سالانه 32 هزار زن ایرانی به سرطان سینه مبتلا می‌شوند/ امکانات ضعیف تجهیزات غربالگری در کشور/ عوامل افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه

رییس مرکز تحقیقات سرطان گفت: تکرار غربالگری برای درمان سرطان موثر نبوده و تا به امروز هیچ تحقیقی مبنی بر سرطان‌زا بودن پارازیت ثابت نشده است.

اثر بخش نبودن تکرار غربالگری در بیماران/ سالیانه بیش 140 هزار نفر از ایرانی‌ها به سرطان دچار می‌شوندبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حمید رضا اکبری رییس مرکز تحقیقات سرطان صبح امروز در نشست خبری دوازدهمین کنگره بین المللی سرطان سینه در مرکز تحقیقات سرطان بیمارستان شهدای تجریش با اشاره به میزان ابتلا به سرطان در کشور، اظهار داشت: متاسفانه در کشور سالیانه 150 هزار نفر در کشور مبتلا به سرطان می شوند که این آمار در دنیا با سرعت قابل توجهی در حال افزایش است.
 
وی بیان کرد: 90 تا 100 هزار سرطان جدید در کشور وجود دارد که شایع‌ترین سرطان‌ها در مردان معده و در زنان سینه است و در حال حاضر 32 هزار نفر از زنان مبتلا به سرطان سینه هستند و 10 هزار نفر از مردان از بیماری سرطان معده رنج می‌برند.
 
اکبری ادامه داد: غربالگری در کشور باید به روش ایرانی انجام شود و طبق مطالعات و تحقیقات انجام شده اگر غربالگری بیش از یک بار صورت گیرد سبب کاهش و یا از بین رفتن اثربخشی‌ آن می‌شود.
 
رییس مرکز تحقیقات سرطان با بیان اینکه اگر همه دستگاه‌های ماموگرافی و استادان این امر جمع شوند کار غربالگری به خوبی صورت می‌گیرد، افزود: ما باید در کشور برای انجام کارهای غربالگری امکانات را 10 برابر افزایش دهیم زیرا در کل کشور تعداد وسایل ماموگرافی و غربالگری کمتر از 10 دستگاه است و کشورهای کمی در دنیا این دستگاه‌ها را تولید و در اختیار دارند.
 
اکبری ادامه داد: در تشخیص بیماری سرطان در 60 درصد از موارد تشخیص در مرحله اولیه بیماری و 40 درصد در مرحله پیشرفته بیماری تشخیص داده می‌شود و لازم است از تکنیک‌های خاص خودمان در جهت مبارزه با بیماری استفاده کنیم.
 
رییس مرکز تحقیقات سرطان با بیان اینکه امکانات غربالگری در کشور بسیار پایین است و میلیاردها تومان هزینه باید صرف آن شود، تاکید کرد: اضافه وزن، فعالیت کم فیزیکی و غذای ناسالم و همچنین بیماری‌های غیر واگیر مانند فشار خون، چربی و قند از عوامل موثر در ابتلا به سرطان و تغذیه به تنهایی پنج درصد موثر است اما مسئله غذای ناسالم عامل مهمی در بروز بیماری غیر واگیر محسوب می‌شود.
 
اکبری ادامه داد: بنا بر تحقیقات انجام شده مسئله روانی یکی از عوامل مهم در بروز سرطان سینه در بین زنان محسوب می‌شود و متاسفانه امروز شاهد استعمال دخانیات در بین زنان با سنین پایین هستیم و همین امر نشان دهنده سطح پایین سلامت روان در زنان کشور است.
 
وی عنوان کرد: اتفاقات ناگوار، اختلالات زناشویی، طلاق، مرگ نزدیکان و سایر بیماری‌ها مثل افسردگی موجب بروز سرطان خصوصا سرطان سینه می‌شود ولی زنانی که از پشتیبانی خوبی از سوی همسران خود برخوردارند، کمتر دچار بیماری می‌شوند.

به گفته رییس مرکز تحقیقات سرطان، کسانی که دارای صبر، بخشش، ایثار، توکل بر خدا و انسان دوست هستند، در مرحله پایین‌تری از بیماری سرطان قرار دارند و درمان آنها بهتر صورت می‌گیرد. 
 
وی ادامه داد: نداشتن اعتماد به مسئولان، اختلال در شغل و جایگاه اجتماعی از مولفه‌های مهم بروز سرطان و تخریب این بیماری است به طوری که در 60 درصد از زنان خانه دار، نگرانی در مورد شغل فرزندشان و برآورده نکردن خواسته‌های داماد و عروس خانواده سبب بروز بیماری سرطان می‌شود. 
 
اکبری اضافه کرد: 10 درصد از سرطان‌ها ژنتیکی و حالت ارثی دارد و بیش از 90 درصد سرطان‌ها به صورت "اپی ژنتیک" است و به عوامل محیطی مثل آب و هوا، آلودگی و آب مصرفی ناشی از فلزات سنگین و نیترات بستگی دارد. 
 
مدیر مرکز تحقیقات سرطان عنوان کرد: افراد محروم که خانه‌های آنها کوچک است، به دلیل آلودگی هوا ناشی از گاز منو اکسید کربن بیش از سایرین در معرض سرطان قرار دارند. 
 
وی تاکید کرد: تا به امروز هیچ تحقیقی مبنی بر سرطان زا بودن پارازیت‌ها در کشور ثابت نشده است اما اگر به طور کلی امواج رادیویی بیش از حد استاندارد پخش و مصرف شود، جزو فاکتورهای عامل خطر از جمله سرطان محسوب می‌شود. 
 
