وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت ۱۳۹۵/۱۱/۲۹

اولویت‌بندی طرح‌های کلان در مصوبه شورای «عتف»، بررسی سند ۲۰۳۰ بدون حضور وزیر علوم و صادرات 100 میلیون دلاری شرکت‌های دانش بنیان، رشد 17 درصدی تولید علم در کشور و مهلت ثبت نام آزمون سراسری سال ۹۶ تمدید شد از مهمترین اخبار وزارت علوم در هفته گذشته است.

وزارت علوم در هفته ای که گذشتبه گزارشخبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهلت ثبت نام آزمون سراسری سال ۹۶ تمدید شد، هزینه ۱۰۰ میلیارد تومانی دانشگاه علامه طباطبایی، اولویت‌بندی طرح‌های کلان در مصوبه شورای «عتف»، بررسی سند ۲۰۳۰ بدون حضور وزیر علوم وصادرات ۱۰۰ میلیون دلاری شرکت‌های دانش بنیان و رشد ۱۷ درصدی تولید علم در کشور از جمله اخبار مهم وزارت علوم در هفته گذشته است.
 
مهلت ثبت نام آزمون سراسری سال ۹۶ تمدید شد
حسین توکلی مشاورعالی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: به منظور فراهم نمودن تسهیلات بیشتر برای آن دسته از داوطلبانی که تا این تاریخ نسبت به ثبت نام برای شرکت در آزمون سراسری سال ۹۶ اقدام ننموده‌اند، مهلت ثبت‌نام در آزمون سراسری سال ۹۶ تا ساعت ۲۴ روز یکشنبه اول اسفند ماه تمدید می‌شود.
 
وی بیان کرد: به کلیه داوطلبان متقاضی ثبت نام و شرکت در آزمون سراسری سال ۹۶ که تاکنون نسبت به ثبت نام اقدام نکرده‌اند اکیدا توصیه می‌شود که در این مهلت تمدید شده و حداکثر تا ساعت ۲۴ روز یکشنبه اول اسفند ماه ۹۵ به سایت سازمان سنجش و آموزش کشور مراجعه و با مطالعه دقیق دفترچه راهنمای ثبت نام و اطلاعیه منتشره در صورت واجد شرایط بودن و با رعایت ضوابط مربوط ثبت‌نام اقدام کنند.
 
توکلی ادامه داد: آن دسته از داوطلبانی که قبلا ثبت نام کرده اند نیز می‌توانند در صورت تمایل و حداکثر تا ساعت ۲۴ اول اسفند ماه ۹۵ نسبت به مشاهده و ویرایش اطلاعات ثبت نامی خود اقدام کنند.
 
هزینه 100 میلیارد تومانی دانشگاه علامه طباطبایی/ 80 درصد بودجه دانشگاه‌ها را دولت تامین می‌کند
 
حسین سلیمی رییس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در شرایط فعلی کشور، استقلال در دانشگاه‌ها و حتی در جامعه اداری کشور به آن معنایی که از آن نام برده می‌شود برای دانشگاه‌ها امکان‌پذیر نیست.
 
وی ادامه داد: ساختار حقوقی جاری دانشگاه‌ها در ایران، اجازه استقلال به دانشگاه‌ها را نمی‌دهد و این از قوانین متعددی سرچشمه می‌گیرد که مصوب مجلس شورای اسلامی در مورد وظایف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.
 
رییس دانشگاه علامه افزود: مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی برای دانشگاه‌ها حکم قانون را دارد و این موضوع در زمینه تمام فعالیت‌های دانشگاه‌ها از جمله جذب استاد، هیئت‌های ممیزه، تشکل‌های دانشجویی و ... وجود دارد و رعایت این مجموعه قوانین کاملا الزام‌آور است.
 
سلیمی تصریح کرد: ساختار مالی و اداری کشور در چارچوب قوانین هیئت امنای ذی‌حساب از دانشگاه‌ها کنار رفته‌اند، ولی دانشگاه‌ها به شدت با قوانین مالی و اداری کشور دست به گریبان هستند.
 
رییس دانشگاه علامه با بیان اینکه قوانین اداری، مالی و استخدامی و همچنین قوانین مربوط به جذب استاد ما را بسیار محدود می‌کنند، تاکید کرد: اگر بخواهیم کاری واقع‌بینانه در زمینه استقلال دانشگاه‌ها انجام دهیم، نباید آرمانی را برگزینیم که برای ما امکان تحقق ندارد.
 
سلیمی تصریح کرد: در شرایط کنونی ساختار اقتصادی فعلی دانشگاه‌ها در کشور، اجازه استقلال به معنای واقعی آن را به ما نمی‌دهد، چراکه در حال حاضر ۸۰ درصد بودجه دانشگاه‌ها برای پرداخت حقوق و دستمزد‌ها است که از طریق دولت تامین می‌شود.
 
اولویت‌بندی طرح‌های کلان در مصوبه شورای «عتف»
وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: در این جلسه شورای عتف، گزارش شورای عالی در خصوص طرحهای کلان مطرح شده بررسی شد که در آن از مجموع 47 مصوبه شورا 22 طرح در اولویت اول قرار گرفت که با مشارکت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور قرار شد حمایت مالی از درسهای اقتصاد مقاومتی و موضوعات مربوطه صورت گیرد و از محل اعتبارات بودجه‌ای برای آنها پرداخت شود.
 
وی ادامه داد: در گروه دوم اولویت 12 پروژه وجود دارد که تصمیم بر آن شد در یک بازنگری نظر مشترک دبیرخانه شورا و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور درباره پروژه‌های این گروه انجام شود و اولویت دوم نیازمند بررسی بیشتر بوده و شورا تاکید ویژه‌ای بر آن دارد که با تشکیل جلسات مشترک دبیرخانه و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تکلیف 13 حوزه این گروه مشخص شود.
 
