تبریز؛

بزرگداشت استاد اقبال آذر

بنیاد پژوهشی شهریار تبریز در ادامه ی بزرگداشت های ماهانه ی مفاخر استان اینبار به تکریم سلطان آواز ایران استاد ابوالحسن خان اقبال آذر پرداخت.

بزرگداشت استاد اقبال آذر
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ابوالحسن خان اقبال آذر فرزند ملا موسی قزوینی در سال 1245 هجری شمسی در اقبال یکی از روستاهای قزوین به دنیا آمد.
 
اقبال برزرگ شد و جوان نوخاسته ای گردید و بی اطلاع از موهبت خدادادی به اقتضای جوانی آواز می خواند و صدای رسایش در دل روستا می پیچید و مورد تحسین همگان قرار می گرفت.
 
شهرت آواز پرطنینش به گوش محمد علی میرزای ولیعهد در تبریز رسید و به دربار وی راه یافت و از آن پس شبهای ماه مبارک رمضان مناجات می گفت و در ایام سوگواری دهه ی عاشورا نوحه خوانی می کرد.
 
پژوهشگر موسیقی ایرانی در مراسم بزرگداشت وی گفت:آواز اقبال رقت ،لطافت و قدرت پایان ناپذیر را یکجا داشت و سبک جدیدی در آواز به وجود آورد که تازگی خاصی داشت و بعدها از آن به مکتب تبریز تعبیر شد.
 
استاد صفرزاده افزود:صفحه های باقی مانده از اقبال با صوت دلکشش دل از عارف و عامی ربوده است چنانکه درگروه سنتی رادیو تبریز چندین برنامه ی پرشور اجرا کرد.
 
وی گفت:تمام ظرافت ها و زیبایی هادر آواز او جمع بود و اگر بخواهیم دنبال یک روایت سنجیده و درست از ردیف های آواز ایران بگردیم حتما باید سراغ آواز استاد اقبال آذر برویم.
 
استاد خوشنویسی و آواز نیز گفت:اقبال به ردیف های موسیقی آشنا بود و شیوه ی او در خواندن آواز سبک و سیاق خاصی داشت و اغلب مایه های تعزیه در لابه لای پیچ و خم صدای او احساس می شد .
 
استاد حسن کرمانی افزود:اقبال اگر چه با بسیاری از بزرگان موسیقی نشست و برخاست داشته است آما شاگردی برای آواز تربیت نکرده است و این غبن بزرگی برای موسیقی ایرانی است.
 
وی افزود:صفحه های آواز اقبال اغلب از رادیو تبریز ،تهران ،دهلی و لندن پخش می شد.
 
می گویند زمانی که استاد اقبال آذر کهنسالترین سلطان آواز ایران در 104 سالگی به سال 1349 درگذشته است صدای آوازش هنوز گرم و گیرا بوده و شور صدایش باقی بود.

انتهای پیام/خ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.