اکبری افزود: اولین قدم مدیریت بیماری سرطان، تعیین سقف آن است به طوری که اگر این کار به خوبی صورت گیرد، 25 درصد از مرگ و میرهای ناشی بیماری سرطان در کشور گرفته می‌شود و این کار موجب شده تعداد بیماران سرطانی در کشور و همچنین مرحله درمان آن مشخص شود، زیرا سرطان بیماری است که باید افراد مبتلا به آن دائما تحت مراقبت قرار گیرند تا پزشک معالج متوجه شود که چه زمانی بیماری آنها عود کرده است. 
 
مدیر مرکز تحقیقات سرطان تاکید کرد: متاسفانه معاینه بیماری سرطان در کشور سلیقه‌ای بوده و بر عکس دنیا با هیچ استاندارد مشخصی درمان نمی‌شود. 
 
وی با بیان اینکه راهنمای بالینی یک کار مفید اما پر زمان و پیچیده است، افزود: من این کار را در سال 80 با ثبت بیماری سرطان شروع کردم و این کار هزینه‌های زیادی را در سلامت کشور بر جای می‌گذارد اما سبب ایجاد یک نظم در مصرف داروهای سرطانی و غیره می‌شود. 
 
اکبری ادامه داد: در کشور داروهای سرطان در دسترس مردم قرار دارد و در برخی از موارد به دلیل مصرف خود سرانه مردم، عارضه مقاومت دارویی شکل می‌گیرد. 
 
مدیر مرکز تحقیقات سرطان بیان کرد: در بخش رادیوتراپی، کشور ضعیف تر از حد علمی اش ظاهر شده به طوری که 49 درصد بیماران با جراحی تنها، 40 درصد با جراحی همراه با رادیو تراپی و 11 درصد با شیمی درمانی قابل درمان هستند اما متاسفانه به دلیل آن که شرکت‌های تجاری در وارد کردن تجهیزات شیمی درمانی نقش دارند اکثرا راه شیمی درمانی را انتخاب می‌کنند. 
 
وی یادآور شد: دستگاه‌های رادیوتراپی بسیار گران هستند و به همین دلیل باید خیریه‌ها به کمک دولت بیایند. 
 
غربالگری سرطان روده بزرگ برای گروه‌های در معرض خطر و دارای سابقه خانوادگی
 در ادامه مراسم میرزایی مدیر مرکز تحقیقات سرطان گفت: غربالگری در برخی از کشورهای ثروتمند به طور کامل انجام می‌شود و متاسفانه سرطان سینه با انجام غربالگری به طور کامل درمان نمی‌شود و امکانات و تجهیزات آن مانند ماموگرافی به طور کامل در کشور وجود ندارد ولی در سراسر کشور امکان ایجاد چنین امکاناتی برای غربالگری و ماموگرافی ناممکن است. 
 
وی بیان کرد: طبق مصوبه وزارت بهداشت، پروژه غربالگری سرطان روده بزرگ بر گروه‌های در معرض خطر و خانواده‌های که سابقه این بیماری را دارند، انجام می‌شود و تقریبا بیشترین هزینه‌های سرطان مرتبط با داروهای شیمی درمانی است. 
 
میرزایی ادامه داد: داروهای شیمی درمانی باید طول عمر افراد را بالا ببرد و در حاضر دستگاه‌های رادیوتراپی وجود دارد که روزانه می‌تواند 100 بیمار را درمان کنند. این دستگاه‌ها همچنین باعث می‌شوند هر یک از بیماران نزدیک به 30 سال عمر کنند و بین 40 تا 50 درصد بیماری مردم را درمان می‌کنند. 
 
مدیر مرکز تحقیقات سرطان، عنوان کرد: درمان با روش رادیوتراپی به صورت موضعی صورت می‌گیرد اما در این روش کلیه سلول‌های سرطانی در بدن شناسایی و کنترل می‌شوند. 
 
وی اظهار داشت: شیمی درمانی هزینه زیادی در بر دارد اما متاسفانه در کل کشور به طور یکسان امکان خوبی در رادیوتراپی نداریم. 
 
سن بروز سرطان سینه در کشور زیر 40 سال است 
 
در ادامه مراسم، محمد هادی زاده دبیر اجرای کنگره سرطان سینه عنوان کرد: طبق مصوبه وزارت بهداشت، راهنمای بالینی سبب شده تا یکسری از استانداردها در درمان بیماری سرطان رعایت شوند. 
 
وی بیان کرد: در بیماری سرطان سینه چهار مرحله وجود دارد که اگر تشخیص در مرحله یک و 2 صورت گیرد، هزینه کمتر و طول عمر بیشتری عاید بیماران می‌شود، اما به طور کلی پیشگیری بهتر از درمان است. 
 
دبیر اجرای کنگره سرطان سینه ادامه داد: هم اکنون 12 هزار نفر در کشور به بیماری سرطان سینه دچار هستند که 55 درصد آنها در مرحله اولیه قرار دارند و روزانه 30 نفر با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند و متاسفانه روزانه 10 نفر را دیر تشخیص می‌دهیم. اگر ما بتوانیم به طور کلی 350 نفر را زودتر تشخیص دهیم، کیفیت زندگی و هزینه های تحمیل یافته بر حوزه سلامت کم می‌شود. 
 
هادی زاده یادآور شد: سن بروز بیماری سرطان در دنیا 50 سال و در کشور 40 سال است و در دنیا شش درصد افراد زیر 40 سال گرفتار این بیماری می‌شوند. 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار