آخوندی در صحن علنی بهارستان:

بابت هر گونه قصور از سوی خودم و وزرات‌خانه در حادثه قطار پوزش می‌طلبم/استیضاح تمرین مردم‌سالاری دینی است

وزیر راه و شهرسازی گفت: بابت هر گونه قصور و کوتاهی از سوی دستگاه و حتی از سوی خودم در حادثه قطار تبریز-مشهد پوزش می طلبم.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی که به منظور دفاع از خود در صحن علنی بهارستان حاضر شده بود، اظهار داشت: بی‌گمان مذاکرات این جلسه سخت و تاریخی است و به همین جا ختم نمی‌شود و در آینده مورد قضاوت ملت ایران و نکته بینان تیزبین قرار خواهد گرفت و این می‌طلبد که در مطالب ارائه شده‌ام دقتم را دو چندان کنم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حوادث غم‌بار سه ماه گذشته عنوان داشت: در سه ماه گذشته چندین حادثه غم‌بار کام ملت ایران را تلخ کرد. حادثه تصادف دو قطار در ناحیه هفت خوان دامغان که جان 49 تن از هموطنانمان را گرفت. همچنین حادثه تأسف بار آتش سوزی در پلاسکوی تهران که افزون بر جان باختن 4 تن از شهروندان عزیز جان 16 تن از آتش نشانان را گرفت و از سوی دولت و مقام معظم رهبری این آتش‌نشانان به عنوان شهید خدمت شناخته شدند و آخرین آنها مرگ راهدار فداکار مهندس طلوعی در گردنه مبارک آباد که به هنگام خدمت در شرایط سخت برف و بوران به افتخار در خدمت به ملت ایران نائل آمد.
 
** بابت هرگونه قصور و یا کوتاهی از سوی دستگاه خودم و شخص خودم پوزش می‌طلبم

وی ادامه داد: ضمن ادای احترام و آرزوی غفران و رضوان الهی برای جان باختگان عزیز و عرض تسلیت به خانواده جان باختگان و نزدیکان آنان و تمام ملت ایران یک بار دیگر از بابت هرگونه قصور و یا کوتاهی از سوی دستگاه خودم و شخص خودم پوزش می‌طلبم. نکته مهم این است که درباره ایمنی و سکونت‌گاه‌های ایران اعم از شهر و روستا در برابر سوانح طبیعی بازاندیشی کنیم و تدابیر پیشگیرانه اتخاذ نماییم وگرنه احتمال وقوع سوانح وجود دارد، مهم آمادگی و رفتار شخصی و سازمانی ما است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه استیضاح حق نمایندگان است، گفت: من از اینکه در این جایگاه هستم خشنودم و هیچ گلایه‌ای ندارم، با کمال افتخار در خدمتتان هستم آمادگی این را دارم هر ابهامی را پاسخگو باشم. استیضاح در ایران یک نمونه تمرین مردم سالاری دینی است و از اینکه مردم سالاری را در ایران و در این منطقه پرآشوب جهان به رخ جهانیان می‌کشیم، بسیار خشنودم.

وی ادامه داد: نکته‌ای که مورد تأکید است توجه به پسوند دینی در پی مردم سالاری است که قاعدتا باید ساختار و محتوای آن را از دیگر دموکراسی‌ها جدا سازد، لازم به تأکید است که ما مردم سالاری در ایران را مهد تمدن‌شناسی به عرضه می‌‌گذاریم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در این دوره وزارت 5 بار به نحوی از نمایندگان مجلس در دوره پیشین تأییدیه گرفتم. یک بار در روز رأی اعتماد، 3 بار صحن علنی مجلس از سوال من قانع شد و یک بار دیگر هم در جریان استیضاح در مجلس پیشین بودم. من این موفقیت‌ها را نشان از سیاست‌گذاری درست، مدیریت و سخت کوشی و صداقت و درستکاری همکارانم و خودم می‌دانم و امیدوارم که برای ششمین بار از عملکرد این وزارتخانه که بزرگترین و پیچیده‌ترین وزارتخانه در ایران است برای نمایندگان دوره دهم نیز قانع کننده باشد.

وی افزود: معمولا استیضاح وقتی به اجرا می‌افتد که پاسخ به سوالها که در نوبت‌های پیشین قانع کننده نباشد نکته قابل توجه اینکه چه در دوره پیشین مجلس و چه در این دوره حتی بدون به جریان افتادن یکسال و طبیعتا بدون گرفتن کارت زرد به اصطلاح مجلسی‌ها مستقیما مورد استیضاح قرار می‌گیرند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه وقتی استیضاح در هر وزارتخانه‌ای مطرح می‌شود معمولا توجه کارمندان به استیضاح معطوف می‌شود، گفت: در وزارت راه و شهرسازی و سازمان‌های تابع آن حدود 67 هزار کارمند داریم و با ده‌ها هزار مشاور و پیمانکار در ارتباط هستیم و وقتی استیضاح وزیر راه و شهرسازی مطرح می‌شود بخش زیادی از فعالیت‌های وزارتخانه تحت تأثیر قرار می‌گیرد اما تا آنجا که توان داشتم تلاش کردم در این دوران با بررسی برنامه ششم و بودجه‌ای که داشتیم صلاحیت‌های این وزارتخانه تحت تأثیر شرایط قرار نگیرد.
 
** طی بازدید از استان‌های زنجان و کرمانشاه داشتم پیگیر پروژه‌های ریلی و جاده‌ای بودم

وی ادامه داد: این روزها که به علت تغییرات جوی و وضعیت سرما برف و بوران در وضعیت فوق‌العاده‌ای هستم تلاش می‌کنم وزارتخانه از مسئولیت اصلی خود منحرف نشود. به عنوان مثال در هفته‌ای که گذشت پیشنهاد سرمایه گذاری خارجی به مبلغ 300 میلیون دلار برای توسعه فرودگاه مشهد را که ظرفیت آن را حدود 2 برابر افزایش می‌دهد جهت تصویب هیئت وزیران ارسال کردم و قرارداد آزاد راه تبریز- ملارد را به طرف مشارکت ابلاغ نمودم خوشبختانه کارگاه‌ها فعال شده است و با مساعد شدن هوا، فعالیت‌های آنها بهتر خواهد شد و همچنین موفق شدم مصوبه دولت درباره مسکن اجتماعی را از هیئت وزیران دریافت کنم و باز طی بازدید از استان‌های زنجان و کرمانشاه داشتم پیگیر پروژه‌های ریلی و جاده‌ای بودم.

وزیر راه وشهرسازی گفت: نمایندگان محترم استان زنجان ملاحظه نمودند که چگونه تمام پروژه‌ها از جمله ریل‌گذاری خط دوم زنجان- قزوین در 4 قطعه فعال است. همچنین نمایندگان استان کرمانشاه عملیاتی ریل گذاری را که قطعه دوم آن از کرمانشاه آغاز شده بود با چشم خود دیدم و فراتر آنکه از عملیات راه آهن کرمانشاه در مرز خسروی نیز بازدید کردیم در همین چند روز تعداد زیادی از دوستان نماینده به من مراجعه کردند و پیشنهاد دفاع از من را در صحن علنی مجلس دادند، از دوستان فراکسیون امید که روز چهارشنبه حمایت خودشان را اعلام کردند سپاسگزارم همچنین از دوستان فراکسیون مستقل ولایت که امروز صبح حمایت خودشان را اعلام کردند سپاسگزاری می‌کنم.

وی گفت: تلاش خواهم کرد در چند رویکرد بنیادین به سوالات و ابهامات شما پاسخ بگویم این رویکردها عبارتند از رویکرد وزین و جدید وزارت‌خانه در توسعه حمل و نقل ایران، مبارزه با فساد و ایمنی حمل و نقل خواهد بود تلاش می‌کنم تا حدودی به عملکرد دولت نیز توجه داشته باشند.

وزیر راه و شهرسازی در زمینه توسعه صنعت حمل و نقل گفت: اولین اقدام ما در زمینه توسعه صنعت حمل و نقل تغییر انگاره اقتصادی در این بخش است برای اینکه از بحث برنامه توسعه زیربناها تصویری در کشور داشته باشیم به چند رقم توجه کنید. برای تکمیل پروژه‌های موجود در وزارتخانه 170 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است این در حالیست که شما نمایندگان در پی پروژه‌های زیربنایی دیگری هستید که برای توسعه ایران و حوزه انتخابیه‌تان ضروری می‌دانید که این هم به این ارقام اضافه خواهد شد.
 
** برای رسیدن به اهداف 1404 باید 575 هزار میلیارد تومان ظرف 8 سال در زیرساخت‌ها سرمایه گذاری شود

وی افزود: صرفا مبلغ پیش‌بینی شده در برنامه ششم 190 هزار میلیارد تومان است. یعنی ما باید سالی 40 هزار میلیارد تومان هزینه کنیم. برای رسیدن به اهداف 1404، 575 هزار میلیارد تومان ظرف 8 سال باید در زیرساخت‌ها برای ایران سرمایه گذاری شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: مبلغ تخصیص یافته و ابلاغی در سالجاری تا دو ماه پیش فقط 80 میلیارد تومان بود که رقمی شبیه صفر بود. در دو ماه گذشته 1250 میلیارد تومان تخصیص نقدی دیگری اضافه شد که این مبلغ به 1300 میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و 2500 هزار میلیارد تومان اوراق اسناد خزانه صادر شد شما تصور کنید ما با این وضعیت چگونه باید این وزارتخانه را اداره کنیم.

وی با اشاره به ارقام بودجه سال 96 ادامه داد: در بودجه سال 96 کل اعتبار طرح‌های عمرانی پیش بینی شده 40 هزار میلیارد تومان بود یعنی به تدریج حجم طرح‌های عمرانی به چیزی حدود 10 درصد کاهش پیدا کرده است و این نشان می‌دهد برای تداوم بخش زیربنایی از طریق بودجه تأمین کنیم امکانپذیر نیست مگر ما چه تصوری از درآمد نفتی داریم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در ادامه روند موضوع با این وضع امکان سرمایه گذاری در زمینه ریل، حمل و نقل، جاده، هوا در این زمینه‌ها وجود ندارد مگر اینکه گفتمان جدیدی را اقتصادی را به ایران وارد کنیم.

وی ادامه داد: ما می‌توانیم به تمام اهداف 1404 برسیم به شرطی که انگاره اقتصادی خودمان را تغییر دهیم. بنده روزی که وزارتخانه را در اختیار گرفتم وضعیت را می‌دانستم به همین خاطر تکیه‌ام را به درآمد نفتی کاهش دادم و به سمت جلب سرمایه گذاری بخش خصوصی روی آوردم. در همین 3 سال 13 هزار میلیارد تومان در زیرساخت‌ها جلب سرمایه گذاری غیردولتی کردم.
 
وزیر راه و شهرسازی افزود:  علی رغم تنگناها و خشکسالی های مالی در طول این سه سال از محل منابع داخلی شرکت ها و منابع بودجه 25 هزار میلیارد تومان در زیرساخت ها سرمایه گذاری انجام شده است.

آخوندی تصریح کرد: رقم مذکور را می توان با ارقام دولت های پیشین مقایسه کرد آیا فکر می کنید این داستان به صورت اتفاقی رخ داده است در شرایط بی پولی 25 هزار میلیارد تومان از منابع داخلی و بودجه، 13هزار میلیارد تومان از جلب سرمایه بخش خصوصی 8 هزار میلیارد تومان در سال هزینه شده است به نظرتان اتفاقی رخ داده است! این اقدام نشان از یک تدبیر، عزم و توجه به اقتصاد مقاومتی است.

وی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی یک شعار نیست بلکه عمل است در طول این سه سال 5 هزار و 350 کیلومتر راه اصلی به راه های ایران اضافه شد در حالی که در سه سال گذشته 700 کیلومتر بود در همین سه سال حدود هزار کیلومتر روکش آسفالت بزرگراه ها و آزادراه ها در دست داشتیم این رقم در سه سال گذشته 4600 کیلومتر بود.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در این سه سال 6500 کیلومتر از مسیرها روکش آسفالت آزادراه های اصلی را داشتیم این رقم در مقایسه سه سال گذشته 5500 کیلومتر بود این موارد نشان دهنده این است که اتفاقات بزرگی در وزارتخانه راه رخ داده است.
 
**انجام مذاکره 318 هزار میلیارد تومانی د دو سال اخیر از سوی وزارت راه

آخوندی با بیان اینکه وزارتخانه متبوع 7 مسیر و هفت وسیله برای تامین منابع مالی غیر از منابع دولت به کار گرفتیم اظهار داشت: این روش قطعا در هیچ وزارتخانه ای و هیچ دوره ای وجود نداشته که برای 318 هزار میلیارد تومان در همین دو سال گذشته مذاکراتی را انجام بدهند. برای 264 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری یادداشت تفاهم امضا کرده ام باز امکان دارد گفته شود این یادداشت تفاهم است ولی این رقم قرارداد قطعی است.

وی ادامه داد: برای 163 هزار میلیارد تومان قراردادهای قطعی را به امضا رساندیم شما در کجای این دولت و در این 38 سال سراغ  دارید که ظرف سه سال این مقدار مذکور قراردادهای قطعی از منابع غیر از دولت و بدون تضمین دولت امضا شده باشد.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه بنده همواره به عظمت ایران اعتقاد داشتم گفت: بنده همواره به اقتدار ایران در منطقه و جهان معتقد و ایمان داشتم لذا هنگامی که می خواستم مذاکره کنم برای چهار لنج کوچک و چهار هواپیمای دست دوم مذاکره نمی کردم.

آخوندی با تاکید بر اینکه مذاکراتی که انجام دادم در حد و اندازه ایران بود گفت: مذاکره کردم که همواره ملت ایران مفتخر باشد نه مذاکراتی که حقیرانه و کوچک باشد امروز ما در تمام زمینه‌ها امکان بازپس گیری سهم کشورمان به تدریج از اقتصاد جهانی و منطقه‌ای به دست می‌آوریم.
 
** صحنه سازندگی صحنه سیاسی نیست بلکه صحنه دفاع از حقوق ملت ایران است
 
وی افزود: صحنه سازندگی صحنه سیاسی نیست بلکه صحنه تلاش دقت مذاکره دقیق و دفاع از حقوق ملت ایران است برای موفقیت‌مان نیازمند یک اجماع بین ملت، مجلس، دولت و قوه قضاییه هستیم.

آخوندی اضافه کرد: تغییر جهت، دست کردن در جیب دولت، خزانه دولت و رفتن به سمت بخش خصوصی و کار اقتصاد مقاومتی کردن کار سختی است و ساده به نظر نمی‌رسد وقتی عادت کردیم برای کارهایمان از بودجه دولت استفاده کنیم و اگر بخواهیم آن را تغییر دهیم این تغییر با مقاومت همراه می شود.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: هر هزینه‌ای که در کشور می‌شود امکان بازگشتش کار سختی است داستان یارانه به بودجه عمومی کشور تحمیل شد سه سال است دولت و مجلس تلاش می‌کنید که یارانه را بازگردانید اما هنوز موفق نشده‌اید.

وی اضافه کرد: شما می‌دانید در مسکن مهر چندین هزار میلیارد تومان به کشورمان تحمیل شد بنده به سهم خودم تلاش کردم ضمن اینکه تمام تعهدات دولت به خریداران مسکن مهر جز به جز انجام می‌دهم و حتی خدمات زیربنایی و روبنایی را پیگیری می‌کنم این بار را از دوش مردم بردارم.

آخوندی با تاکید بر اینکه بنده متوجه هستم این اقدام چقدر پرمخاطره بود گفت: نمایندگان ملاحظه کردند که در چند روز گذشته تمام انجمن‌های حمل و نقل ریلی، جاده‌ای، هوایی و دریایی اکثر انجمن‌های مهندسی در حوزه‌های مسکن، از عملکرد وزارتخانه متبوع بنده دفاع کردند و این اقدام ناشی از عملکرد درست است والا دلیلی نداشت تمام انجمن‌های حرفه‌ای در بیرون از وزارتخانه از ان دفاع کنند.
 
**  اتصال خطوط ریلی کشور به بنادر از اقدامات مهم وزارت راه و شهرسازی است
 
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات وزارتخانه‌اش در اتصال ریل کشورمان به مرزهای ایران گفت: اتصال ریل ایران به مرز اینچه برون، تلاش در جهت اتصال ریل آستارا به سمت خط راه آهن آذربایجان، اتصال ریل کشورمان به بنادر از اقدامات مهم وزارتخانه راه و شهرسازی است.

وی افزود: در بازدید مقام معظم رهبری از شرکت مپنا به بنده پیام دادند که تلاش کنم تا بارها از سمت کامیون‌ها در مسیر ریل‌ها قرار گیرند وقتی که من آمدم حجم باری که از سوی بنادر به سوی ریل سرازیر می‌شد چیزی در حدود 5 درصد بود.

آخوندی ادامه داد: امروز 15 درصد بار بنادر ایران از طریق ریل انجام می‌شود و نزدیک به سه برابر شده است این اقدامات به معنای این است که همواره حمل و نقل ترکیبی را ایجاد کرده‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: با توجه به اینکه خطوط ریلی ایران بسیار قدیمی  و اکثر آنها تک ریلی است فقط 2 هزار کیلومتر خط دوم را آغاز کردیم که 800 کیلومتر آن قابل بهره‌برداری در همین دولت است.
 
آخوندی تصریح کرد: بین یزد و اصفهان 500 کیلومتر خط دوم ریلی با سرعت در نیمه دوم سال آینده افتتاح می‌شود بین اندیشمک و بندر امام خط دوم در حال اجرا است همه تلاشمان بر این است بار سنگ آهن و فولادها به سمت ریل منتقل شود.

آخوندی با بیان اینکه خط دوم ریلی از قزوین به زنجان آماده افتتاح است گفت: این خط ان شا الله در سال آینده افتتاح خواهد شد فقط 200 کیلومتر از خط ریلی دوم در منطقه سخت زاگرس اجرا می‌شود زاگرس‌نشینان می‌دانند که عبور از این منطقه چقدر سخت است.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ما امروز 700 کیلومتر خط ریلی قطار حومه را در دست بررسی داریم بر همین اساس جا دارد از نمایندگان مجلس قدردانی کنم که در برنامه ششم توسعه شکل‌گیری قطار حومه‌ای را تصویب کردند و برای اولین بار در ایران اجازه دادند قطار حومه‌ای را داشته باشیم.
 
**ما با ایجاد قطار حومه‌ای به دنبال کاهش آلودگی و بار جاده‌ای هستیم

وی با تاکید بر اینکه ایجاد قطار حومه‌ای بزرگترین تدبیر دولت یازدهم و مجلس برای کلان‌شهرها است گفت: فقط در تهران روزی حدود 1 میلیون و دویست خودرو از حومه وارد پایتخت می‌شود و می‌بینید که چقدر منجر به آلودگی و ترافیک می‌شود  بر این اساس ما با ایجاد قطار حومه‌ای به دنبال کاهش آلودگی و کاهش بار جاده‌ای هستیم.

 آخوندی افزود: امروز حمل و نقل عمومی با قطار حومه‌ای به 7 میلیون نفر در سال رسیده است بر این اساس ما به دنبال رسیدن به 5 مرحله اجرا کردن خطوط ریلی در کشور هستیم و 5 مراکز استانی را قرار است وارد شبکه ریلی کنیم که اینها شامل کرمانشاه، همدان، ارومیه و سنندج می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: خطوط ریلی تبریز میانه با سرعت خوبی در حال اجرا است که امیدواریم در ابتدای سال آینده به بهره‌برداری برسد در همین محدوده خطوط ریلی بستان‌آباد و میانه در دست پیگیری داریم.

وی با بیان اینکه فقط بحث ایجاد خطوط ریلی نیست اظهار کرد: همواره تلاش کردیم پیشرفته‌ترین سیستم الکترونیکی را وارد راه‌آهن کشور کنیم در حال حاضر به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان‌ ایرانی این مهم را در دست بررسی داریم که می‌تواند استاندارد اروپا را نیز به همراه داشته باشد.

آخوندی افزود: با توجه به حادثه اخیر قطار سمنان تبریز که منجر به فوت 48 نفر از شهروندان شد و ناراحتی و افسردگی بسیاری و از جمله بنده را به همراه داشت مهندسان ایرانی ما اقدامات بسیار خوبی را در سیستم الکترونیکی قطارها انجام دادند.
 
آخوندی با بیان اینکه یکی از مباحث مهم در اقتصاد مقاومتی افزایش بهره وری است، ادامه داد: با اقداماتی که در حوزه ریل صورت گرفته در مسیر تهران – مشهد امکان اعزام روزانه 55 قطار وجود داشت در حالی که با تلاش های وزارت راه این میزان به 200 قطار افزایش پیدا کرده است.
 
وزیر راه و شهر سازی با اشاره به تعمیر و مرمت ایستگاه ها، گفت: در تلاشیم ایستگاه‌های راه آهن در درون شهرها به مرکز توسعه تبدیل شود، لذا در این مدت 150 نماز خانه مورد تعمیر اساسی قرار گرفت و 27 نماز خانه جدید هم در حوزه ریل ایجاد شد.
 
وی درباره موضوع نوسازی ناوگان یادآور شد: تاکنون 700 واگن باری و 200 واگن مسافری توسط شرکت‌های ایرانی وارد سیستم ناوگان شده و در حوزه توسعه از 569  لوکوموتیو ایران بیش از 30 درصد رشد در حوزه لوکوموتیو حاصل شده است که البته این پیشرفت‌ها حاصل تلاش ایران و ایرانی است.
 
**طی قرارداد با وزارت صنعت سفارش ساخت 4900 واگن به شرکت‌های واگن سازی ایرانی داده شده است
 
آخوندی اضافه کرد: هفته گذشته مراحل نهایی قرار دادی با وزارت صنعت به پایان رسید که بر اساس آن می‌توانیم 4900 واگن به شرکت‌های واگن سازی ایرانی سفارش دهیم.
 
وزیر راه و شهر سازی متذکر شد: برای نو سازی ناوگان ریلی قراردادی با وزارت نفت منعقد شده و 7.5 میلیارد دلار هم  بابت صرفه جویی در انرژی اعطا شده همچنین 2.5 میلیارد دلار برای نوسازی ناوگان جاده ای از سوی این وزارت خانه پرداخت شده است.
 
وی ادامه داد: همچنین برای 16 هزار و 440 کامیون قرار دادی بسته شده و کلیه ظرفیت های شرکت‌ کامیون ساز ایران که می‌توانند با حفظ استانداردهای بین المللی فعالیت‌های خود را ادامه دهند در حال مذاکره و انعقاد قرار داد هستیم.
 
 آخوندی اظهار داشت: حجم سرمایه گذاری برای نوسازی ریلی 28 میلیارد دلار است و اولویت نخست وزارت راه و شهر سازی در همان زمان آغاز فعالیت حوزه ریل بوده بر این اساس قطار سریع والسیر تهران – قم و اصفهان طراحی و راه اندازی شد و السی هم گشایش یافت و همه کارگاه‌های این حوزه فعال است.
 
وزیر راه و شهر سازی، افزود: قطار سریع السیر تکنولوژی نوین است که کشور را به سوی فناوری‌های مختلف در جهان نزدیک می‌کند. هم زمان با اعتباری بالغ بر دو میلیارد دلار قرارداد برقی شدن قطار تهران – مشهد به امضا رسید.
 
وی تاکید کرد: به منظور فعال شدن السی‌ ها کارشناسان چینی اظهار نظر کردند و امیدوارم بتوانیم آن بخش از قراردادی که با چینی ها منعقد شده را حل فصل کنیم تا السی ها به زودی گشایش پیدا کنند.
 
وی  خاطر نشان کرد: برای نخستین بار در ایران سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه ریل انجام شده به طوری که ریل کرمان – سیرجان توسط بخش  خصوصی سرمایه گذاری می‌شود و توسعه ایستگاه ریلی به سوی این حوزه منتقل شده است، بنابراین حجم سرمایه گذاری و حجم توجه که در بخش ریل در حال انجام است نسبت به گذشته قابل مقایسه نیست.
 
آخوندی با بیان اینکه ایران را به 10 کریدور تقسیم کرده ایم، خاطر نشان کرد: با کمک این طرح هیچ یک از نقاط ایران خالی از توسعه نخواهد بود بر این اساس برای 10 کریدور 10 برنامه توسعه شبکه آزاد راهی طراحی شده و اعضای کمیسیون عمران  هم نسبت به این برنامه واقف هستند.
 
**پروژه آزاد راه تهران-شمال با سرعت در حال انجام است 

وزیر راه و شهر سازی، اضافه کرد : در گذشته پایان پروژه آزاد راه تهران – شمال به افسانه ای تبدیل شده بود که افتتاح آن به زودی انجام نمی‌شد در حالی که اکنون این آزاد راه با سرعت قابل توجهی در حال انجام است.
 
وی ادامه داد: آزاد راه اصفهان – شیراز سال‌ها متوقف بود در حالی که اکنون این آزاد راه پیشرفت قابل توجهی داشته و در حال حاضر هم 16 آزاد راه هم زمان در حال اجرا است.
 
آخوندی گفت: طی 3 سال گذشته 8 هزار کیلومتر راه روستایی جدید و 8 هزار راه روستایی قدیمی مورد بازسازی قرار گرفته، همچنین بیش از 10 هزار کیلومتر هم راه فرعی آسفالت شده است.
 
آخوندی اظهار داشت: در حوزه هوایی بیش از 60 فرودگاه در کشور وجود دارد اما از میان آنها، تنها 9 فرودگاه فعال بوده و سایر فرودگاه‌ها فعالیت بسیار محدودی دارند. همان طور که می دانید در 9 فرودگاه نیازمند سرمایه گذاری مجدد است  لذا برای استفاده از صنعت هوا نوردی نیاز به نوسازی ناوگان هوایی داریم که باید از توان کلیه فرودگاه‌ها استفاده کرد.
 
وزیر راه و شهر سازی، تصریح کرد: فرودگاه امام خمینی با بخش خصوصی قراردادی منعقد کرده و کلیه فعالیت‌های این ترمینال با کمک بخش خصوصی در حال انجام است، همچنین برای سرمایه گذاری 3 میلیارد دلار بخش  خصوصی داخلی و خارجی در حوزه فرودگاه‌ها مشغول مذاکره هستیم و امیداوریم مصوبه آن به زودی از هیئت وزیران اخذ شود.
 
وی با بیان اینکه با استفاده از بودجه دولتی نمی‌توان کشور را اداره کرد، یادآور شد: در حوزه صنعت هوایی مدت‌هاست در کشور سرمایه گذاری انجام نشده و باید دانست سرمایه گذاری در زیر ساخت‌های این صنعت بسیار گران است.
 