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم بیان کرد: پروژه‌های اولویت سه طرحهایی هستند که هیچ ارگان یا سازمانی از نظر مالی آنها را حمایت نکرده و طبق مصوبه شورا این 12 طرح به عنوان پروژه‌های خاتمه یافته اعلام شده است و این طرحها به دلیل نداشتن حامیان مالی از دبیرخانه نیز پولی دریافت نکرده‌اند.
 
دلیل تخلف‌های علمی در دانشگاه‌ها/ دانشگاه ولنگاری را نمی‌پذیرد
سید ضیا هاشمی ‌معاون فرهنگی وزارت علوم گفت: منظور از نهادینه شدن گفتمان علم در دانشگاه این است که باید بدانیم چه کسی این کار را انجام دهد و متولی اصلی آن کیست؟ آیا دانشگاهی تر از دانشگاه داریم که بتواند فرهنگ را یا گفتمان علم را دانشگاه نهادینه کند.
 
هاشمی گفت: یک زمانی مشکلات مالی و ساختاری دانشگاه را مطرح می کنیم و در این صورت نگاهمان به بیرون از دانشگاه است، اما فرهنگ علم باید توسط دانشگاهیان نهادینه شود. اگر نگاه به بیرون باشد عوارض و پیامدهای مختلفی دارد.
 
معاون فرهنگی وزیر علوم افزود: در اسناد بالادستی به فرهنگ دانشگاهی اشاره شده، ولی سند می تواند تا یک حدی را به نتیجه برساند و خیلی متکی شدن به اسناد لزوما به معنای پیشبرد اهداف نیست. تا جایی که می دانم هیچ وقت اسناد به تنهایی نتوانسته اند مسئله را حل کنند، بلکه گاهی اوقات مسئله را سخت تر کرده اند.
 
هاشمی ادامه داد: ابتدا باید دانشگاه را درست بفهمیم؛ وقتی حرف فرهنگ دانشگاهی است باید ببینیم دانشگاه چیست و به چه معناست. فرهنگ دانشگاهی به معنای هنجارهای مشترک است؛ یعنی آنچه در دانشگاه وجود دارد. دانشگاه یک پدیده موجود، هویت خلاق و اثرگذار و فعال است. فکر نکنیم که به راحتی می توانیم آن را از بیرون مدیریت کنیم. اگر قرار باشد دانشگاه به عنوان یک پدیده ای که می توان آن را از بیرون مدیریت کرد در نظر گرفت در آن صورت دچار تعارض در دانشگاه می شویم.
 
برنامه ۲۰۳۰ با اسناد کشور تناقض صریح دارد/ وزیر علوم در جلسه دوم بررسی سند ۲۰۳۰ نیز حضور نداشت
منصور کبگانیان دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور گفت: در رابطه با این سند حتی در باره اسمش نیز اختلافاتی مطرح بود، به‌طوری که آن را سند نامیدند و پس از انتقاداتی که مطرح شد، نام دیگری گفتند و در جلسه امروز به این نتیجه رسیدیم که ۲۰۳۰ را به عنوان چارچوب اقدام ملی گزارش ۲۰۳۰ عنوان کنیم. 
 
وی افزود: متأسفانه وزیر علوم که نمایندگی ایران در یونسکو را عهده‌دار است در جلسه حاضر نبود و حتی در جلسه قبل که در شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع را بررسی کردیم و اعضای شورا انتقاداتی داشتند، باز هم وزیر علوم غایب بود که امیدواریم در جلسه بعدی بررسی ۲۰۳۰ وزیر علوم حضور داشته باشد. 
 
کبگانیان گفت: سال‌ها برنامه و سیاستی برای نظام نداشتیم و مجامعی برای ما سندهایی می‌نوشتند و دولت‌های ما آن‌ها را اجرا می‌کردند، ولی حالا اسناد بالادستی مترقی در حوزه آموزش و پژوهش داریم، ولی بحث ۲۰۳۰ را مطرح کردند و حتی در زمینه این موضوع یک نامه هم به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال نکردند تا با یکی از اعضای شورا مشورتی داشته باشند. 
 
صادرات 100 میلیون دلاری شرکت‌های دانش بنیان/ رشد 17 درصدی تولید علم در کشور
محمد فرهادی وزیر علوم گفت: رقابت‌های علمی به ویژه جشنواره بین‌المللی خوار‌زمی که در حوزه علم و فناوری فعالیت می‌کنند نمادهایی هستند که سرعت، قدرت و کلیّت توسعه علمی کشور را به نمایش می‌گذارند.
 
وی ادامه داد: در طی سی سال برگزاری مستمر این جشنواره نزدیک به 1000 طرح نوآوری و پژوهش به عنوان بهترین‌ها شناسایی و معرفی شده‌اند.
 
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: این امر به خوبی نشان می‌دهد که سرمایه‌های علمی و اجتماعی عظیمی از این حرکت حاصل شده و امیدواریم بتوانیم با سیاست‌گذار‌ی‌ها و برنامه‌ریزی‌های دقیق و منسجم بیش از پیش زنجیره دانش، پژوهش و فناوری را تقویت کنیم.
 
فرهادی تصریح کرد: افزایش تعاملات علمی، بین‌المللی یکی از ثمرات برگزاری چنین رقابت‌هایی است که سبب ارتقای ارتباط و جایگاه علمی ایران می‌شود.
 
انتهای پیام/ 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار