یادداشت/

دلار از مبادلات نفتی ایران رنگ می بازد

تصمیم بانک مرکزی ایران برای حذف دلار به عنوان مبنای مبادلات نفتی، قطعا منجربه تهدید جایگاه دلار ،آسیب به اقتصاد ایالات متحده ،تحول دربازارهای ارزی و افزایش قیمت نفت خواهد شد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان سرمد توحیدی نژاد کارشناس بانکی مطلبی با عنوان "حذف دلار از مبنای مبادلات نفتی "نوشته و دراختیار خبرنگار ما قرار داده است که متن کامل آن را در ادامه می خوانید:

 بخش قابل توجهی از نفت ایران در حال حاضر به اروپا یا کشورهای شرق آسیا صادر می‌شود که اگرچه ارز عملیاتی آن دلار نیست، اما گزارش‌‌گری‌های صادرات نفت ایران همواره بر اساس دلار انجام می‌شود، همین مسئله باعث شد که رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کند استفاده از دلار در چنین شرایطی منطقی نیست.

رئیس‌کل بانک مرکزی نهم بهمن‌ماه در مصاحبه‌ تلویزیونی اعلام کرد واحد ارز گزارشگری در نهایت تا چند ماه دیگر تغییر خواهد کرد. به اعتقاد سیف، از زمان تحمیل تحریم‌های اولیه درسال 58،ایران در خصوص استفاده از دلار همواره بامشکل مواجه بوده است، این درحالی است که دررابطه با دیگر ارزها، هیچ‌گونه محدودیتی وجود ندارد و لازم است از میان دیگر ارزهای رایج دنیا، واحد ارز باثبات دیگری که برای تجارت خارجی ما بیشترین کاربرد را داشته باشد، جایگزین مبنای گزارش‌دهی فعلی کنیم.

ارز گزارشگری، ارزی است که به عنوان مبنای محاسبات در گزارش‌های اقتصادی استفاده می‌شود. البته در کشور ما، به‌واسطه وجود تحریم‌های‌ دلاری، عمده عملیات واقعی اقتصاد با سایر ارزهای معتبر دنیا انجام می‌شود، اما همچنان مبنای گزارشگری اقتصادی، دلار باقی مانده است.

نشریه فوربز (FORBES) می‌نویسد: حاصل سال‌ها تحریم اقتصادی ایران توسط سلسله‌ای از دولت‌های مختلف آمریکا این بوده که هم‌اکنون ایران کمترین مبادلات تجاری را با آمریکا دارد. اولین شریک تجاری ایران، امارات متحده عربی است که قریب به 24 درصد از تمام صادرات و واردات ایران از طریق آن انجام می‌گیرد. چین دومین شریک تجاری ایران، 22 درصد و در رده‌های بعدی ترکیه، هند و اتحادیه اروپا جای گرفته‌اند که هرکدام شش درصد از کل مبادلات تجاری ایران را پوشش می‌دهند.

در سال‌های دهه هفتاد میلادی، ملت‌های عربی با ریچارد نیکسون رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده به توافق رسیدند که در ازای تعیین دلار به عنوان مبنای مبادلات نفتی، از حمایت نظامی آمریکا برخوردار شوند. از آن روز و پس از موافقت کشورهای عضو اوپک، دلار به عنوان واحد ارز استاندارد مبادلات نفتی انتخاب شد.

کشورهای عضو اوپک حدود 73 درصد از منابع نفتی جهان را در اختیار دارند و بیش از 42 درصد از تولید نفت جهان توسط این کشورها انجام می‌گیرد. بنابراین استفاده از دلار به عنوان ارز استاندارد در مبادلات نفتی، منجر به بالا رفتن تقاضا برای این ارز شده و به آن پشتوانه مورد نیاز برای "ذخیره ارزی بین‌المللی" شدن را بخشیده است. بدین سبب مصرف‌کنندگان آمریکایی نیز در برابر تبعات منفی تورم محافظت می‌شوند.

از آنجا که ایران دربردارنده 13 درصد از کل ذخایر نفتی اوپک است، تصمیم بانک مرکزی ایران برای عدم استفاده از دلار به عنوان مبنای گزارشگری اقتصادی، قطعا جایگاه دلار را تهدید کرده و به اقتصاد ایالات متحده آسیب وارد می‌کند.

پس از اجرایی شدن این طرح، به عبارت دیگر، پس از حذف شدن دلار از 13 درصد از مبادلات اوپک، از ارزش دلار آمریکا قطعا به ارزش رقبای اصلی دلار، یورو و پوند افزوده خواهد شد. با این اتفاق، باید منتظر تحولاتی در بازارهای ارزی و همچنین افزایش قیمت نفت باشیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۲:۵۵ ۲۶ بهمن ۱۳۹۵
تحلیل زیبایی بود. ممنون
آخرین اخبار