محمد جواد طاهری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

ریشه واقعی تئاتر گم شده است/دولت ها از پی هم می گذرند پس کو عمل؟!

من از مخاطبانم می خواهم، تئاتر را بخاطر خود تئاتر تماشا کنند نه به علت، رنگ و لعاب و حضور ستارگان سینما.

ریشه واقعی تئاتر گم شده است/دولت ها از پی هم می گذرند پس کو عمل؟!محمدجواد طاهری کارگردان تئاتر و بازیگر تئاتر و تلویزیون، در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص محوریت نمایش«کمدی الهی جلد ۴» گفت:این نمایش پیرامون، سه جوان است که بنابر دلایل اقتصادی و فرهنگی گمگشته شده اند و در دل این ماجرا، یک عشق مثلثی وجود دارد.

همچنین طاهری در خصوص سبک اجرای نمایش افزود: این نمایش در یک فضای سورئالیستی «غیر واقعی» وجود دارد.فضای این ماجرا، انتزاعی با دیالوگ های واقعی است.

وی در خصوص هدف اجرای نمایش خود اظهار داشت:قطعا نمایش‌ها، همگی هدف دارند و به دنبال دریافت بازخورد هستند.ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که مشکلات زیادی از لحاظ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی داریم که باعث شده است به اطرافمان بیشتر دقت کنیم. تماشاگر با دیدن این نمایش، تلنگری به خودش می‌زند و خود را متوجه می‌سازد.

طاهری پیرامون استقبال مخاطبان از نمایش تصریح کرد:استقبال بد نبوده است.البته باتوجه به اینکه فصل خوبی برای اجرا نبوده است_ بلافاصله بعد از جشنواره فیلم و تئاتر_ ولی با این مسائل هم من راضی بوده‌ام.

وی همچنین درخصوص سالن اجرای نمایش بیان کرد:من از سالن اصلا راضی نبودم. چرا که یک سالن کوچک را برای نمایش در اختیار دارم.این سالن در حد یک پلاتو خوب است و همزمان سه نمایش در این سالن اجرا می شود.دکور هرسه اجرا هم باید تغییر کند و این کیفیت کار را کم می کند و مهم‌تر از همه آزاد نبودن کارگردان است، چراکه باید دکور را متناسب با سالن بچیند و این بسیار سخت است.

کارگردان نمایش«کمدی الهی جلد ۴» درباره افزایش دوبرابری بودجه تئاتر گفت:مسئولان از این قول‌ها زیاد داده اند.آن‌ها هنوز حتی به ماندن خودشان هم اعتماد ندارند پس چطور هنرمندان را دلخوش می‌کنند به فردایی که ماندن خودشان هم هنوز قطعی نیست.مسئولان چطور وعده‌های دروغین به زبان می‌آورند تا زمانی که تثبیت نشده اند .تمام مسئولان دولت قبل، بسیار وعده دادند ولی عمل نشد. دولت فعلی هم درخصوص فرهنگ و هنر بسیار وعده داد اما عمل نشد. مسئولان باید بسیار تلاش کنند که تئاتر کشور تبدیل به سازمان تئاتر شود و بعد سی و هفت سال بودجه اصلی را دریافت کند.

وی همچنین پیرامون اعضا گروه نمایش اظهار داشت:گروه نمایشی من، گروه بسیار خوب و یکدستی است و من رضایت دارم چرا که دور هم جمع می شوند و برای اجرا نمایش تلاش می کنند.

طاهری همچنین پیرامون متخصص بودن بازیگران در این حرفه افزود:اشخاصی که وارد این حوزه می شوند، باید دانشجو تئاتر باشند و خرفه ای کار کنند.من برای گروه خودم دانشجویانی را انتخاب کردم که هم در این حیطه درس خوانده باشند و هم در کار، قدرتمند عمل کنند.

همچنین محمد جواد طاهری پیرامون موانع و مشکلات تئاتر گفت:از نظر من، مشکل تئاتر و هر هنر دیگری، سیاست زدگی است.یعنی مسئولان همه درگیر بازی های سیاسی هستند و برای حفظ موقعیت خودشان، محتاطانه عمل می کنند و بی توجه به سازمان رسانه، تلویزیون و ... عمل می کنند.در دولت حسن روحانی، دو یا سه مدیر کل عوض شده است.هر مدیر می تواند چشم انداز داشته باشد. اگر می خواهیم برای تئاتر اتفاقی بیفتد باید چشم انداز بلند مدت و کوتاه مدت داشته باشیم.تئاتر کشور ما با این اوضاع، قرار است به کجا برود؟!

طاهری درخصوص هدف و برنامه ریزی برای تئاتر تصریح کرد:ما برای تئاتر، برنامه ریزی می کنیم ولی بی هیچ هدفی.هیچ برنامه ای برای تئاتر کشور وجود ندارد و دلمان هم خوش است که مرکزی بعنوان مرکز هنرهای نمایشی داریم.معضل تئاتر ما بودجه نیست، عمده کار مرکز هنرهای نمایشی، نظارت بر تئاتر است که متاسفانه حمایت کمی دارد.

کارگردان تئاتر درخصوص فرهنگ سازی تئاتر بیان کرد:هیچ فرهنگ سازی نشده است بلکه ضد فرهنگ است.ما تماشاگر تئاتر بسیار کم داریم به پنج هزار نفر نمی رسد. ما در هیچ زمینه ای از فرهنگ و هنر، فرهنگ سازی نکرده ایم حتی آنچه را که مردم در گذشته بعنوان فرهنگ داشته اند را نیز گرفته ایم.

وی در خصوص استقبال از تئاتر های کمدی گفت: ما کاری کرده ایم که مردم به سمت تئاتر های کمدی که در سینما اجرا می شود، بروند.استقبال از نمایش‌های کمدی بسیار زیاد است و مردم استقبال زیادی از این نوع نمایش دارند.
 
طاهری با اشاره به حضور چهره های معروف در نمایش، اظهار داشت:حضور افراد معروف بسیار اهمیت دارد.بسیاری از مردم، تئاتر را برای خود تئاتر نمی‌بینند و کارکرد تئاتر و خود اصل تئاتر را نمی شناسند.مردم باید تئاتر را بخاطر خود واقعی تئاتر تماشا کنند چرا که مفهوم زندگی را می‌توان در آن جستجو کرد.

وی همچنین در خصوص تاثیر چهره های معروف بر افزایش تماشاگران افزود:به علت حضور ستارگان سینما، سالن پر می شود نه به علت، خود تئاتر.این معضل تقصیر مسئولان نیست بلکه مقصر اصلی خود هنرمندان هستند که نتوانستند تئاتر را کامل به مخاطبان معرفی کنند.

کارگردان نمایش«کمدی الهی جلد ۴» پیرامون بیان تعریف مشخصی از تئاتر گفت: تئاتر نگاه منتقدانه و متفکرانه نسبت به جامعه است.دم و بازدم مخاطبان در تئاتر، به بازیگران انرژی و نیرو می دهد و تاثیر چشمگیری دارد که این تاثیر، در هیچ هنری وجود ندارد. اما متاسفانه، این کارکرد ها از دست رفته است و یکسری حس کاذب جایگزین آن شده است.

طاهری در پایان گفت: تئاتر در دنیا، انقلاب ها و حرف‌های زیادی داشته است و اندیشه های نو و تازه ای در خود دارد.من از مخاطبانم می خواهم، تئاتر را بخاطر خود تئاتر تماشا کنند نه به علت، رنگ و لعاب و حضور ستارگان سینما.مردم باید تئاتری را ببینند که حرف دلشان، با آن یکی باشد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار