مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی:

چهره پمپ بنزین ها تغییر خواهد کرد/ پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا پایان سال تولید بنزین خواهد داشت

پیوندی گفت :متناسب با تولید بنزین یورو 4 و5 چهره پمپ بنزین ها تغییر خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان پیوندی مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: متناسب با تولید بنزین یورو 4 و 5 چهره پمپ بنزین ها تغییر خواهد کرد.
 
وی ادامه داد : در طرح تجهیز نیروی انسانی 30 تا 35 نفر از فارغ التحصيلان دانشگاهی جذب خواهند شد و تحت آموزش های کلاسیک، حرفه ای و حتی در صورت نیاز به سفر خارج از کشور جهت کسب تخصص لازم، قرار خواهند گرفت.
 

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تأمین با اشاره به برنامه ریزی های انجام شده برای آینده تاپیکو افزود: ایجاد زیرساخت های لازم برای یک هولدینگ مدرن و پشرفته اولین برنامه کاری شرکت تاپیکو است که برای ایجاد این زیرساخت ها نیازمند تنظیم ساختار سازمانی با ماموریت های مرتبط با یک هولدینگ پیشرفته هستیم، همچنین در راستای تحقق این موضوع و بررسی فنی و اقتصادی برای پروژه های آینده، دپارتمان مهندسی، بازرگانی آموزش را ایجاد خواهیم کرد.

پیوندی ادامه داد: بستر سازی تمامی موارد فوق نیازمند ایجاد فضایی مناسب برای پیاده کردن برنامه ها است به همین دلیل به دنبال یک ساختمان جدید بودیم که شستا یکی از ساختمان هایش را در اختیارما قرار داد، تا آبان ماه سال آینده تاپیکو جدید در این محل مستقر خواهد شد.

وی با بیان اینکه برای اداره این بنگاه اقتصادی نیازمند نیروی انسانی حرفه ای هستیم ،ادامه داد: طبق هماهنگی انجام شده با ربیعی وزیر کار و رفاه و نوربخش مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی حدود 30 تا 35 نفراز نخبگان دانشگاهی کشور را در طرح تجهیز نیروی انسانی تاپیکو به کارخواهیم گرفت. این افراد حدود دو سال تحت آموزش های کلاسیک، حرفه ای قرار خواهند گرفت وحتی اگر نیاز باشدبه خارج از کشور برای گذران دوره آموزشی اعزام خواهند شد.

پروژه های نیمه تمام تا 18 ماه آینده به اجرا در خواهند آمد

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تأمین گفت: یکی از اولویت های شرکت تاپیکو اتمام پروژه های نیمه تمام و در دست اجرا است، به عقیده من 18 ماه زمان لازم است تا این پروژه ها به اتمام برسند.

پیوندی با بیان اینکه 49 درصد از پروژه عظیم پالایشگاه ستاره خلیج فارس متعلق به تاپیکو است گفت: این پروژه زمانی به دید ما نهایی می شود که محصولاتش صادر و وارد بازار داخلی شود.

وی افزود: پروژه بارز کردستان هم تا پایان اسفند یا نیمه اول 96 به اتمام خواهد رسید، همچنین پروژه متانول مرجان در سال آینده به پایان می رسد که با این اتفاق 500هزار تن به تولید تاپیکو اضافه خواهد شد و پروژه ایلام تا اوایل سال 97 اتمام می رسد که شرکت تاپیکو در آن سهم دارد.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تأمین بیان داشت: ظرفیت جدیدی به تولید تاپیکو در 1 سال و نیم آینده اضافه خواهد شد.

پروژه پتروالفین فناوران و افزایش ظرفیت پروپیلن

پیوندی درباره پروژه های اصلی که شرکت تاپیکو به تازگی آنها را شروع خواهد کرد، گفت: پروژه پتروالفین فناوران یکی از مهمترین پروژه هایی است که 60 درصد آن متعلق به ما ، 20 درصد آن متعلق به شرکت پتروفرهنگ و 220درصد دیگر آن متعلق به شرکت مهندسی ایده است که به زودی در ماهشهر اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه ما هم اکنون یک میلیون تن متانول در شرکت فناوران خود تولید می کنیم سال آینده با شروع فعالیت های پروژه مرجان 500تن دیگر به میزان متانول اضافه خواهد شد،از آنجایی که ما خوراک لازم و کافی را داریم فاز دوم پروژه تبدیل متانول به پروپیلن شروع خواهد شد؛ همچنین یوتی‌وی‌تی از فجر 2 قابل تأمین خواهد بود.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تأمین تصریح کرد: بنابراین میزان ظرفیت پروپیلن کشور بسیار سریع افزایش خواهد یافت.

پیوندی با بیان اینکه پروژه پتروالفین سیراف را مشابه پتروشیمی شازند طراحی کرده ایم، افزود: پروژه طوری طراحی خواهد شد که نفت مستقیم وارد کوره الفین شده و محصولات پلوالفینی حاصل شود، همچنین تبدیل نفت به بنزین یورو 5 را در برنامه کاری خود داریم البته مطالعات این دو پروژه کاملا استاندارد و طبق قوانین علمی خواهد بود.

ظرفیت متانول کشور به 10میلیون تن افزایش خواهد یافت

وی گفت: پروژه پتروالفین فناوران طی دو سال آینده( 97) 5.3 میلیون تن به متانول کشور اضافه خواهد کرد،این در حالی است که در حال حاضر میزان متانول کشور 5 میلیون تن است و حداکثر تا سال 97 به یکباره 5میلیون تن دیگر به این ظرفیت اضافه خواهد شد.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تأمین ادامه داد: پروژه متانول کاوه آماده است، متانول مرجان 80 درصد پیشرفت داشته و سال آینده به تولید خواهد رسید وپروژه متانول بوشهر سال آینده به اتمام خواهد رسید.

پیوندی با تاکید بر اینکه باید فرهنگ تبدیل متانول پروپیلن افزایش دهیم، گفت: پتروالفین فناوران در این زمینه پیش قدم شده است.

سبد محصولات تاپیکو سنگین و پر از محصولات پالایشگاهی است

وی بیان داشت: به سبد محصولات تاپیکو محصولات پالایشگاهی اضافه خواهد شد؛ حداقل روزانه 18 میلیون لیتر بنزین یورو 4 ، دیزل با استاندارد یورو و گاز مایع خواهیم داشت.

پیوندی با توجه به اینکه اکثریت تولید قیر ایران و روغن موتور جز پالایشگاه اصفهان در اختیار شرکت تاپیکو است، افزود: پالایشگاه های تبریز، تهران، بندرعباس، شازند در اختیار شرکت تاپیکو است و سبد محصولات ما انواع محصولات سنگین و سوختی کامل را در بر دارد.

وی ادامه داد: تاپیکو تنها هولدینگی است که  در تمام پتروشیمی های ایران حضور دارد، در جم، شازند، اراک، مارون و 8.5 درصد هولدینگ خلیج فارس در اختیار تاپیکو است، همچنین شرکت های اصلی چون خراسان، فناوران، آبادان نیز در اختیار تاپیکو می باشد.

ایجاد برند پمپ بنزین های کشور

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تأمین ادامه داد: از آنجایی که شرکت ایران پرس گاز (توزیع گاز مایع کشور) در اختیار ماست، افزود: به دنبال ایجاد برند پمپ بنزین هایی دارای استانداردهای یورو در کشور هستیم، چرا که مواد اولیه را داریم بنابراین می توانیم زنجیره را تا باک بنزین اتومبیل ها پیش برده و ارزش افزوده داشته باشیم.

پیوندی افزود: شرکت ما برند پرس ایران را برای تولید پمپ استیشن اخذ کرده و در لوگو خود از یوز ایرانی استفاده کرده است.

وی تاکید کرد: در بخش پتروشیمی تنها شرکتی هستیم که خوراک مایع نداریم، پروفیلن وابسته به خوراک گازی است و این مزیت ما است.

فاز یک ستاره خلیج فارس امسال بنزین خواهد داشت

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تأمین گفت: سعی شده تا فاز 1 پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا پایان امسال بنزین داشته باشد، فاز 2و 3 تا پایان سال 96 به اتمام خواهد رسید، ستاره خلیج فارس فراتر از یک پروژه بنگاهی ملی است و مشکلات کشور را حل می کند چرا که منجر به تأمین خودکفایی بنزین با استاندارد یورو 4 خواهد شد.

پیوندی ادامه داد: پالایشگاه ستاره خلیج فارس در دنیا منحصر به فرد است و طراحی خاص خود را دارد در حالی که بسیاری از پالایشگاه های دنیا بر اساس نفت خام کار می کنند علاوه بر این، این پالایشگاه در کنار خوراک کنار خلیج فارس بوده و مشکل بنیادی ندارد.

برای اولین بار بزرگترین محموله 37 هزار تنی در بنادر کشور پهلو گرفت

وی گفت: برای اولین بار بزرگترین محموله توسط شرکت پاسارگاد که در اختیار شرکت تاپیکو است در بنادر کشور پهلو گرفت، این محموله 37 هزار تنی بوده و به طور نقدی با ارزش حدود 37 میلیون تومان معامله شده است، مقصد آن سنگاپور و مالزی بوده، این اتفاق هفته پیش انجام شده است.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تأمین گفت: شرکت فناوران تاپیکو کمیسیون فروش ارز دارد که تحت نظارت بانک مرکزی بوده و نمایندگان و بازرس ویژه هم در این کمیسیون بر فعالیت های آن نظارت دارند، ارز به موقع وارد بازار می شود، ارز پتروشیمی در جریان تحریم های تحمیلی یکی از سیستم های کنترل کننده سیستم ارزی کشور بود.

پیوندی ادامه داد: در حال حاضر صادرات را خود شرکت ها انجام می دهند و در صورتی که تمام سهام داران تاپیکو علاوه بر تأمین اجتماعی و شستا که سهم 84 درصدی دارد باقی سهام داران یعنی همان 16 درصد باقی متقاعد شوند قطعا یک شرکت بازرگانی مستقلی تشکیل و از طریق آن صادرات را انجام خواهیم داد، به شرط اینکه منافع ما تأمین شود وارد سیستم خواهیم شد.

وی با بیان اینکه تاپیکو تفاوت بسیار زیادی با سایر شرکت ها دارند، افزود: ذی نفعان ویژه تاپیکو باعث تفاوت آن شده اند چرا که منابع مالی تاپیکو حق بیمه، بیمه شدگان کل کشور است که زیر چتر تأمین اجتماعی هستندو در ماه حقی را در قلک این سازمان می ریزند البته در این بین گروهی هم خویش فرما هستند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار