مشهد؛

هشدار دامپزشكي خراسان رضوي به دامداران و مرغداران

با توجه به کاهش محسوس دمای استان و احتمال بروز نوسانات حرارتي در نواحی مختلف، اداره كل دامپزشكي خراسان رضوي از كليه پرورش دهندگان دام و طيور خواست تا با رعايت توصيه‌هايی از بروز بيماري در گله‌هاي پرورشي دام و طيور جلوگيري به‌عمل آورند.

هشدار اداره كل دامپزشكي خراسان رضوي به دامداران و مرغدارانبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: حيواناتي كه در آنها هرنوع علائم باليني از قبيل سرفه، عطسه و ... ديده مي‌شود بايد حتماَ از ساير حيونات جدا نگهداشته شوند تا باعث گسترش بيماري در ساير دام‌ها نشوند.

محمد رشتی باف افزود: همچنين لازم است آب مصرفي حيوانات سرد و يخ زده نبوده و در اين مورد دامداران بايد آب مصرفي را در محل گرمتري نگهداري نموده و در فواصل معين به مصرف دام‌ها برسانند.

او گفت: در صورت استفاده از وسايل گرمازا در محل نگهداري دام‌ها، ضروری است طوري برنامه ريزي شود تا گازهاي حاصل از احتراق اين وسايل به خارج از محل دام‌ها هدايت شود و نیز با توجه به حساس بودن حيواناتي نظير اسب به نوسانات درجه حرارت محيط، به كليه باشگاه‌هاي سواركاري و دارندگان انواع اسب، توصيه مي‌شود تمهيدات لازم جهت يكنواختي درجه حرارت محيط را فراهم نموده و حتي المقدور اسب ها را با پوشش مخصوص نگهداري نمايند.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی ادامه داد: لازم است در ساعات گرمتر روز، دام‌داران، دام ها را از اسطبل خارج کرده و براي مدتي درب‌هاي اسطبل را باز باقي نگهدارند و همچنين با توجه به اهميت تغذيه در اين فصل، تغذيه دام‌ها در فواصل زماني مناسب صورت پذيرد و تا حد امكان ميزان مواد خشك و انرژي زا به جيره غذايي دام‌ها افزوده شود.

او از دارندگان و پرورش دهندگان انواع طيور خواست تا دقت کنند دماي آب مصرفي طيور با دماي سالن يكي باشد و از ورود هواي مستقيم به سالن پرورش طيور جلوگيري کنند و در صورت استفاده از وسايل گرمازا به جز هيتر كه باعث مصرف اكسيژن سالن پرورش مي‌شود، قسمتي از سالن جهت خروج گازها تعبيه شود.
رشتی باف یادآور شد با توجه به سردي هوا و افزايش مصرف دان، لازم است فرمول غذايي طوري تنظيم شود كه انرژي مورد نياز براي تمامي گله طيور تامين شود.
انتهای پیام// ف ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار