زارعان در جمع خبرنگاران خبرداد

20 فروردین اولین سانتریفیوژ تحویل پژوهشکده نفت می‌شود/ فروش 70 تن آب سنگین به روسیه و آمریکا

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: 20فروردین اولین سانتریفیوژ به پژوهشکده نفت تحویل می‌شود که برای اولین بار بعد از انقلاب ساخته شده است.

فروش 70 تن آب سنگین به روسیه و آمریکا/بیستم فروردین اولین نوع سانتریفیوژ به پژوهشکده نفت تحویل می‌شودبه گزارش خبرنگار سیاست خارجی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی اصغر زارعان دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه افتتاحیه سی‌وهفتمین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حوزه فعالیت‌های هسته‌ای هم اکنون متخصصین صنعت هسته‌ای با نشاط، قدرت و اقتدار فعالیت‌های خودشان را دنبال می‌کنند و ما هم اکنون وارد باشگاه جهانی هسته‌ای شدیم. چرا که می‌توانیم آب سنگین با خلوص بسیار بالا تولید کنیم و شاهد بودیم که نزدیک به 70 تن از آب سنگین به دو کشور آمریکا و روسیه فروخته شد.

وی افزود: در حوزه تجاری سازی نیز ورود ما به باشگاه جهانی هسته‌ای و به دنبال آن خرید اورانیوم را داشتیم که شاهد بودید در ایام دهه فجر نزدیک 149 تن ما کیک زرد خریداری کردیم؛ این در حالیست که در گذشته حتی یک گرم اورانیوم را به ما نمی‌فروختند و این حاکی از این تبادل و ورود جمهوری اسلامی ایران در عرصه خرید، فروش و تولید اورانیوم و به عبارتی بحث تولید را ادامه دادیم.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به دو نیروگاه هزار مگاواتی بوشهر گفت: همانطور که شاهد بودیم کلنگ آن به زمین خورده شد و همکاران بحث عملیاتی شدن آن را دنبال می‌کنند و این خودش یک تحول است و نزدیک به 10 میلیارد دلار هزینه این نیروگاه شده است که جزء بزرگترین قراردادهای خاص در جمهوری اسلامی ایران بوده است.

زارعان ادامه داد: صنعت هسته‌ای بانشاط و پویایی به دنبال فعالیت‌های خودش است که بتواند به آن قله‌های نهایی که مدنظر است برسد و در کنار اقدامات و مأموریت‌های خودش به صورت علمی در بقیه صنایع نیز اثرگذار باشد و در بیستم فروردین شاهد تحویل اولین نوع سانتریفیوژ به پژوهشکده نفت خواهیم بود که می‌توانم بگویم بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی اولین بار است که این ماشین با تمام آپشن‌هایی که مدنظر بوده ساخته می‌شود و در روز خودش رونمایی و وارد پژوهشکده صنعت نفت می‌شود.

وی با بیان اینکه ماشین سانتریفیوژ فقط برای تولید اورانیوم نیست تأکید کرد: ماشین سانتریفیوژ کاربردهای مختلفی داشته و همانطور که شاهد بودیم در سنوات گذشته هم ما ماشین‌های توبولار و اُسلار را داشتیم که تحویل انستیتو پاستور دادیم و هرجایی که نیازمندی را احساس کنیم و دیگران قادر به تأمین آن نباشند، صنعت هسته‌ای می‌تواند این نیازمندی را از سرریز انباشته شده خودش در اختیار بقیه صنایع بگذارد و بقیه صنایع بتوانند مشکل خودشان را از این طریق حل کنند.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی درباره ماشین سانتریفیوژ IR8 گفت: این ماشین در 3 سال گذشته با نام قمر بنی هاشم(ع) طراحی‌اش شروع شد و در دو هفته گذشته تست مکانیکی آن به اتمام رسید و گازدهی آن آغاز شده و باسوی بسیار خوبی فعالیت‌هایش رو به افزایش است و امیدواریم به آن پایداری نهایی که مدنظر است برسد.

زارعان اضافه کرد: سوی این ماشین نزدیک به 24 است که در واقع یک عدد ماشین IR8 با 24 ماشین IR1 مطابقت می‌کند. وقتی که یک نیروگاه هسته‌ای هزار مگاواتی در سال نزدیک به 27 تن اورانیوم 5 درصد نیاز دارد قطعا نمی‌توانستیم با ماشین IR1 این نیازمندی را پاسخگو باشیم. لذا طراحی ماشین IR8 انجام شد و با تلاش و کوشش فراوان به نتیجه رسید و اکنون شاهد نهایی شدن و به عبارتی پایداری شدن این ماشین در حوزه گازدهی هستیم.

دستیار ویژ] رئیس سازمان انرژی اتمی برای اینکه بتوانیم بر حسب نیاز کشور به طراحی‌های جدید و ماشین‌های جدید فعالیت‌ خود را بر روی ماشین IR8 متمرکز کردیم که بتوانیم پاسخگویی 27 تن اورانیوم 5 درصد برای یک نیروگاه هزار مگاواتی باشیم. اما در کنار این کار تولید آب سنگین را هم نباید فراموش کنیم.

وی با بیان اینکه فعالیت خاص در کارخانه آب سنگین اراک در برجام به خلوص 99.95 درصد رسیده است، اظهارداشت: این بالاترین خلوص جهانی است و ما تاکنون نزدیک به 70 تن آب سنگین را صادر کردیم در ادامه این فعالیت سالانه 20 تن تولید داریم برخی کشورهای اروپایی هم خواستار این محصول هایپک شدند که ما در حال بررسی آن هستیم و بتوانیم این صادرات را به کشورهای اروپایی هم داشته باشیم.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی عنوان داشت: صنعت هسته‌ای با پویایی، تلاش، نشاط و اقتدار به فعالیت‌های خودش ادامه می‌دهد و در عرصه فنی می‌توانیم بگوییم که حتی بهتر از گذشته ما فعالیت‌های خودمان را دنبال می‌کنیم و نتایج آن همین‌هایی بود که اشاره کردم. با تحولاتی که در خود صنعت ایجاد شده و با رویکرد تجاری سازی به دنبال این هستیم نیازمندی بعضی از صنایع را همچون حوزه سلامت و نفت  پاسخگو باشیم نه تنها در حوزه سانتریفیوژ، بلکه در حوزه‌های پسمانداری و بقیه صنایع هم اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته و رویکرد ما این است که بتوانیم صنعت را به قله‌های نهایی که مدنظر است برسانیم و این هم جز با تلاش و کوشش و مجاهدت‌هایی که تا به امروز بوده میسر نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۳۰ بهمن ۱۳۹۵
خیلی شبیه شهید شاطری هستند امیدوارم ادامه دهنده راه ایشان باشند
آخرین اخبار