آخوندی ادامه داد: 16 ایستگاه راداری در کشور وجود دارد و عمر مفید 14 رادار هم سپری شده است بر این اساس باید دانست سرمایه گذاری در حوزه راداری بسیار سنگین است در حالی که از زمان آغاز به فعالیت در حوزه ورود رادارهای جدید به کشور را ارائه داده‌ام که برخی از این رادارها در حال نصب است.
 
وزیر راه و شهر سازی، گفت: با اعتباری بالغ بر 800 میلیارد تومان مشغول باز سازی و بهسازی باندهای فرودگاه و شبکه های ارتباطی میان هواپیما و برج مراقبت هستیم. متاسفانه در شرایطی قرار داریم وضعیت زیر ساخت‌های ایران بسیار دشوار است اما وزارت راه در تلاش بوده تا مشکلات مربوط به این حوزه را برطرف کند.  
 
آخوندی درباره کارهای صورت گرفته در بحث صنعت هوایی کشور گفت: در حوزه هوایی فارغ از بحث رادارها و تعلیم زیرساخت‌ها بزرگترین اقدام در حوزه نوسازی ناوگان هوایی کشور انجام شد. ما در کشور 284 فروند هواپیما داریم که در حدود 100 فروند آنها فرسوده هستند.
 
**ناوگان هوایی کشور نیاز به بازسازی داشت/ قرارداد خرید 100 فروند هواپیما با شرکت ایرباس امضا شده است

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: امروزه برخی از آشیانه‌های فرودگاه‌ها به گورستان هواپیماها تبدیل شده است و در حدود 124 فروند هواپیمای دیگر هم سنی بالای 24 سال دارند پس ما باید ناوگان هوایی کشور را نو می‌کردیم.

وی تصریح کرد: این کار انجام شد اما نکته مهم در آن این بود که این موضوع بدون دخالت دولت و بانک مرکزی انجام شد.

آخوندی با اشاره به این موضوع که در حال حاضر قرارداد خرید 100 فروند هواپیما را با شرکت ایرباس امضا کرده‌ایم بیان داشت: از همان روز نخست که این کار را شروع کردیم می‌دانستیم که هزینه‌ای بالغ بر 20 میلیارد دلار نیاز است پس یک مدل جدید را در زمینه صنعت هوایی و خرید هواپیما ایجاد کردیم که این مدل اجاره به شرط تمدید شد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: زمانی که ما این مدل را بکار گرفتیم خیلی‌ها در کشور ما را مورد تمسخر قرار می‌دادند و می‌گفتند که مگر می‌شود کشوری که تحریم بوده و نمی‌توانسته با شرکت‌ها مستقیم قرارداد ببندد این کار را بکند اما ما این کار را با افتخار انجام دادیم.

وی درباره قراردادهای بسته شده میان ایران و شرکت‌های هواپیمایی اذعان داشت: نمایندگان شرکت‌های هواپیمایی به تهران آمدند و ما قراردادها را در کشور خود و زیرنظر دستگاه‌های نظارتی به امضا رساندیم که این خود کاری بزرگ است و آینده صنعت هواپیمایی ایران را عوض می‌کند.

آخوندی ادامه داد: ما اگر می‌خواهیم با ایرلاین‌های پیشرفته دنیا رقابت کنیم باید اقدامی درخور انجام دهیم چرا که ایران ظرفیت بالایی در زمینه ترانزیت هوایی دارد که باید از آن استفاده کنیم.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: تا به امروز یک فروند هواپیما وارد کشور شده و طی هفته‌های آتی نیز هواپیماهای دیگری به خاک ایران می‌آیند اما نکته مهم درباره قراردادهای خرید این هواپیماها است چرا که حتی پیش از انقلاب نیز کسی جرأت بستن این گونه قراردادها را نداشت اما ما امروز بدون وجود هیچ واسطه‌ای مستقیما با شرکت‌های سازنده هواپیما قرارداد امضا کردیم.

وی ادامه داد: در این قراردادها هیچ واسطه سیاسی و اقتصادی از کشور ما حضور ندارد و از طرف دیگر من از شرکت‌های سازنده هواپیما خواستم تا سوگند نامه‌ای به ما بدهند با این مضمون که در قراردادهای میان ایران و آنها هیچ واسطه‌ای وجود نداشته باشد و اگر این گونه شد ایران بتواند از آنها شکایت کند و از آنها تعهدنامه گرفتم.

آخوندی درخصوص برخی انتقادات ناروا در کشور بیان داشت: چرا عده‌ای می‌خواهند مدیر دلسوز را که با جان و دل پای پیشرفت کشور ایستاده است متهم کنند. همه ما برای ایران جنگیده‌ایم و این دنیا آنقدر نمی‌ارزد که بخواهیم بخاطر مادیات این صحبت‌ها را بکنیم.

وزیر راه و شهرسازی درباره قراردادهای ایران شرکت‌های هواپیمایی و همچنین تبادلات پولی گفت: قراردادهای ایران با شرکت‌های هواپیمایی و همچنین تبادلات پولی بین بانکی میان ایران و کشورهای خارجی از موارد قانونی بود که به لطف برجام بوجود آمد که این همان شکست اسرائیل است.

وی ادامه داد: ملت ایران به این دولت امیدوار شدند که می‌توانند ایران را توسعه دهد پس چرا برخی‌ها صحبت‌های ناروایی را می‌کنند و به دولتمردان تهمت می‌زنند.

آخوندی درباره فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه دریا اظهار داشت: در حوزه دریایی بیش از 500 میلیون دلار در بندر چابهار سرمایه گذاری کردیم، درحالی که این بندر ریالی اعتبار نداشت اما سرمایه گذاری از طریق بخش خصوصی انجام دادیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه این کارهای صورت گرفته فعالیت‌های بزرگ برای ایران است ادامه داد: درخصوص بندر چابهار 28 میلیارد تومان بودجه درنظر گرفته شده اما بیش از این مبلغ در این بندر سرمایه گذاری صورت گرفته که همه این‌ها به خاطر اقداماتی است که انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه طی 9 ساله اخیر سرمایه گذاری عظیمی در هر سه فاز بندرعباس صورت گرفته است، گفت: ما در بندرهای خرمشهر و آبادان سرمایه گذاری‌های زیادی را انجام دادیم و در حال بازسازی اقتصاد در این بنادر هستیم که گواه آن پیشرفت فوق‌العاده‌ای است که در بندر آبادان صورت گرفته است.

آخوندی افزود: در زمینه خرید تجهیزات نیز ما اقدامات زیادی را انجام دادیم که نمونه آن خرید تجهیزات برای بندر چابهار از کشور آلمان با قیمتی کمتر از نمونه‌های چینی است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این موضوع که سالها بود در بنادر ایران سرمایه گذاری کلان صورت نمی‌گرفت، بیان داشت: کلیه سرمایه‌گذاری‌ها در سالهای انقلاب بر روی بنادر 980 میلیون دلار بوده در حالی که 3 سال گذشته 800 میلیون دلار در این زمینه سرمایه‌گذاری شده است.
 
** از سوء تعبیرهایی که درباره این سانحه شده، شرمنده‌ام

وی درباره سانحه قطار تبریز- مشهد اظهار داشت: من به شخصه از یکسری سوء تعبیرهایی که درباره این سانحه شده است شرمنده‌ام. من همان روز حادثه به سمنان رفتم و ستاد مدیریت بحران را درآنجا تشکیل دادیم و گزارشات مدیریت بحران را بررسی کردیم.

آخوندی ادامه داد: من بعد از جلسه برای اینکه اعلام کنیم چه کارهایی انجام گرفته است در جمع خبرنگاران حاضر شدم و توضیحاتی را ارائه کردم و گفتم که حضور من در این محل حداقل وظیفه است و تمام تلاش خودم را در زمینه جبران خسار‌ت‌ها می‌کنم اما متأسفانه برخی از رسانه‌ها این مطلب بنده را به گونه دیگری منعکس کردند.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: البته اگر در سخنان من تعبیری به این گونه وجود داشته از همه مردم ایران عذرخواهی می‌کنم و این را هم می‌گویم که این عذرخواهی افتخاری برای من است.

وی درباره حرف‌هایی که درخصوص استعفا پس از حادثه زده می‌شد اذعان داشت: پس از بررسی حادثه، من و مهندس آقایی مسئول حمل و نقل ریلی وزارتخانه متن استعفای خود را آماده کردیم و تحویل معاون اول رئیس جمهور دادیم.
 
**رئیس جمهور گفت: استعفای مسئول راه آهن در این زمینه کفایت می‌کند و نیازی به استعفای شما نیست

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: پس از رسیدن هر دو استعفا به دفتر ریاست جمهوری و بررسی‌های ایشان، رئیس جمهور به ما اعلام کردند که استعفای مسئول راه آهن در این زمینه کفایت می‌کند و نیازی به استعفای شما نیست.

آخوندی در بخش پایانی سخنانش خاطر نشان کرد: پس از این دستور رئیس جمهور، من با جدیت بیش از پیش به کار خودم در وزارتخانه ادامه دادم و می‌دهم و کارها را به پیش می‌برم.

انتهای پیام/ 
 

 
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۰:۵۵ ۰۱ اسفند ۱۳۹۵
التماس نکن
آخرین اخبار