بر اثر حملات داعش و آمریکا؛

هشدار سازمان ملل درباره فاجعه‌ای انسانی در سوریه

سازمان ملل درباره بروز فاجعه انسانی در صورت تخریب عمدی سدی در سوریه از سوی داعش یا در حملات هوایی ائتلاف تحت رهبری آمریکا هشدار داده است.

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از  پرس تی وی ؛ به گزارش روز چهارشنبه خبرگزاری رویترز، سازمان ملل درباره سطح بالای آب در پشت سد طبقه، روی رودخانۀ فرات، هشدار داده است؛ این سد در 40 کیلومتری شهر رقه است که هم‌اکنون در اشغال گروه تروریستی داعش می‌باشد.

این گزارش می‌افزاید سطح آب پشت این سد از 24 ژانویه (5 بهمن) تاکنون حدود 10 متر بالا آمده است؛ این افزایش سطح آب به خاطر اقدام داعش در باز کردن 3 توربین این سد و همچنین بارش شدید برف و باران صورت گرفته است.

در گزارش سازمان ملل آمده است: به نظر کارشناسان محلی، هرگونه بالاتر آمدن سطح آب می‌تواند به زیر آب رفتن زمین‌های کشاورزی حاشیۀ رودخانه بیانجامد و این موضوع می‌تواند به سد طبقه آسیب وارد کند که در این صورت فاجعه‌ای بشری برای همۀ مناطق پایین‌دست آن روی خواهد داد.

این گزارش همچنین خاطرنشان می‌کند که حملات هوایی ائتلاف تحت امر آمریکا به ورودی این سد آسیب وارد کرده است.

این گزارش می‌افزاید: برای مثال، در تاریخ 16 ژانویه 2017 (27 دی 1395)، حملات هوایی به حومۀ غربی رقه به ورودی سد فرات آسیب وارد کرد، اگر خسارت‌های بیشتری وارد شود، می‌تواند به وقوع سیل گسترده در سراسر رقه و حتی دیر الزور بیانجامد.

ائتلاف تحت رهبری آمریکا از سپتامبر 2014 بدون مجوز دولت دمشق یا سازمان ملل، حملات هوایی علیه آنچه مواضع داعش عنوان می‌شود، آغاز کرده است. کارشناسان معتقدند که این حملات هوایی ناموفق بوده و نه‌تنها مانعی برای پیشروی تروریست‌ها نبوده، به مرگ شمار زیادی از غیرنظامیان نیز منجر شده است.

روسیه ماه گذشته ائتلاف تحت امر آمریکا را به بمباران «نظام‌مند» زیرساخت‌های اقتصادی سوریه به‌جای هدف قرار دادن تأسیسات نفتی تحت کنترل داعش متهم کرد.

سازمان ملل همچنین در این گزارش عناصر داعش را به از بین بردن عمدی زیرساخت‌های سوریه از جمله 3 نیروگاه آب و 5 برج آب تنها در سه هفتۀ اول ژانویه متهم کرد.

در این گزارش آمده است داعش «ایستگاه‌های پمپاژ آب در رودخانۀ فرات» را مین‌گذاری کرده است.

سوریه از سال 2011 صحنۀ جنگ داخلی مرگبار است؛ در این جنگ تاکنون حدود نیم میلیون نفر کشته و میلیون‌ها نفر زخمی و آواره شده‌اند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار