طی هفته‌ای که گذشت:

نوسان بازار سرمایه همچنان ادامه دارد

معامله گران بورس، زمانی توانستند معاملات متعادل و کم نوسانی را سپری کنند که با نوسان روبه بالای قیمت در بازار جهانی محصولات معدنی، رشد شاخص بازار را کم رمق کرد.

به گزارش خبرنگار بورس، بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در اولین روز معاملاتی بازار سرمایه، شاخص کل قیمت با افزایش ۲۴ واحدی به عدد ۷۶ هزار و ۸۱۶ واحد رسید، این درحالی است که شاخص کل هم وزن با افزایش ۵ واحدی به عدد ۱۵ هزار و ۴۸۹ واحد رسیده است.

ارزش کل معاملات بورس تهران، به بیش از ۱۷۵ میلیارد تومان بالغ شد که این امر ناشی از دست به دست شدن ۷۶۹ میلیون و ۹۷ هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۵۲ هزار و ۹۴۲ نوبت داد و ستد شد.

بازار سهام، بازاری متعادل و کم حجم بود که باخود نمایی گروه معدنی‌ها و برخی از تک سهم‌های فلزات اساسی، توانست جامعه سبز بر تن شاخص کل بپوشاند، بازاری که این روز‌ها شاهد افزایش عرضه اوراق بدهی در روزهای پایانی سال و کمبود نقدینگی است.

در دومین روز کاری بازار سرمایه، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس با افزایش ۱۰ واحدی به عدد ۷۶ هزار و ۸۲۷ واحد رسیده است، این درحالی است که شاخص کل هم وزن با افزایش ۷ واحدی به عدد ۱۵ هزار و ۴۹۷ واحد را تجربه کرده است، همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افزایش ۴ واحدی به عدد ۸۴ هزار و ۲۶۸ واحد ایستاده است.

ارزش کل معاملات بورس تهران، به بیش از ۱۷۱ میلیارد تومان بالغ شد که این امر ناشی از دست به دست شدن ۶۰۹ میلیون و ۵۸۵ هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۴۹ هزار و ۸ نوبت داد و ستد شد.

بازار سهام درحالی معاملاتی کم رمق و بی عمقی را نظاره گر بود که اغلب معامله گران حقیقی بازار، به دنبال تک سهم‌های سیمانی و برخی شرکت‌های کوچک برخورداری از سهام بودند.

این بازار، شاهد معاملاتی کم عمق و کم نوسان بود که به مدد بازار گردان‌های حقوقی در گروه‌های شاخص ساز بازار و فعالیت نوبتی دراین گروه ها، سبزپوش شدن شاخص کل بورس را به نظاره نشاند.

درسومین روزکاری بازار بورس، شاخص کل قیمت بورس، با افزایش ۱۴۷ واحدی به عدد ۷۶ هزار و ۹۷۵ واحد ایستاده است این درحالی است که شاخص کل هم وزن با افزایش ۱۳ واحدی به عدد ۱۵ هزار و ۵۱۰ واحد را تجربه کرده است.

ارزش کل معاملات بورس، درحالی به بیش از ۴۳۰ میلیارد تومان ثبت شد که در بازار نقدی سهام، این رقم از ۴۰۰ میلیارد تومان عبور کرد که حاصل دست به دست شدن ۱ میلیارد و ۲۷۷ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۴۹ هزار و ۱۳۳ نوبت داد و ستد شد.

پس از نماد سایپا با معامله ۴۲ میلیون سهمی، ریل پردازسیر پرحجم‌ترین معامله بازار سهام در دامنه نوسان مثبت قیمتی بود دراین نماد معاملاتی، بیش از ۳۰ میلیون سهم دست به دست شد که خریداران حقوقی اقبال بیشتری برای جمع آوری آن نشان دادند.

روند بازار سهام باتوجه به روند سنتی بازار در موعد پرداخت یارانه ها، بازار سهام شاهد تحرک بیشتری از معامله گران حقیقی برای جمع آوری سهام بودند که همزمان در بازار معاملات درون گروهی، بازارگردان ها، درحالی شاهد معاملاتی پرحجم در گروه پتروشیمی‌ها و خودرویی‌ها بودند که روند بازارگردانی سهام برای حمایت از حجم و ارزش معاملات روزانه همچنان دردستور کار قرار گرفته است.

بازار سهام، بازاری متعادل و کم حجم با پیشرو شدن گروه معدنی‌ها به رهبری دوقلوهای سنگ آهنی بود که دراین بین تک سهم‌های غذایی و بیمه‌ها با اقبال خریداران کوتاه مدت نگر مواجه بودند، بازاری که باتوجه به بضاعت نقدینگی در گردش، تلاش می‌کند تا چراغ بازار روشن نگه داشته شود.

درچهارمین روز از بازار سرمایه، شاخص کل قیمت بورس، با افزایش ۲۵ واحدی به عدد ۷۷ هزار و یک واحد رسیده است این درحالی است که شاخص کل هم وزن با افزایش ۳۰ واحدی به عدد ۱۵ هزار و ۵۴۰ واحد دست یافته است، همچنین شاخص سهام آزاد شناور با کاهش ۲۴ واحدی به عدد ۸۴ هزار و ۴۷۰ واحد را تجربه کرده است.

 ارزش کل معاملات بورس به بیش از ۲۶۵ میلیارد تومان بالغ شد که این امر ناشی از دست به دست شدن ۷۴۵ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۴۵ هزار و ۹۶۲ نوبت داد و ستد شد این درحالی است که بورس، پابه پای بازارگردان‌های حقوقی درحالی نظاره گر معاملات درون گروهی سهامداران عمده بود که فقرنقدینگی باعث کم فروغ شدن بازار سهام به معاملات کم حجم و ضعیف در برخی گروه‌ها دل خوش بود.

بازار سهام در روز چهارم خود بازاری آرام و متعادلی داشت که پابه پای بازارگردان‌های سهام به دنبال شکار تک سهم‌ها و همچنین دلخوش کردن به شرکت‌های کوچک بود، بازاری که با تعویق عرضه‌های اولیه سهام تا پایان سال جاری، اگرچه خیالش از بابت فروکش کردن نقدینگی باقی مانده در بازار راحت شده، اما کابوس تسریع معاملات اعتباری کارگزاری‌ها درشب‌های عید خواب را از چشمان معامله گران حرفه‌ای ربوده است.

درآخرین روز از بازار سهام، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس، با افزایش ۱۸۹ واحدی به عدد ۷۷ هزار و ۱۸۹ واحد رسیده است این درحالی است که شاخص کل هم وزن با افزایش ۳۹ واحدی به عدد ۱۵ هزار و ۵۷۹ واحد رسیده است.

ارزش کل معاملات بازار سهام به بیش از ۳۴۸ میلیارد تومان بالغ شد که این امر ناشی از دست به دست شدن ۹۸۱ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۵۷ هزار و ۱۶۹ نوبت داد و ستد شد.

بازار سرمایه، درکنار معاملات درون گروهی سهامداران عمده به ویژه در گروه خودرویی‌ها و ۲ شرکت پتروشیمی جم و مارون، شاهد تقویت تقاضا در برابر عرضه سهام پا به پای حمایت بازار گردان‌ها بوده است.

در نهایت بازار سهام، بازاری متعادل و توام با افزایش تحرک خریداران سهام در برابر عرضه کنندگان سهام را شاهد بوده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار