نهادینه‌شدن علم به‌معنای مدرک‌گرایی نیست/لزوم تمرکز جهاد بر 3 ماموریت فرهنگی در نقشه جامع علمی

معاون توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه نهادینه‌شدن علم به معنای مدرک‌گرایی نیست، گفت: متولیان بخش فرهنگی جهاد دانشگاهی باید بر ماموریت‌های سه‌گانه محول شده از نقشه جامع علمی کشور تمرکز کنند.

نهادینه‌شدن علم به‌معنای مدرک‌گرایی نیست/لزوم تمرکز جهاد بر 3 ماموریت فرهنگی در نقشه جامع علمیبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛محمدرضا واعظ مهدوی روز چهارشنبه، 27 بهمن ماه در همایش فرهنگ دانشگاهی و نهادینه شدن گفتمان علم با اشاره به هفت ماموریت محول شده به جهاد دانشگاهی در نقشه جامع علمی کشور اظهار کرد: سه بند از این ماموریت‌ها مرتبط با حوزه فرهنگ است که بخش فرهنگی جهاد دانشگاهی باید متمرکز بر این سه رسالت شود.

معاون توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان برنامه و بودجه افزود: این سه بند شامل «ارتقای فرهنگ کارآفرینی و روحیه خودباوری و ترویج الگوهای موفق»، «مشارکت و تعمیق و گسترش فرهنگ ایرانی‌اسلامی و نهادینه شدن گفتمان علم در دانشگاه‌ها در راستای نیل به تمدن اسلامی» و «مشارکت در ترویج و تعمیق و ارتقای کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره» می‌شود.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی یکی از دستاوردهای انقلاب فرهنگی در کشور بود، جهاد دانشگاهی را یک نهاد انقلابی عنوان کرد و گفت: ما امید داشتیم تا به وسیله جهاد دانشگاهی بتوانیم دانشگاه‌های کشور را ارتقاء داده و اصلاح و مردمی کنیم. در واقع رسالت جهاد دانشگاهی این بود که دانشگاه‌ها را در خدمت جامعه قرار دهد که البته این رسالت‌ها کماکان باقی است.

واعظ مهدوی با بیان اینکه تبیین رسالت و بازبینی به صورت مستمر از نظر اجرایی دارای اشکال است، گفت: بخش فرهنگی جهاد باید ماموریت‌های خود را (سه ماموریت فرهنگی محول‌شده به جهاد در نقشه جامع علمی کشور) شناسایی کند و اقدامات و فعالیت‌ها را بر اساس این ماموریت‌ها تبیین کند. سازمان برنامه و بودجه توقع ارائه گزارش کار و برنامه از این سه بند را از جهاد دانشگاهی دارد.

معاون توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه برای تحقق این ماموریت‌ها ابتدا باید جهاد دانشگاهی به تحلیل و آسیب‌شناسی بپردازد، اظهار کرد: ماموریت سوم جهاد مربوط به کرسی‌های نظریه‌پردازی است؛ اما باید تحلیل شود که آیا در کشور ما زمینه‌های تحمل نظریه‌های مخالف شکل گرفته است؟ و آیا میدان برای کرسی‌های نظریه‌پردازی فراهم است؟ قاعدتاً پاسخ این سوال‌ها منفی است.

وی افزود: پیشنهاد می‌کنم جهاد دانشگاهی کرسی‌های نظریه‌پردازی را در حیطه‌هایی که خود صاحب‌نظر شده است، (به عنوان مثال مباحث توسعه‌ای و انتقال تکنولوژی) برگزار کند و به مسائل پرتنش نپردازد.

واعظ مهدوی به ماموریت دوم اشاره کرد و گفت: ماموریت دوم جهاد در حوزه فرهنگی مربوط به نهادینه‌سازی گفتمان علم است؛ این در حالی است که امروزه علم در کشور معادل مدرک شده و کسی که دارای مدرک باشد، دانشمند محسوب می‌شود. در حالی که تنها 15 درصد علم مربوط به دانش مکتوب است و 85 درصد مابقی مربوط به دانش ضمنی و مهارت‌ها می‌شود.

معاون توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه روند پیشرفت علم بسیار سریع است، افزود: نهادینه شدن علم به بازتعریف علم برمی‌گردد و این مساله به معنای نهادینه کردن مدرک‌گرایی و تاسیس دانشگاه علمی کاربردی در اقصی‌نقاط کشور نیست.

واعظ مهدوی همچنین با اشاره به ماموریت اول جهاد در بخش فرهنگ (ارتقای فرهنگ کارآفرینی) گفت: برای تحقق این ماموریت، جهاد دانشگاهی باید خوداشتغالی را مدنظر قرار دهد و برای گسترش کارآفرینی باید موانع نهادی همچون فساد و ارجحیت فعالیت‌های غیرمولد بر مولد و عوامل عدم رویکرد نیروها به کار و تولید را شناسایی کند.

وی تصریح کرد: باید همت فرهنگی جهاد دانشگاهی برای رشد کارآفرینی از حالت موعظه و سخنرانی خارج شود و این نهاد به کارکردهای نهادی و متغیرهای عینی بپردازد. باید بدانیم که کار فرهنگی در خلاء شکل نمی‌گیرد.

معاون توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان برنامه و بودجه همچنین با اشاره به موانع اجرای مهندسی فرهنگی گفت: پاداش‌دهی به نظام غیرمولد زمینه‌ساز عدم توجه به نظام مولد است. همچنین تا زمانی که توجه به مدرک‌گرایی در حوزه‌های مختلف کماکان وجود داشته باشد، نمی‌توان مدرک‌گرایی را تقبیح کرد.

واعظ مهدوی تاکید کرد: بنابراین نظام قاعده‌گذاری، نظام پاداش‌دهی و سازه‌های ذهنی از جمله مواردی هستند که برای مهندسی فرهنگی باید مورد توجه قرار گیرند.

وی در پایان خطاب به مسؤولین فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: متولیان فرهنگی جهاد باید کارآفرینی را آسیب‌شناسی کرده و دلایل عدم شکل‌گیری کارآفرینی را تحلیل و ساختار فرهنگ را آنالیز و برنامه‌های مناسبی را در این زمینه تدوین کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار