وزیر علوم در جمع خبرنگاران؛

خُرخُر در خواب در ۲۰ درصد حوادث و ۵۰ درصد بیماری‌های قلبی موثر است

وزیر علوم گفت: ۶۰ درصد مردم دچار خُرخُر در هنگام خواب هستند که این عارضه می‌تواند عامل تاثیرگذاری در ۲۰ درصد حوادث و ۵۰ درصد بیماری‌های قلبی و عروقی باشد.

اختصاص بالای یک درصد از بودجه  جی پی تی تا پایان سال به طرح های پژوهشی
به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد فرهادی وزیر علوم در حاشیه روز فناوری سلامت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: یکی از معضلاتی که 60 درصد مردم گرفتار آن هستند، خُرخُر کردن در خواب است که می تواند حتی باعث قطع تنفس در خواب و مرگ شود و فناوری های نوین سلامت می توانند برای درمان و کنترل این عارضه به میدان بیایند.

وی اضافه کرد: اگر فناوران و محققان حوزه مهندسی پزشکی و سایر حوزه های نوین فناوری وسیله و ابزاری بسازند که بتواند در حالت خواب و استراحت بدن عضلات حلق را منعطف کنند که راه حلق باز شود از بسیاری از مرگ ها و حوادث پیشگیری می شود.

فرهادی گفت: درمان فعلی خُرخُر، جراحی های بسیار خشن و برداشتن کام و قاعده زبان است که حداکثر 40 درصد جواب می دهد و باز هم برمی گردد.

وزیر علوم که فوق تخصص گوش و حلق و بینی است، اضافه کرد: مسئله بسیار شایع دیگر وزوز گوش است که بسیار آزاردهنده است و حتی افرادی به سمت خودکشی می کشاند، حالا اگر فناوران و مهندسانی پیدا شوند و وسیله ای بسازند که با تحریک الکتریکی این مشکل را حل کند کمک بزرگی به سلامت مردم کرده اند.

وی ادامه داد: فناوری های نوین در حوزه سلامت عرصه بسیار وسیعی دارد و از داروسازی هوشمند تا درمان‌ها و روشهای بسیار پیشرفته مبتنی بر علوم نوین مثل نانو، بایو و تولید بافت و ارگانهای مصنوعی مختلف از جمله پوست و مفاصل که هم اکنون وجود دارد را شامل می شود و در آینده این نوع وسایل و ابزارها می تواند آینده خدمات بیمارستانی و درمانی کشور و دنیا را متحول کند.

وزیر علوم گفت: توجه به طب سنتی و گیاهان دارویی و داروهای گیاهی با بهره گیری از فناوری های نوین سلامت می توان در درمان بسیاری از بیماری ها به خصوص بیماری های صعب العلاج بسیار موثر باشد.

وی افزود: فناوری و تکنولوژی های سلامت فقط برای درمان نیست بلکه نقش بسیار مهمی در تشخیص و پیشگیری از بیماری ها خواهد داشت و می توانیم در آینده با استفاده از فناوری ها و ابزارهای جدید و نیز با شناخت نقشه ژنوم انسان ها و به کمک علوم شناختی و علوم اعصاب بسیاری از بیماری ها در زمان های بسیار زودتر از زمان بروز، تشخیص دهیم و پیش بینی کنیم و از بروز آ‌نها در آینده جلوگیری کنیم.

فرهادی اضافه کرد: فناوری های نوین سلامت همچنین می توانند در عرصه طب بازسازی و نیز جوان سازی و جوان نگه داشتن بافت ها نقش مهمی ایفا کنند و حتما در آینده با تلفیق علوم مختلف اعم از علوم زیستی، علوم پایه، هنر، مهندسی ابزارها و محصولاتی تولید می شود که می توانند زندگی سالمتر و بهتری برای انسان به ارمغان بیاورند.
 
وی بیان کرد: در حوادث رانندگی و تصادفات افراد زیادی دچار آپنه و گرفتگی مجاری تنفسی می‌شوند و همین عامل سبب فوت آنها می‎‌شود.
 
فرهادی عنوان کرد: طبق برنامه ششم توسعه اعتبارات پژوهشی باید ۳ درصد تولید ناخالص ملی باشد که تا کنون یک درصد این اعتبار تخصیص یافته و امیدواریم تا پایان سال بالای یک درصد از این بودجه اختصاص پیدا کند.
 
وی گفت: حدود ۴۰ درصد از شرکت‌های دانش بنیان در حوزه سلامت و رشته‌های مهندسی پزشکی، مهندسی مکانیک، الکترونیک، داروسازی و پخش هوشمند فعالیت دارند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار