در حاشیه اجلاس گروه 20؛

وزرای خارجه آمریکا و چین برای نخستین بار با یکدیگر دیدار کردند

رکس تیلرسون و وانگ ئی در شرایط پرتنش بین واشنگتن و پکن، در آلمان با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.

وزرای خارجه آمریکا و چین برای نخستین بار با یکدیگر دیدار کردندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، صبح امروز جمعه در حاشیه نشست سران گروه بیست در شهر بن آلمان با وانگ ئی، همتای چینی خود، دیدار کرد.

این نخستین دیدار در سطح وزیران امور خارجه آمریکا و چین، پس از انتخاب دونالد ترامپ، به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا و در شرایط پرتنش بین دو کشور محسوب می شود.

این دیدار صبح امروز در حاشیه نشست گروه بیست در بن صورت گرفت و احتمالا روی موضوعات پرتنش اخیر بین واشنگتن و پکن از قبیل مسئله تایوان، جزایر جنجال برانگیز در دریای چین جنوبی و حتی تجارت متمرکز بوده است.

در پی اختلاف بین پکن و واشنگتن در مورد تایوان پس از انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا، مسئله حضور این وزیر چینی در نشست گروه بیست و حتی اصل دیدار وی با همتای آمریکایی‌اش مورد تردید بود.

رئیس جمهور آمریکا ابتدا اصل «چین واحد»‌ را زیر سوال برده بود، اما بعد از این موضع عقب‌نشینی کرد.

رکس تیلرسون نیز با تهدید چین به ممانعت از دسترسی به جزایر مورد مناقشه در دریای چین جنوبی، خشم پکن را برانگیخت. به نوشته مطبوعات چینی، این اقدام ممکن است رویارویی نظامی به دنبال داشته باشد.

در پایان در زمینه تجاری، چین به مهمترین هدف دولت ترامپ تبدیل شده است. واشنگتن پکن را متهم می‌کند که با صادرات خود، موجب از بین رفتن اشتغال در آمریکا شده و تهدید کرده است دست به اقدامات حمایت‌گرانه می‌زند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار