اصفهان؛

اقدام های ارزشمند کشور در سلول های بنیادی قابل عرضه به جهان است

رییس پژوهشکده زیست فناوری رویان گفت: در سال های اخیر اقدام های ارزشمند و چشم اندازهای بسیار خوبی در زمینه سلول های بنیادی درکشور انجام شده که در جهان قابل عرضه است.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،محمد حسین نصر اصفهانی امروز درکنفرانس علمی «سلولهای بنیادی، کاربردها، پتانسیل ها و چشم اندازها» در دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهارکرد: بین پژوهشگران و محققان کشورمان حرکت و مسابقه ای در حال اتفاق است که چه کسی می تواند از سلول های بنیادی اسپرم و تخمک درست کند؟ و چه کسی می تواند از این سلول ها زودتر تولد داشته باشد 

وی،آخرین استفاده از سلول های بنیادی را برای اسپرم و تخمک دانست و گفت : احتمال دارد با این روش با یک سلول قلب بیمار خوب شود اما اگر نوزادی را تولید کنیم، نمی دانیم 20 یا 50 سال بعد چه می شود و ژن ها بسیار درگیر هستند.

به‌گفته‌وی، اگر در این طرح نتوانیم همه چیز را کنترل کنیم، آثارش را روی نسل های بعد مشاهده خواهیم کرد. 

رییس پژوهشکده زیست فناوری رویان،
تصریح کرد: امروز به لحاظ جایگاه علمی به جایی رسیده ایم که می توانیم تشخیص دهیم کدام جنین شانس باروری دارد و یا کدام جنین سلامتش نسبت به جنین های دیگر بهتر است.

نصر اصفهانی گفت: جهان برخلاف ایران که به دنبال دو قلوزایی است به هیچ وجه دو قلوزایی را نمی پسندد و امروز نیز بهترین راهکار آن است که ما یک جنین را انتقال دهیم و به همین سمت هم گام برمی داریم.

وی با بیان اینکه ناباوری با سن افراد افزایش می یابد، گفت: بانوانی که تصور می کنند ازدواجشان به تاخیر می افتد، می توانند تخمک هایشان را فریز کنند. و بانوانی نیز که ازدواج کرده اند می توانند جنینشان را فریز کنند چون بعدها امیدشان برای بچه دار شدن بیشتر است.

نصر اصفهانی با اشاره به اینکه سن ازدواج در کشور در حال به تاخیر افتادن است و سن 35 سال به بالا شانس بارداری کمتری دارد تصریح کرد: هر اقدامی که در غرب انجام می گیرد، با یک تاخیر آن را در ایران انجام می دهیم و اکنون سن ازدواج و بچه دار شدن در اروپا در حال برگشت به سن های پایین تر است.

رئیس پژوهشکده زیست فناوری رویان با بیان اینکه در ایران اهدای جنین قانونی است و می توانیم آن را اجرا کنیم، تصریح کرد: در عین حال برخی علما با اهدای اسپرم مخالف و برخی نیز موافق هستند و هنوز در مجلس شورای اسلامی قانونی برای آن به تصویب نرسیده است.





انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.