آموزی خواهان تحصیل در رشته ریاضی است باید میانگین نمرات سه ساله درس ریاضی وی کمتر از 14 نباشد در واقع ملاک افراد برای ورود به هر رشته علاوه بر علاقه بنیه علمی، توان علمی است.

فیض اظهار داشت: دانش‌آموزان برای ترمیم نمرات می‌توانند در امتحانات شهریور ماه شرکت کرده تا از نظر حد نصاب لازم مشکلی نداشته باشند اما به جهت تأثیر اولویت‌ها در روند انتخاب رشته باید این مسئله را مورد توجه داشته باشند که ترمیم نمرات در شهریور ماه نمی‌تواند بر اولویت آنها تأثیرگذار باشد.

وی همکاری رسانه‌ها و توجه بیشتر به اطلاع رسانی را از دیگر تغییرات برشمرد و گفت: از تمامی ظرفیت‌های رسانه‌ها و مطبوعات و همچنین سمت‌های مختلف استانی برای تبیین بحث هدایت تحصیلی بهره گرفته می‌شود.

فیض از دیگر تغییرات را امکان جابجایی اولویت‌های دانش‌آموزان در مناطق مختلف برشمرد و بیان کرد: بر اساس این امکان چنانچه در منطقه‌ای اولویت وجود داشته باشد دانشآموزان می‌توانند متناسب با تقاضای خود و اولویت‌ موجود برای ادامه تحصیل در منطقه مذکور ثبت نام کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: کمترین تقاضا تاکنون برای ورود دانش‌آموزان در شاخه نظری مربوط به رشته علوم و معارف اسلامی بوده و در شاخه هنرستان‌ها نیز رشته کشاورزی در کار دانش چنین شرایطی داشته است.

وی در خصوص ورود دانش‌آموزان به مدارس غیر دولتی و انعطاف این مدارس از جهت تأثیر هدایت تحصیلی بیان کرد: در قانون اساسی استفاده از ظرفیت بخش خصوصی پذیرفته شده و مدارس غیر دولتی نیز بخشی از بدنه آموزش و پرورش محسوب می‌شوند که با بکارگیری ظرفیت‌های آن در امر تعلیم و تربیت تأثیرگذار است و حتی اگر شرایط این مدارس در بحث هدایت تحصیلی مدارس رویکرد تشویقی برای ورود به این مدارس باشد در راستای سیاست‌های کلان کشور بوده.

وی در این زمینه افزود: در مواردی شرایط به گونه‌ای پیش رفته که انحلال مدارس غیر دولتی را در پی داشته و این امر در مواردی به دلیل پذیرش‌های ناگهانی در مدارس استعدادهای درخشان بوده که برای رفع این مسئله پذیرش در این مراکز با دقت بیشتری انجام خواهد شد.

فیض در مورد توجه به توسعه متوازن عنوان کرد: باید حاکمیت این مسئله را مورد توجه قرار دهد و نیاز سنجی‌های دقیقی بر اساس بازار کار ، نیاز آموزش عالی و پس از آن آموزش و پرورش مورد توجه است.

توجه به رویکرد تربیتی فعالیت نیروی انسانی در مدارس
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به مسائل تربیتی و پرورشی در مدارس اشاره داشت و گفت: شیوه هدایت مدارس مورد توجه است و از جمله مسائل مورد اصلاح نیروی انسانی بوده که بر این اساس حداکثر نیروی انسانی برای مدارس و حداقل برای ستادهای استانی در نظر گرفته می‌شود که این مسئله با رویکرد تربیتی در دستور کار شورای معاونان قرار گرفته است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش از آغاز به کار دو کارگروه مشورتی در هفته امور تربیتی خبر داد و عنوان کرد: شورای امور تربیتی و شورای پیشکسوتان تعلیم و تربیت برای بازنگری در فعالیت‌های معاونت پرورشی فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

وی افزود: توجه به فضای مجازی در حوزه دانش‌آموزی و رویکرد تربیتی در سلسله فعالیت‌ها از جمله مسائلی است که در این کارگروه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

فیض در خصوص شبکه دانش‌آموزی (شاد) گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده نتیجه بر این شد که راه‌اندازی این شبکه امکان پذیر نیست بنابراین توجه به فضای مجازی در کارگروه‌های تشکیل شده برای امور تربیتی مورد بررسی قرار گرفته تا اقدامات لازم برای هدایت دانش‌آموزان در این فضا بکار گرفته شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به تربیت دانش‌آموزان به عنوان فردی نقّاد و پرسشگر اشاره داشت و تصریح کرد: با بهره‌گیری از ظرفیت تربیت معلم امیدواریم دانش‌آموزان به این سمت هدایت شوند تا در دوره دانشگاه کرسی‌های آزاد اندیشی با کیفیت بیشتری برگزار شود.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار