رئیس انجمن خوراک دام و طیور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران؛

۶۰ درصد خوراک دام در واحد‌های غیر استاندارد تولید می‌شود/ صندوق ملی حمایت از کارخانجات خوراک دام در هاله‌ای از ابهام

قدیری گفت: بیش از ۶۰ درصد خوراک دام در واحد‌های غیر استاندارد تولید می‌شود که همین امر کاهش بهره‌وری و افزایش قیمت تمام شده را در بر دارد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان افزایش تقاضای جهانی برای مصرف گوشت یکی از عوامل کلیدی در بالا رفتن میزان تقاضا برای خوراک دام است که همین امر نگرانی‌هایی برای تولیدکنندگان به سبب افزایش بهره‌وری و کاهش قیمت تمام شده در بر داشته است.

با وجود آنکه ۷۰ درصد هزینه تولید شیر، گوشت و تخم مرغ به خوراک دام مربوط می‌شود به همین خاطر هر چه میزان وضعیت تولید بهبود یابد ضریب تبدیل در واحد‌های پرورشی افزایش می‌یابد.

 اکثر کارخانه‌های تولیدی به سبب مشکلاتی نظیر کمبود نقدینگی و رکود اقتصادی با ظرفیت ۴۰ درصدی به کار خود ادامه می‌دهند که در این جهت لازم است که دولت با اخذ تسهیلات ارزان قیمت مشکلات تولیدکنندگان را تا حدودی مرتفع کنند.

گفتنی است که ۶۰ درصدخوراک دام در واحدهای غیر استاندارد تولید می‌شود که همین امر کاهش بهره‌وری و افزایش قیمت تمام شده را رقم زده که بایستی دستگاه های مروبطه نظارت کافی بر این امر را داشته باشند.

درهمین راستا با مجید موافق قدیری رئیس انجمن خوراک دام و طیور گفتگویی را بدین ترتیب شرح داده ایم: 

درباره وضعیت تولید خوراک دام و طیور توضیح دهید.

قدیری: علی رغم کاهش ۷ درصدی تعداد کارخانه‌های خوراک دام وطیور در دنیا، تولید به یک میلیارد و ۳۲ میلیون تن رسیده است.

آخرین وضعیت کارخانه‌های خوراک دام و طیور در کشور چگونه است؟

قدیری: در حال حاضر علاوه بر تعطیلی تعداد قابل توجهی از کارخانه ها، سایر کارخانه‌ها به سبب برخی مشکلات پیش روی تولید با ظرفیت ۳۰ الی ۴۰ درصدی کار می‌کنند، اما با این وجود تولید خوراک دام صنعتی طی ۵ سال گذشته ۶۴ درصد افزایش یافته است.

درباه مشکلات پیش روی تولیدکنندگان توضیح دهید.

قدیری: رکود اقتصادی، کمبود نقدینگی واحد‌های تولیدی و وجود برخی قوانین و بوروکراسی‌های پیچیده اداری از جمله مشکلات اصلی پیش روی تولیدکنندگان است.

آیا میزان تولید خوراک دام و طیور مورد انتظار فعالان بخش است؟

قدیری: با وجود آنکه بسیاری از مرغداری و دامداری‌ها خوراک دام سنتی تولید می‌نمایند از این رو با کاهش بهره‌وری، افزایش قیمت تمام شده و هم‌چنین تحت الشعاع بودن کیفیت محصولات از نظر فلزات سنگین مواجه هستیم که با انتظارات ما فاصله معناداری دارد.

درباه آخرین وضعیت صندوق ملی حمایت از کارخانجات خوراک دام و طیور توضیح دهید.

قدیری: علی رغم ابلاغ وزیر جهاد کشاورزی، کمیسیون کشاورزی و برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از دو سال گذشته مبنی بر تشکیل این صندوق، اما تا کنون به سبب کمبود بودجه وزارت جهاد تشکیل نشده ، این درحالی است که طی سال‌های اخیر صندوق محلی روستایی شکل گرفته است.

تشکیل صندوق ملی حمایت از کارخانجات خوراک دام و طیور چه مزایایی برای تولیدکنندگان در بر دارد؟

قدیری: تولیدکنندگان با تشکیل این صندوق نسبت به واردات نهاده و مواد اولیه اقدام می‌نمایند که درنهایت با حذف حضور دلالان و واسطه‌ها ضمن کاهش قیمت تمام شده کیفیت محصولات افزایش می‌یابد که با این وجود امنیت غذایی تضمین می‌شود.

درباره وضعیت تولید خوراک دام و طیور در برنامه ششم توسعه توضیح دهید.

قدیری: در برنامه ششم توسعه قرار است با افزایش صادرات خوراک دام و طیور به یک میلیون تن به ارزش ۶۰۰ میلیون دلار به رتبه نخست در خاورمیانه برسیم.

وضعیت صادرات خوراک دام و طیور در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته توضیح دهید.

قدیری: در نه ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل صادرات با کاهش ده درصدی به سبب کمبود نقدینگی و عدم بازگشت پول از بازارهای داخلی از واحد‌های پرورش مرغداری، آبزی پروری و دامداری به ۱۳۰ هزار تن رسیده است.

درباره میزان واردات انواع کنجاله در سال جاری توضیح دهید.

قدیری: واردات انواع کنجاله سویا، تخم پنبه، کلزا به ترتیب در ده‌ماهه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲، ۴۵، ۳۸ درصد کاهش و کنجاله آفتابگردان ۳۶۰ درصد افزایش یافته است. (درمجموع حجم واردات انواع کنجاله نسبت به ده ماه سال قبل ۱۳ درصد کاهش یافته است.)

چرا بانک‌ها حاضر به سرمایه گذاری در بخش نیستند؟

قدیری: مؤسسات پولی و بانکی به سبب ریسک بالای سرمایه گذاری دربخش حاضر به سرمایه گذاری نیستند و در زمان ورود سود بالایی را برای بخش لحاظ می‌کنند که برای کشاورزان توجیه اقتصادی ندارد.

درباره آخرین وضعیت سرمایه گذاری خارجی توضیح دهید.

قدیری: با توجه به آنکه دومین تولیدکننده خوراک دام در دنیا هستیم، مدیران شرکت‌های خارجی از کارخانه‌ها ما بازدید می‌کنند که با تسهیل و به روز رسانی قوانین می‌توان امنیت سرمایه گذاری را افزایش داد.

در خصوص وضعیت حضور سرمایه گذاران خارجی با اجرای برجام در ایران توضیح دهید.

قدیری: با اجرای برجام ۵۴ شرکت جهت بازدید از پتانسیل‌های کارخانه‌های تولید به ایران دعوت شدند چرا که سرمایه گذاری خارجی در بخش می‌تواند سبب انتقال فناوری شود که در شرایط کنونی نیازمند برنامه استراتژیک پنج ساله برای جذب سرمایه گذاران خارجی برای ورود فناوری‌های جدید هستیم.

دولت در جهت بازگشت رونق صنعت دامپروری چه اقداماتی باید انجام دهد؟

قدیری: پرداخت تسهیلات با وام‌های کم بهره به تولیدکنندگان، اجرای قانون بهبود محیط کسب و کار از جمله اقدامات اساسی و حمایت از تولید به شمار می‌رود که می‌تواند نقش بسزایی در رونق صنعت دامپروری و افزایش صادرات داشته باشد.

درباره ضایعات کارخانجات خوراک دام و طیور توضیح دهید.

قدیری: طبق آمار فائو ضایعات بخش کشاورزی حدود ۳۰ درصد است که امروز ۶۰ الی ۷۰ درصد ضایعات در واحد‌های مرغداری، دامداری و آبزی پروری سنتی است که درجهت کاهش ضایعات باید کارخانه‌های خوراک دام و طیور مورد توجه بیشتری قرار گیرند.

چه عواملی در کاهش ضایعات بخش تأثیر گذار است؟

قدیری: سالانه ضایعات خوراک دام در صنعت مرغداری ۹۸۰ میلیارد تومان است که درصورت استفاده از محصولات کارخانجات صنعتی ضایعات به حداقل کاهش می‌یابد.

چند درصد خوراک دام در واحد‌های غیر استاندارد تولید می‌شود؟

قدیری: بیش از ۶۰ درصد خوراک دام در واحد‌های غیر استاندارد تولید می‌شود که همین امر کاهش بهره‌وری و افزایش قیمت تمام شده را در بر دارد که از این رو بایستی سازمان دامپزشکی و سایر دستگاه‌های نظارتی ورود نمایند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار