تبریز؛

مسجد سنگی ترک میانه

مسجد سنگی ترک در روستای قدیمی ترک،در29 کیلومتری شمال شرق میانه واقع شده است .

مسجد سنگی ترک  میانهبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛مسجد سنگی از آثار بسیار مهم آذربایجان است و از شگفتی های منحصر  به فردی برخوردار میباشد .

شیوه ی معماری و مصالح ساختمانی که در آن به کار رفته است ،باستان شناسان را به تحیر واداشته است و درعین حال تاریخ درخشان هنر معماری اسلامی رادر قرون گذشته به تماشای علاقه مندان میگذارد.

بنای مسجد و نمای بیرونی آن ،همه یکپارچه از سنگ ساخته شده است و کنده کاری های باشکوه و کتیبه های زیبای آن که به خط زیبای نستعلیق تزئین شده ،موضوع دیگری است که حکایت از دقت ،نبوغ وظریف کاری معماران مسلمان ظان دوران دارد .

همچنین محراب و ستون های این مسجد به گونه ای زیبا و حیرت انگیز با سنک های یکپارچه  و قرمز ،هر بیننده ای را به تحیر و تفکر وا میدارد .

یکی از این ستونها که تفاوت اساسی با ستونهای دیگر دارد نشان میدهد که بعدها درهنگام تعمیر به جای ستون اصلی به کار رفته است .

این مسجد 10 قسمت متمایز دارد ، ساختمان اصلی آن تماما از سنگ بنا شده است و شبستان های آن بعدها با آجر ساخته شده و درضلع جنوب غربی این مسجد آرامگاهی وجود دارد که منسوب به بانی یه معمار مسجد میباشد .

بانی مسجد ترک و تاریخ بنای آن نظرهای مختلف وجود دارد ،بعضی آن را به امام حسن (ع) نسبت میدهند .برخی دیگر زمان احداث آن را درقرن ششم میدانند و بعضی ها هم معتقدند که این مسجد درقرن هشتم و دوران حکومت خانان مغول به دست سلطان محمد خدابنده (اولجاتیو) بنا شده است .

بر در و دیوار های سنگی این مسجد تاریخ های 1016 و 1282 ه ق –به چشم میخورد که تنها نشان از تعمیر این مسجد در زمان شاه عباس صفوی و ناصرالدین شاه قاجار دارد .

در کتیبه دیگری که بر روی سنگهای میان دو پنجره قرار دارد اسامی کارفرما،بانی،کنده کارو معمار یا بنای مسجد به ترتیب :حاجی مراد ترکی ،عباس کربلایی،محمد صادق تبریزی و عبدالوهاب مشاهده میشود .

انتهای پیام/خ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار