گزارش/

مذاکرات آستانه در "راند سوم"/آیا قدرت‌های منطقه‌ای به توافق نهایی می‌رسند؟

ترکیه که مسئول هماهنگ کننده تروریست های تکفیری است تلاش کرد تا با انجام مذاکرات با کشورهای تاثیر گذار تحولات سوریه؛ مسلحین را از شکست قطعی نجات دهد.

به گزارش  خبرنگار حوزه سیاست خارجی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پس از آنکه تروریست‌های تکفیری در ماه‌های اخیر بارها در جبهه‌های شمالی و جنوبی از محور مقاومت شکست خوردند؛ مذاکره را برای ادامه حیات خود ترجیح دادند.

ترکیه که مسئول هماهنگ کننده تروریست‌های تکفیری است تلاش کرد تا با انجام مذاکرات با کشورهای تاثیر گذار در تحولات سوریه؛ مسلحین را از شکست قطعی نجات دهد.

در این راستا رایزنی‌هایی تحت عنوان "مذاکرات آستانه" در نظر گرفته شد که البته اهدافی را دنبال می کرد. هرچند که تروریست‌های تکفیری در سوریه توسط آمریکا و همپیمانانش به نام "معارضان میانه‌رو" شناخته شدند؛ اما نکته قابل تامل این است که تروریست‌های همچون "علوش" از جیش الاسلام به عنوان سخنگوی معارضان در مذاکرات آستانه شرکت کرد.

مذاکرات آستانه در

البته مواضع مستحکم محور مقاومت در تحولات میدانی نشان داد که مذاکرات آستانه می‌تواند یک تاثیر همفرساز بر ادامه صلح و توانمندی مقاومت داشته باشد، به شرطی که حزب الله و ارتش سوریه از معادلات میدانی غافل نشوند.

به عقیده کارشناسان، یکی موفقیت در حلب توسط حزب الله و ارتش سوریه ؛ منجر به مذاکرات آستانه شده و این موضوع به خوبی شکست تروریست های تکفیری را در صحنه نبرد نشان می دهد.

مذاکرات آستانه در

"حسن کاظمی قمی" سفیر سابق ایران در عراق در گفت و گو با  خبرنگار حوزه سیاست خارجی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره مذاکرات آستانه می گوید: مذاکرات آستانه یکی از دستاوردهای عملیات آزاد سازی حلب بود.

وی افزود: مقاومتی که امروز در مقابل جبهه استکباری صهیونیستی انجام می شود برای مقابله با تروریسم تکفیری دست ساخته مثلث شر است.  خوشبختانه با اراده ای که جبهه مقاومت و ملت های منطقه انجام می دهند ؛  ما شاهد این هستیم که جنگ نیابتی رو به زوال است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، در حقیقت مذاکرات آستانه در راستای اجرا و استحکام هرچه بیشتر آتش بس در سوریه است. البته تروریست های تکفیری به شکل های مختلف در گذشته نیز بر پیمان آتش بس پایبند نبوده اند. سخنگوی تروریست های تکفیری در این زمینه مدعی است: موضع گروه های معارض در آستانه آشکار بود و ما منتظر اجرای وعده های روسیه هستیم.

علوش مدعی شد: عربستان نقش ویژه و متمایزی در حمایت از مردم سوریه داشته و موضع آن بدون تبعیض و تفرقه بوده است.

تروریست های تکفیری قبلا هم سابقه خوبی در حفظ پیمان آتش بس نداشتند. برای مثال در تابستان سال گذشته تروریست های جبهه النصره از آتش بس برای حمله به "خان طومان" سوء استفاده کردند و این شهر را به اشغال خود درآوردند. مثال دیگری نیز در این زمینه وجود دارد؛ چند ماه پیش و قبل از آزاد سازی حلب، زمانی که آتش بس در شمال سوریه به تصویب رسید ؛ تروریست های تکفیری از استان ادلب گسیل شدند تا تسلط ارتش سوریه را بر اتوبان استراتژیک کاستلو بشکنند که با هوشمندی مقاومت این طرح شکست خورد.

در حقیقت تروریست ها از هر فرصت آتش بسی برای تجدید قوا استفاده می کنند. دریابان "علی شمخانی" دبیر شورای عالی امنیت ملی در این زمینه می گوید: جنگ با تروریستهای داعش و جبهه النصره در سوریه ادامه خواهد داشت و گروههای مسلحی که ازجبهه تروریسم پیروی نمی کنند باید از فرصت آتش یس استفاده کرده و به میز مذاکره با دولت قانونی سوریه بازگردند.

مذاکرات آستانه در

وی افزود: تنها مسیری که می تواند آرامش و امنیت را به سوریه بازگرداند مبارزه بی امان با تروریسم و تمرکز برگفتگوهای سوری-سوری برای دستیابی به توافقی ملی به منظور برگزاری انتخاباتی فراگیر  است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان تاثیرگذاری راهبردی پیروزی حلب بر شکست تروریستهای جبهه النصره و جبهه حامی آن ها گفت: این مسئله ضمن خنثی سازی نقشه راه تجزیه منطقه که توسط غربی ها دنبال می شود، اثبات کننده امکان پیروزی بر تروریست ها به شرط حفظ انسجام و هماهنگی در جبهه مقاومت است.

تحلیلگران و کارشناسان معتقدند که "مذاکرات آستانه" یک پیروزی دیپلماتیک برای محور مقاومت است که درآن تروریست های تکفیری به انزوا کشیده خواهند شد.

بر اساس نتایج مذاکرات اخیر نشستهای قبلی آستانه علاوه بر سه کشور ایران، روسیه ترکیه، گروه‌های معارض نیز باید در مقابل داعش، جبهه‌النصره، فتح‌الشام یا همان گروه‌هایی که بر اساس قطعنامه های شورای امنیت تروریست شناخته شدند، مبارزه کنند و در واقع در تغییری 180 درجه‌ای، کنار حکومت سوریه ، برای آزادی این کشور وارد جنگ شوند.

البته اینکه به چه میزان تروریست های تکفیری در این زمینه ایفای نقش می کنند جای سوال جدی است؛ اما تاکنون موفقیت حلب نشان داده که تروریسم تکفیری در سوریه رو به زوال است.

هرچند در مذاکرات آستانه عربستان سعودی نقشی  ندارد ؛ اما  پادشاهی عربستان می تواند روی گروه هایی همچون "جیش الاسلام" ، "احرار الشام" و ... تاثیر بگذارد. در اینصورت امکان پیمان شکنی مجدد تروریست های تکفیری در تحولات میدانی سوریه وجود دارد. اما تاکنون که نتایج مذاکرات آستانه تقویت تروریست ها را در صحنه تحولات میدانی سوریه نشان نداده است.


گزارش از محمد زرچینی


انتهای پیام/   
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.