طی نشست خبری نمایندگان استان خوزستان مطرح شد:

پاپی‌زاده: معضل ریزگردها یک پدیده امنیتی در کشور ایجاد کرده است/یوسفی: 65 درصد ریزگردهای خوزستان منشاء خارجی دارد

تعدادی از نمایندگان استان خوزستان معضل ریزگردها را در این استان را ناشی از عدم مدیریت منابع آبی دانستند و گفتند در آینده این مسئله مشکلات امنیتی را برای کشور بوجود خواهد آورد.

پاپی‌زاده: معضل ریزگردها یک پدیده امنیتی در کشور ایجاد کرده است/یوسفی: 65 درصد ریزگردهای خوزستان منشاء خارجی دارد

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، جواد کاظم نسب، همایون یوسفی و عباس پاپی‌زاده از اعضای مجمع نمایندگان استان خوزستان طی نشستی با اصحاب رسانه در حاشیه صحن علنی امروز (سه‌شنبه 26 بهمن ماه) به تشریح معضلات و مشکلات این روزهای استان به دلیل وجود ریزگردها پرداختند.

یوسفی نماینده مردم اهواز در ابتدا با بیان اینکه بیشتر مشکلات استان خوزستان این روزها ریشه در پدیده ریزگردها دارد، گفت: این پدیده از ابتدای دهه هشتاد آغاز شده و علت اصلی آن کم آب شدن خاک موجود در استان است.

وی ادامه داد: پدیده ریزگردها دارای کانون‌های داخلی و خارجی است که براساس بررسی‌های استانی 35 درصد آن منشأ داخلی و 65 درصد دیگر منشأ خارجی دارد.

نماینده مردم اهواز با بیان اینکه کانون‌های داخلی از نزدیک مناطق مسکونی آغاز شده، شدت بیشتری دارد.

یوسفی ادامه داد: 7 کانون داخلی با مساحت 350 هزار هکتار در منطقه وجود دارد که در صورت کنترل، شدت آن کمتر خواهد شد.

وی اظهار داشت: برای کانون‌های خارجی باید دیپلماسی ما فعال شود و اگر فکری برای پدیده گرد و غبار نشود مسلما در قرن بیست‌ویکم یکی از مهمترین مشکلات کشور مشکل ریزگردها خواهد بود به دلیل آنکه خاورمیانه و ایران بر روی کمربند گردوغبار هستند و این امر ممکن است آسیب جدی به زیرساخت‌های کشور در آینده بزند.

نماینده مردم اهواز با تأکید بر اینکه پدیده اخیر ریزگردها به مدت 15 روز و در دو نوبت موجب قطع برق و آب استان شد، بیان داشت: این موضوع موجب قطع شدن گاز، تعطیلی مدارس و ادارات استان شد که علت اصلی آن نشست گردوغبار نمکی بر روی سیم‌های برق بود که با بارش باران یک رسانای الکتریکی ایجاد و موجب اتصالی آن شد که اگر این امر در فصل گرم اتفاق می‌افتاد معضلات بیشتری رخ می‌داد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: اکنون یک انفعال وجود دارد و به نظر می‌رسد پش بینی درستی انجام نشده اما مجلس و دولت جدیت کامل برای حل موضوع دارند و پیشنهاد می‌کنیم مانند دریاچه ارومیه یک بحث ملی در نظر گرفته شود.

کاظم نسب: وزارت نیرو به وضعیت خوزستان بی‌توجهی می‌کند/انتقال آب از کارون غیرعاقلانه و بدون مجوز است

در ادامه جواد کاظم نسب نماینده مردم اهواز با اشاره به انتقال رود کارون اظهار داشت: انتقال صورت گرفته از کارون غیرعاقلانه و بدون مجوز است و حتی مرکز پژوهش‌های مجلس نیز مجوز آن را ارائه نکرده و محیط زیست نیز نسبت به آن تذکر داده است.

عضو کمیسیون کشاورزی با بیان اینکه خوشبختانه نمایندگان خوزستان در این مورد فعالانه شرکت کرده‌اند، اظهار داشت: نمایندگان خوزستان اعتراض خود را نسبت به انتقال رود کارون و بهشت آباد اعلام کرده و اخیرا در کمیسیون کشاورزی بحث تحقیق و تفحص از پروژه بهشت آباد تصویب شد که امیدواریم با همت نمایندگان خوزستان و نظر رئیس مجلس این طرح متوقف شود.

وی ادامه داد: با گذشت 15 روز از آغاز بحران در استان خوزستان همچنان آب و برق و تلفن دچار مشکل است، گفت: مهمترین مسئله در این میان بی‌توجهی وزارت نیرو است که باید مقرهایی را برای شست‌وشوی کابل‌های برق حداقل دوبار در سال قرار می‌داد که این امر را انجام نداده است.

کاظم نسب تأکید کرد: ژنراتورها و مولدهای برق که باید در کنار تسویه آب قرار می‌گرفتند، وجود نداشت و ژنراتورها برای تسویه آب از برق اصلی بود لذا با قطع برق آب نیز قطع شد.

نماینده مردم اهواز با اشاره به اینکه بعد از اولین قطعی آب و برق در روزهای 8 و 9 بهمن به وزیر نیرو تذکر داده شد، گفت: اما هنوز بحران در استان وجود دارد و باید هیئت دولت برای حل این معضل جلسه‌ای را در استان خوزستان برگزار کند.

پاپی زاده: امنیت خوزستان با یک پدیده جدید مواجه شده است/دولت بودجه کنترل ریزگردها در سال جاری را حذف کرده است

عباس پاپی‌زاده نماینده مردم دزفول در ادامه نشست با اشاره به اعتراض تعدادی از نمایندگان استان خوزستان به رئیس جمهور در روز رأی اعتماد به 3 وزیر دولت اظهار داشت: ما در آن روز نسبت به انتقال آب کارون به رئیس جمهور اعتراض کردیم زیرا مدیریت آب و منابع آبی کشور بیش از دو دهه است که در کشور دچار مشکل شده است.

وی ادامه داد: بیش از نیمی از 610 دشت کشور دچار مشکل شده و نمی‌توان دیگر از آنجا آبی برداشت کرد و این مسئله در استان خوزستان نیز رخ داده و متأسفانه نگاه دولت‌های گذشته به موضوع آب به صورت تک بُعدی بوده است.

پاپی‌زاده با اشاره به سد گتوند اظهار داشت: احداث این سد موجب شوری آب کارون شد و دشت‌های مستعد استان خوزستان را در معرض خطر قرار داد و آینده را نیز دچار مشکل کرد.

نماینده مردم دزفول تأکید کرد: روحانی بعد از اعتراض نمایندگان به رئیس برنامه و بودجه دستور داد تا یک بررسی جدی بر روی بحث انتقال آب انجام شود اما وزیر نیرو با دخل و تصرف خود استان‌های چهارمحال و بختیاری و خوزستان را دچار یک چالش جدی کرد که ریزگردها اولین علائم اثرات مدیریت ضعیف وزیر نیرو بر منابع آبی کشور است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با تأکید بر اینکه هرگونه برداشت آب بی‌حساب موجب تنش در نقطه دیگری می‌شود، افزود: عمده مشکل استان خوزستان و دیگر استان‌های کشور به کانون ریزگردها در داخل استان خوزستان برمی‌گردد که این امر طی سالها شکل گرفته است و هیچگاه حق آب را برای دامپرورها و کشاورزان مدنظر قرار ندادیم در نتیجه تالاب‌ها خشک شد و کانون ریزگردهای نمکی به وجود آمد.

وی ادامه داد: طی چند سال گذشته بودجه‌ای را در سال 92 برای کنترل ریزگردها مصوب کردیم اما دولت بر حذف آن اصرار کرده و طی سالها در پایان سال تقریبا هیچ بودجه‌ای را به آن تخصیص نداد.

پاپی‌زاده کاهش استخراج چند صد بشکه نفت را طی این مدت از عوارض ریزگردها در استان خوزستان دانست و گفت: دولت بودجه‌ای را که می‌توانست طی 10 سال برای مهار ریزگردها اختصاص دهد تنها با کاهش تولید نفت طی این چند روز از دست داد تنها به خاطر قطع برق در استان خوزستان.

نماینده مردم دزفول با تأکید بر اینکه امنیت ما با یک پدیده جدید مواجه شده است، تصریح کرد: در یک استان مهم مرزی که تأمین کننده درآمد کشور است زیرساخت‌ها دچار مشکل شده و اساسا ادارات این استان نتوانستند طی این مدت با یکدیگر ارتباط برقرار کنند لذا مردم دچار اضطراب شدند که این امر خطر جدی برای امنیت کشور است و دولت باید برای آن چاره اندیشی کند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با اشاره به اینکه ما از  بحث گفتار درمانی خسته شده‌ایم، تصریح کرد: خوزستان اولین قربانی ریزگردها است و مسلما در آینده پدیده ریزگردها چالش امنیتی را به وجود خواهد آورد و اگر امروز تنها با بودجه‌ای اندک می‌توانیم آن را کنترل کنیم دیگر در آینده با بودجه‌ای بالا هم نمی‌توان این معضل را کنترل کرد.

وی تأکید کرد: روز گذشته جلساتی را با وزارت جهاد کشاورزی و نیرو داشتیم و از آنها خواستیم تا حداقل دولت دیگر در این حوزه تخریب را کاهش دهد.

عضو کمیسیون کشاورزی با بیان اینکه در بودجه سال 96 به دلیل امنیت کشور بودجه‌ای اندک برای جلوگیری از تخریب در نظر گرفته شد، گفت: باید تدبیری اندیشیده شود تا مردم استان خوزستان به دیگر استان‌ها مهاجرت نکنند.

پاپی‌زاده تصریح کرد: امسال دولت بودجه برای ریزگردها را حذف کرد اما ما مجددا قرار است پیشنهادات خود را در این مورد در صحن علنی ارائه کنیم.

نماینده مردم دزفول اظهار داشت: در بحث منابع و جنگلداری 200 میلیارد تومان بودجه اختصاص داده شده که امیدواریم تخصیص داده شود، 100 میلیارد تومان هم برای سازمان محیط زیست درنظر گرفته شد که امیدواریم این بودجه برای کنترل کانون‌های ریزگردها صرف شود.

وی با اشاره به اقدام فوری برای حل معضل ریزگردها در استان گفت: تالاب هورالعظیم در جنوب غربی اهواز مدت‌هاست خشک شده که قرار است با دستور وزیر جهاد کشاورزی تا 15 روز آینده از طریق پمپاژ رود کارون آب به این حور انتقال داده شود که این امر نیاز به 130 میلیارد تومان اعتبار دارد که با عدم مانع تراشی وزارت نیرو، وزارت جهاد و کشاورزی تأمین آن را تقبل کرده است.

نماینده مردم دزفول همچنین با اشاره به تعویض پست‌های برق این استان تأکید کرد: در حال حاضر پست‌های برق استان AIS است که در فضای باز مورد استفاده قرار می‌گیرد که متأسفانه به دلیل پدیده ریزگردها و ایجاد رطوبت نمکی دچار مشکل می‌شود اما قرار است تا شش ماه آینده تمامی پست‌ها تغییر کرده و به پست‌های فشرده و JIS تبدیل شود.

پاپی‌زاده خاطر نشان کرد: ما برای شست‌وشوی این پست‌ها و کابل‌های برق یک فراخوان به اکیپ‌های شست‌وشو در سراسر کشور داده‌ایم که تاکنون چندین اکیپ به این استان آمده‌اند.

انتهای پیام/   

برچسب ها: مجلس ، پاپی‌زاده ، یوسفی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار