همدان؛

انسداد بیش از 800 حلقه چاه غیر مجاز در استان همدان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت :از ابتدای امسال تاکنون 808 حلقه چاه غیر مجاز در استان همدان مسدود شده است.

انسداد بیش از 800 حلقه چاه غیر مجاز در استان همدان

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ مرتضی عزالدین افزود:از ابتدای امسال تاکنون ۸۰۸ حلقه چاه غیرمجاز در استان همدان مسدود شده که صرفه‌جویی ۵۳ میلیون مترمکعبی منابع زیرزمینی آبی استان همدان کاهش یافته است.

وی به  صرفه‌جویی ۱۹۱ میلیون مترمکعبی در مصرف منابع آب زیرزمینی استان همدان خبر داد و اظهار داشت:۶۰ درصد حجم ذخیره آب سد اکباتان خالی است.

عزالدینی خاطر نشان کرد: از آغازسال 93 تا کنون ۲۱۶۹ حلقه چاه غیرمجاز در استان همدان پر و مسدود شده است.

وی عمق انسداد این تعداد چاه‌ غیرمجاز را ۸۰ کیلومتر اعلام کرد و افزود: بیشترین چاه‌های غیرمجاز در شهرستان کبودراهنگ با ۵۶۷ حلقه، رزن با ۳۹۳ حلقه و همدان با ۲۶۷ حلقه مسدود شده است.

این مسئول ادامه داد: از ابتدای امسال تعهد انسداد بیش از ۵۵۰ حلقه چاه غیرمجاز در استان همدان را داشتیم، که طول چاه‌های مسدود شده امسال بیش از ۲۷ کیلومتر بوده است.

عزالدین با اشاره به اینکه 60درصد حجم ذخیره آب سد اکباتان خالی است تصریح کرد: هم اکنون سد اکباتان همدان ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب ذخیره آبی دارد .

وی گفت:سد سرابی تویسرکان ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب، سد کلان ملایر ۴۵ میلیون و ۱۷ هزار مترمکعب ذخیره آب دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با بیان اینکه سد اکباتان همدان با کاهش ذخیره آبی نسبت به ماه‌های گذشته مواجه بوده است،ابزار کرد:در حال حاضر حجم سد اکباتان به ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب کاهش یافته و ۶۰ درصد از ذخیره سد خالی شده است.

وی اضافه کرد: سد اکباتان سال آبی گذشته سرریز کرد، بطوری که هم اکنون میزان ورودی به ۶۹۵ لیتر در ثانیه و میزان خروجی ۵۳۲ لیتر در ثانیه است.

وی با اشاره اینکه در حال حاضر ورودی سد سرابی تویسرکان ۱۱۵ لیتر در ثانیه است، گفت: سد سرابی تویسرکان ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب ذخیره داشته و میزان خروجی از آن ۴۰ لیتر در ثانیه است که پکیج تصفیه‌خانه برای تأمین بخشی از آب شهرستان تویسرکان در کنار این سد ایجاد شده است.

۱۲۲ کیلومتر از خط انتقال آب از سد تالوار به همدان اجرا شده است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان در ادامه از اجرای ۱۲۲ کیلومتر خط انتقال آب از سد تالوار به همدان خبر داد و گفت: این خط ۱۳۸ کیلومتر طول دارد و پیشرفت کلی طرح ۶۰ درصد است و تصفیه‌خانه این پروژه نیز تا کنون ۲۵ درصد پیشرفت داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با اشاره به اینکه خط انتقال تالوار ظرفیت انتقال ۳۷۰۰ لیتر در ثانیه را دارد، افزود: در طرح بلندمدت به دنبال این هستیم تا به آبهای مرزی وصل شده و از سد بالادست استان همدان واقع در استان کردستان آب به همدان منتقل کنیم.

وی گفت: تاکنون برای خط انتقال تالوار ۲۷۰ میلیارد تومان هزینه شده که اتمام آن در قالب طرح آبرسانی از منبع جایگزین ۲۸۰ میلیارد تومان دیگر نیاز دارد.

عزالدین با اشاره به اینکه سال گذشته ۳۲ میلیارد تومان برای آبرسانی از سد تالوار به همدان مصوب شده بود که ۱۶ میلیارد تومان آن تخصیص یافت، بیان کرد: برای امسال ۲۲ میلیارد تومان مصوب شده که اعتبار زیادی نیست و علیرغم پیگیری‌های فراوان متأسفانه تاکنون این تخصیص دریافت نشده است.

انتهای پیام/ ج

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار