سرور دانش:

منطق قدرت مطلقه در افغانستان ناکام است

معاون دوم ریاست جمهوری می گوید که منطق خشونت و قدرت مطلقه در افغانستان ناکام است و نظام کنونی مبتنی بر قانون اساسی از شهروندان خود در برابر تروریزم دفاع می کند.

منطق قدرت مطلقه در افغانستان ناکام است/ مداخله روسیه تکرار اشتباه گذشته خواهد بودبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، آقای دانش که به مناسبت ۲۶ دلو سالروز خروج قشون سرخ شوروی از افغانستان در ارگ ریاست جمهوری صحبت می کرد گفت: "افغانستان به دلیل موقعیت مهم جیوپولیتیک خود مورد توجه شوروی سابق و قدرت های بزرگ قرار گرفت و به همین دلیل برای دو هزار سال نقطه تلاقی منطقه بوده است".

او تاکید ورزید، قدرت‌های جهانی به همین دلیل تلاش داشتند تا از کشور ما به عنوان حیات خلوت و پل عبور استفاده کنند و اشغال افغانستان توسط شوروی نمونه ای این کشمکش ها است؛ از طرف دیگر افغانستان نه تنها از کشمکش های قدرت ها نفع نبرده بلکه زیان های جبران ناپذیری نیز دیده است.

آقای دانش افزود که جنگ افغانستان شکل دفاعی و شکل ایدیولوژیکی داشت که همه مردم افغانستان خود را مکلف به دفاع از کشور می دانستند.

او یاد آور شد که مردم افغانستان با میلیون ها شهید و آرواره پیروز شد و دنیا را از سیطره کمونیزم رهایی بخشید.

از سوی دیگر آقای دانش یاد آور شد که نظام مطلقه و استبدادی در کشور ناکام است و باید بپذیریم که منطق خشونت و قدرت مطلقه در افغانستان همیشه ناکام بوده است.

او تصریح نمود، پایبندی مردم به ارزشهای دینی و فرهنگی ملی یکی دیگر ازعناصر مهم در عرصه تحولات در کشور بوده است؛ هر گروه سیاسی که با باورهای ملی در تقابل قرار گرفته در حقیقت زمینه شکست خود را فراهم ساخته و این مهم ترین درسی است که باید بدانیم ارزشهای مردم مهم ترین راهبرد تضمین کننده حیات سیاسی کشور است.

معاون دوم ریاست جمهوی بیان داشت: "نظام سیاسی فعلی افغانستان وارث جهاد و مجاهدین کشور است و بر همین اساس نظام نوین مبتنی بر قانون اساسی، حاصل تجربه تلخ گذشته ما است".

آقای دانش یاد آور شد که دولت افغانستان تمام تلاش خود را به کار می بندد تا زمینه ثبات سیاسی، صلح پایدار و امنیت مطمین را در کشور فراهم کرده و با تمام قوت از مردم دفاع نماید؛ و این در حالی است که دشمنان کنونی کشور نه تنها با جهاد و مجاهدین پیوندی ندارند بلکه دشمن مجاهدین هم هستند.

به گفته او، هم اکنون دولت ما با بیش از ۲۰ گروه تروریستی به مقابله می پردازد اما هم زمان به پروسه صلح بین الافغانی باور دارد و اقدامات شجاعانه ای را نیز انجام داده است که نمونه روشن آن صلح با حزب اسلامی است.

وی تاکید کرد که افغانستان به همه کشورهای دور و نزدیک اعلام می کند که منافع هیچ کشوری را تهدید نمی کند بلکه با توجه به گسترش روابط منافع همه را تامین می کند؛ درحالی که جنگ و دامن زدن به خشونت منافع همه را به مخاطره می اندازد.

محمد یونس قانونی معاون پیشین ریاست جمهوری نیز خاطر نشان کرد که نیروهای شوروی سابق ۲۸ سال قبل از امروز به اساس شجاعت مردم افغانستان با شکست مفتضحانه مواجه شدند.

آقای قانونی، واگذاری افغانستان را به حال خودش پس از سقوط شوروی، اشتباه بزرگ امریکا و جامعه جهانی دانست و تاکید کرد که دیگر این اشتباه نباید تکرار شود.

به گفته او، پس از پیروزی مجاهدین بر شوروی، امریکا و جهان، مجاهدین را تنها به میدان رها کردند و پاکستان میدان دار رقابت در منطقه شد و به همین دلیل حکومت مجاهدین با شکست مواجه شده و مصیبتی دیگری در کشور حاکم شد.

او جنگ با تروریزم را کمتر از جنگ با کمونیزم نمی داند و می گوید:" ابزار ها تغییر یافته ولی هدف یکی است؛ امروز بازهم تلاشهای بر ضد دولت افغانستان جریان دارد ولی دولت و رهبران کشور ما با حمایت نیروهای امنیتی باید در برابر تروریزم یک صف واحد را ایجاد کنند تا شاهد پیروزی بر تروریزم هم باشیم".

عبدالروف ابراهیمی رییس مجلس نمایندگان نیز گفت: "زمامداران روسیه پس از ۲۸ سال بار دیگر می خواهند مخالفین دولت افغانستان را تقویت کنند و به تضعیف نظام افغانستان می پردازند و این نشان دهنده آن است که روسیه از تجربه تلخ گذشته عبرت نگرفته است".

آقای ابراهیمی یاد آور شد که حمایت از طالبان و برگزاری نشست های بدون حضور نماینده افغانستان این امر را تلقی می دارد که روسیه نمی خواهد در افغانستان حکومت پایدار و ثبات سیاسی وجود داشته باشد.

امروز ۲۶ دلو ۱۳۸۵ مصادف است با سالروز خروج قشون سرخ شوروی سابق از افغانستان.
نیروهای شوروی پس از حدود ده سال تجاوز و اشغال افغانستان، سر انجام در ۲۶ دلو ۱۳۶۷ با مجاهدت مردم افغانستان مجبور به خروج از افغانستان شدند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار