جام قهرمانی در خانه شطرنج نماند؛

از کیش و مات شطرنج در تهران و تجسس برای یافتن جاسوس تا هزینه گزاف بدون بهره

نمایندگان شطرنج کشورمان با حذف در دور نخست مسابقات شطرنج قهرمانی زنان جهان از ادامه حضور در این رقابت ها ناکام ماندند.

از کیش و مات شطرنج در تهران و تجسس برای یافتن جاسوس تا هزینه گزاف بدون بهرهبه گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان؛دور نخست مسابقات شطرنج قهرمانی زنان جهان با  حذف هر 3 نماینده کشورمان به پایان رسید.

این رقابت ها برای نخسیتن بار به میزبانی ایران برگزار می شود که 63 شطرنج باز از 26 کشور دنیا در این دور از مسابقات حضور داشتند.

سارا خادم الشریعه ،آتوسا پورکاشیان و میترا حجازی پور 3 نماینده کشو رمان در این مسابقات بودند.که عملکرد ضعیفی از خود به نمایش گذاشتند.

با وجود میزبانی ایران برای این رویداد بزرگ انتظار می رفت که نمایندگان ایران به مراحل بعدی راه پیدا کنند.متاسفانه برخلاف انتظار همگان هر سه نماینده کشورمان در دور نخست مسابقات حذف شدند.

سارا خادم الشریعه که پیش از این در مسابقات جایزه بزرگ بانوان جهان خوش درخشید و در مرحله پایانی این رقابت ها عنوان سوم را به خود اختصاص داده بود اما در مسابقات شطرنج قهرمانی زنان جهان نمایش قابل قبولی نداشت.

خادم الشریعه در مرحله نخست با گرامیشویلی شطرنج باز گرجستانی روبه رو شد.

با اینکه قرعه وی آسان به نظر می رسید و همه منتظر صعود وی به دور دوم بودند اما در کمال ناباوری مقابل این حریف نه چندان مطرح خود متحمل شکست شد واز دور رقابت ها کنار رفت.
آتوسا پورکاشیان نیز در دور دوم مرحله اول در رقابت با حریف آلمانی شکست خورد و حذف شد.

اما میترا حجازی پور تنها نماینده کشورمان که خودش سهمیه حضور در این رقابت ها را کسب کرد و سابقه بازی در این رویداد بزرگ را دارد تا آخرین لحظه برای صعود به دور دوم جنگید با وجود اینکه وی تنها امید جامعه شطرنج ایران بود اما وی نیز پس از 8 دور رقابت در مرحله حذفی سر انجام در بخش رستاخیز این مسابقات از ادامه حضور در رقابت های شطرنج قهر مانی زنان جهان بازماند.

مسابقات شطرنج قهرمانی زنان جهان بدون حضور نمایندگان کشورمان پیگیری می شود.

مسئولان به جای واکاوی و بررسی ناکامی شطرنج بازان در بزرگترین رویداد شطرنج بانوان جهان بهانه های واهی آوردند و علت حذف آنها را حضور جاسوس در مسابقات و انتقال اطلاعات به حریفان مطرح کردند.

نکته قابل توجه این مسابقات شطرنج بانوان این است که با وجود صرف هزینه های زیاد برای میزبانی این رقابت ها هر 3 نماینده کشورمان حذف شدند و جام قهر مانی باید یک شطرنج بازخارجی از کشور خارج شود.

فدراسیون شطرنج به علت مشکلات مالی هنوز نتوانسته است منابع مالی این میزبانی را فراهم کند و معلوم نیست که با وجود هزینه هایی سنگین این رقابت ها فدراسیون چگونه باید این بودجه را تامین کند.

ناکامی شطرنج بازان در مسابقات جهانی  نشان می دهد که مسئولان در جهت ارتقا این رشته موفق عمل نکردند و استعداد یابی به درستی صورت نگرفته است.

از دیگر موضوعاتی که ممکن است در ناکامی شطرنج بازان تاثیر گذار باشد حضور نمایندگان کشورمان در مسابقات متعدد پیش از شروع این رقابت ها بود.

سارا خادم الشریعه و آتوسا پورکاشیان  پیش از شروع مسابقات شطرنج قهرمانی زنان جهان در لیگ آلمان شرکت کردند و پس از پایان این رقابت ها در مسابقات شطرنج جبل الطارق نیز حضور داشتند و پس از ورودشان به کشور در لیگ برتر شطرنج نیز حاضر شدند.

سفر های متعدد 2 شطرنج باز کشور مان در مسابقات مختلف باعث شده بود که آنها با خستگی در مسابقات قهر مانی زنان جهان حضور پیدا کنند ونتوانند با آمادگی کامل مقابل حریفان خود قرار بگیرند.


شطرنج بازان انتظارات را بر آورده نکردند

مهرداد پهلوان زاده درباره ناکامی نمایندگان کشورمان از صعود به مراحل بعدی شطرنج قهرمانی زنان جهان تصریح کرد:مسابقات شطرنج قهر مانی زنان جهان در سطح بسیار بالایی برگزار می شود وبرترین های شطرنج دنیا در این رقابت ها حضور دارند ام از نمایندگان کشورمان انتظار داشتیم با وجود میزبانی ایران برای این دور از رقابت ها به مراحل بعدی صعود کنند اما متاسفانه شطرنج بازان برخلاف انتظارات ما عمل کردند.

وی افزود:با این حال شطرنج بازان تا آخرین لحظه برای صعود جنگیدند اما شانس با آنها یار نبود.نمایندگان ایران برای مسابقات با بازیکنان متوسط مسابقه دادند هرچند از نظر رنکینگ جهانی بالاتر از بازیکنان ما بودند اما توانایی غلبه بر حریفان را داشتند.

رئیس فدراسیون شطرنج گفت:شرکت در مسابقاتی که به صورت حذفی برگزار می شود نیاز به تجربه بالا دارد و خادم الشریعه برای نخستین بار بود که در این مسابقات شرکت می کند و تجربه کمی دارد. هر 3 بازیکن تلاششان را برای صعود انجام دادند و ناکامی نمایندگان ما دلیل بر ناتوانی شطرنج بازان و یا سهل انگاری آنها نیست.

وی در پایان خاطر نشان کرد: برگزاری این مسابقات هزینه هایی زادی در برداشت که هنوز منابع مالی آن را فراهم نکردیم وبا کمک حامیان مالی به دنبال پرداخت مطالبات فدراسیون جهانی هستیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.