در برنامه مناظره این هفته بررسی شد؛

چالش‌های تاکسی‌های اینترنتی روی آنتن صدا و سیما/کاهش نرخ کرایه یا تسخیر بازار؟!

تاکسیرانی آنلاین موضوع برنامه این هفته مناظره بود و موافقان و مخالفان به بیان نظرات خود پرداختند.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نزدیک به دو سال است که فعالیت‌های اینترنتی تاکسی‌ها در کشور آغاز شده و در این مدت کوتاه رضایت اکثریت مردم را به خود جلب کرده است و در نظرسنجی صورت گرفته در رسانه ملی بیش از ۸۱ درصد مردم با فعالیت این شرکت‌ها موافق بودند.

چالش‌های تاکسی‌های اینترنتی روی آنتن صدا و سیما/کاهش نرخ کرایه یا تسخیر بازار؟!

در مناظره این هفته که از شبکه یک سیما به روی آنتن رفت فرهاد حدادیان سخنگوی اتحادیه آژانس‌ها، میلاد منشی پور مدیرعامل شرکت تاکسی تپسی، حسین هاشمی معاون سابق ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور و امیرحسین سعیدی نائینی، رئیس سابق سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور به روند فعالیت و شکل گیری شرکت‌های اینترنتی تاکسی پرداختند.

* تاکسی‌های اینترنتی فاقد مجوز حمل ونقل است

فرهاد حدادیان سخنگوی اتحادیه آژانس‌ها گفت: ۶۰ هزار راننده تاکسی در تهران و ۲۰۰ هزار راننده تاکسی در کل کشور از طریق جابجایی مسافر امرار معاش می‌کنند. 

وی افزود: فعالیت شرکت‌های اینرنتی را به تنهایی نمی‌توان به عنوان یک شرکت‌های دانش‌بنیان نامگذاری کرد چرا که فعالیت این شرکت‌ها به دلیل نداشتن مجوز حمل‌ونقل قانونی نیست.

چالش‌های تاکسی‌های اینترنتی روی آنتن صدا و سیما/کاهش نرخ کرایه یا تسخیر بازار؟!

حدادیان در ادامه اذعان کرد:شرکت‌های اینترنتی از جای جای کشور رانندگان تاکسی را پذیرش کردند و برای اسکان این رانندگان اقدامی نکردند و متاسفانه شاهد آن هستیم که رانندگانی که از شهرستان‌ها به تهران جهت کار می‌آیند بعد از کار، شب تا صبح را کنار خیابان سپری می‌کنند و جای خواب برای این رانندگان پیش‌بینی نشده است.

*نمایندگان مجلس قوانین و سازوکارهای جدید وضع کنند

امیرحسین سعیدی نائینی، رئیس سابق سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در خصوص فاقد مجوز بودن شرکت‌های اینترنتی، گفت: وقتی یک تکنولوژی یا فعالیت جدید در کشور شکل گرفته می‌شود باید برای آن قانون وضع شود.

وی افزود: در هر جای دنیا وقتی شرکتی فعالیت خود را آغاز می‌کند موافق و مخالف دارد و گروهی ابراز نارضایتی از شرکت‌هایی همچون تاکسی اینترنتی دارند.

سعیدی نائینی تصریح کرد: فعالیت شرکت‌های اینترنتی برای مردم به صرفه است و علاوه بر ارزان بودن کرایه این نوع تاکسی‌ها، مصرف سوخت نیز کاهش می‌یابد و با توجه به اینکه مردم از شرکت‌های اینترنتی استقبال می‌کنند باید حمایت لازم از این شرکت‌ها صورت گیرد.

وی بیان کرد: قانون باید هم‌پای پیشرفت تکنولوژی در جهت آسایش مردم حرکت کند؛ این در حالیست که از سال ۲۰۰۹ میلادی در اکثر کشور‌ها از تکنولوژی اپلیکیشن موبایلی تاکسی اینترنتی به کار گرفته شده است، اما در این سال‌ها چرا مسئولان دست اندرکار برای ورود این تکنولوژی دست به کار نشدند و حالا که شرکت‌های دانش‌بنیان این تکنولوژی را وارد کشور کردند ایراد به فعالیت این شرکت‌ها گرفته می‌شود.

رئیس سابق سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور گفت: قوانین باید اصلاح شود و وقتی تکنولوژی جدید وارد کشور می‌شود نمایندگان مجلس باید قوانین و سازوکارهای جدیدی را وضع کنند. نباید به بهانه مجوز جلوی پیشرفت و رفاه را گرفت.

*مخالف تکنولوژی نیستیم/کاهش درآمد‌های تاکسیرانان با پیدایش شرکت‌های اینترنتی

حسین هاشمی معاون سابق ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور، گفت: تاکسی‌ها شناسنامه‌دار هستند و یک تاکسی دارای پلاک و بدنه زرد رنگ است که تاکسی‌های اینترنتی چنین شناسنامه‌ای را ندارند.

وی در ادامه افزود: شرکت‌های تاکسی اینترنتی هیچ محموعه‌ای را به رسمیت نمی‌شناسند و بدون مجوز حمل و نقل از طریق اپلیکیشن موبایلی درآمد ۳ میلیون راننده تاکسی را که تنها راه امرار معاش شان از راه مسافرکشی است را کاهش داده‌اند.

چالش‌های تاکسی‌های اینترنتی روی آنتن صدا و سیما/کاهش نرخ کرایه یا تسخیر بازار؟!

هاشمی، بیان کرد: ما مخالف تکنولوژی نیستیم، ولی این دست تاکسی‌ها باید از طریق مجاری قانونی مجوز‌های لازم را دریافت کنند. 

معاون سابق ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور، اذعان کرد: از آژانس‌ها توقع داریم سیستم‌های خود را به روز رسانی کنند، اما این دلیل نمی‌شود که شرکت‌های به ظاهر دانش‌بنیان بدون مجوز فعالیت کنند.

*درآمد تاکسیرانان را افزایش می‌دهیم/تپسی مجوز فعالیت دارد

میلاد منشی پور مدیرعامل شرکت تاکسی تپسی گفت: هر مجوزی که لازم بود را از طریق مجموعه‌ها دریافت کردیم و اگر هم مجوزی دریافت نکردیم بدان معنی نیست که نخواستیم مجوز بگیرم بلکه قانونی برای فعالیت شرکت پیش‌بینی نشده که مطابق با آن بتوان مجوز اخذ کرد.


وی بیان کرد: در جلسه‌ای که با شهرداری داشتیم مسئولان شهرداری اعلام کردند که ابتدا شما باید شرکت را تعطیل کنید سپس با هم مذاکره کنیم در حای که فعالیت شرکت ما غیر قانونی نیست که بخواهد تعطیل شود.

مدیرعامل شرکت تاکسی تپسی گفت: ما آمادگی داریم تا در جهت بالا بردن درآمد ۸۰ هزار راننده سازمان تاکسیرانی شهر تهران اقدام به جذب و پذیرش این قشر زحمتکش کنیم، اما به شرطی که دوستان ما در شهرداری این اجازه را به تاکسیرانان بدهند.

چالش‌های تاکسی‌های اینترنتی روی آنتن صدا و سیما/کاهش نرخ کرایه یا تسخیر بازار؟!

منشی پور با اشاره به پایین بودن نرخ کرایه‌ها، گفت: ما تعداد سفر را در یک ساعت برای راننده تاکسی افزایش دادیم و از آن طرف هم مصرف سوخت راننده کاهش می‌یابد و این عوامل منجر به کاهش نرخ کرایه می‌شود، اما در شرایط جوی همچون بارش برف و ترافیک، با افزایش نرخ کرایه پاداشی برای رانندگان در نظر می‌گیریم که حتی در زمان افزایش هم نرخ کرایه‌های تاکسی تپسی نسبت به تاکسی‌های شهرداری ارزان‌تر است.

وی افزود: اگر تاکسیرانی الگوهای بهتری دارد ما آمادگی همکاری با مجموعه نامبرده را داریم.


منشی پور بیان کرد: شرکت تپسی با سرمایه‌گذاری ۳ میلیاردی کار خود را شروع کرده است و تمام ماهیت این شرکت ایرانی است و کشورهای خارجی هیچ حمایت و دخل و تصرفی در آن ندارند.

براساس این گزارش مردم بر این باورند که فعالیت این شرکت‌ها برایشان به صرفه است و نه تنها این نوع تاکسی‌ها کرایه ارزانی دریافت می‌کنند بلکه رانندگان تاکسی‌های اینترنتی برخوردی شایسته با مسافرانشان دارند.

 در همین راستا برخی از مسئولان نگاه‌های متفاوتی به فعالیت شرکت‌های تاکسی اینترنتی داشته‌اند که در زیر گوشه‌ای از صحبت‌های آن را می‌خوانیم.

سردار مهری رئیس پلیس راهور ناجا: فعالیت آزانس‌های موبایلی می‌تواند موجب کاهش حجم ترافیک و آلودگی هوا شود.

چالش‌های تاکسی‌های اینترنتی روی آنتن صدا و سیما/کاهش نرخ کرایه یا تسخیر بازار؟!

واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران: ما نمی‌توانیم ابزار‌های مدرن را در اختیار داشته باشیم.

چالش‌های تاکسی‌های اینترنتی روی آنتن صدا و سیما/کاهش نرخ کرایه یا تسخیر بازار؟!

ميثم مظفر مديرعامل سازمان تاكسيرانی شهر تهران: نحوه جذب و تاييد صلاحيت رانندگان آزانس های موبايلی مشخص نيست؛پليس بايد به اين مسئله ورود كند.

چالش‌های تاکسی‌های اینترنتی روی آنتن صدا و سیما/کاهش نرخ کرایه یا تسخیر بازار؟!
رضا شیوا رئیس شورای رقابت: اگر آژانس‌های موبایلی با قیمت‌های پایین سعی در حذف رقبا داشته باشند؛ شورای رقابت واکنش نشان می‌دهد.

چالش‌های تاکسی‌های اینترنتی روی آنتن صدا و سیما/کاهش نرخ کرایه یا تسخیر بازار؟!

گفتنی است: فعالیت تاکسی‌های اینترنتی گام موثری در چرخه حمل‌ونقل مسافر داشته و دارد؛ اما در آن سوی باید نظارت بر این شرکت‌ها بیشتر شود و در صورت شکایات از سوی مشتریان مرجع پاسخگویی وجود داشته باشد. شرکت‌های اینترنتی در مدت فعالیت ۲ ساله توانستند بازار را تسخیر کنند، اما امیدواریم با سازو کارهایی که برای این شرکت‌ها وضع می‌شود در آینده شاهد افزایش نرخ کرایه‌ها و اتفاقات ناگوار نباشیم.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار