در برنامه تیتر امشب مطرح شد؛

حمایت از بخش خصوصی برای احداث نیروگاه انرژی تجدید پذیر/ گرد و خاک و رطوبت هوا عامل قطع برق خوزستان

وزیر نیرو گفت:گرد و خاک موجود در استان خوزستان که بر روی پست های برق نشسته بود در اثر ترکیب با رطوبت هوا تبدیل به گل شده و به دنبال آن پستهای عایق را هادی کرده و موجب قطع برق شده است.

گرد و خاک، عامل اصلی قطع برق خوزستانبه گزارش  خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، چیت چیان وزیر نیرو در برنامه تیتر امشب درباره اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی در وزارت نیرو تصریح کرد: 11 کارگروه ویژه در این رابطه تشکیل شده است که 4 کارگروه اجرایی دارد.

 وی ادامه داد: در حوزه برق بهره برداری از نیروگاههای جدید و احداث نیرو گاهها و نصب کنتورهای هوشمند آب و برق را در دستور کار داشته ایم.

چیت چیان افزود: تعادل بخشی به معادن آب زیر زمینی، نصب دستگاههای اندازه گیری آب زیر زمینی، افتتاح شبکه های آب رسانی و واگذاری شبکه آب به بخش خصوصی از اقدامات در حال انجام در بخش آب است.
 
وزیر نیرو گفت: مردمی کردن اقتصاد ازسیاستهای ما بوده است و در همین راستا 96 درصد پروژه های دولتی را به بخش خصوصی واگذار کرده ایم.
 
عضو کابینه دولت افزود: برای صرفه جویی در وزارت نیرو تنها تبلیغات موثر نیست، از آنجا که قیمتهای آب و برق یارانه ای است مردم به مصارف خود توجهی ندارند و تبلیغات باید با سیاستهای قیمتی همراه باشد، همچنین اقدامات تشویقی و تنبیهی و قوانین و مقررات هم در الگوی مصرف موثر است.
 
چیت چیان در ادامه گفت : کشور ما در تولید انرژی تجدید پذیر تا حدودی موفق بوده اما راه درازی در پیش دارد ؛هدف ما این است که بخش خصوصی را در این زمینه آزاد بگذاریم و تسهیلاتی برایشان قائل شویم زیرا هزینه اولیه ایجاد نیروگاههای انرژی تجدید پذیر زیاد است ولی هزینه ثانویه اندکی دارند برعکس نیروگاههای حرارتی که هزینه های اولیه شان کم است، هزینه های ثانویه سر سام آوری دارند. 

وی با تاکید بر اینکه نیروهای تجدید پذیر مرقوم به صرفه انداظهار داشت:  حمایت دولت از بخش خصوصی در این بخش به این صورت است که به مدت 20 سال انرژی تولید شده را از بخش خصوصی خریداری می کنیم.

این مقام مسئول افزود: در بهترین سالهای صادرات برق، 12 میلیارد کیلووات ساعت صادرات برق داشتیم که برخی از کشورهای همسایه خریدار برق از ایران نتوانستند بدهی خود را بپردازند وبه ناچار انتقال برق به آنها متوقف شد و به همین دلیل میزان تولید ما کاهش یافت اگرچه تفاهم نامه جدیدی به نگارش درآمده که تولید ما را افزایش می دهد.

چیت چیان با اشاره به اینکه رهبر انقلاب به درون زایی اقتصاد تاکید ویژه ای دارند افزود: امروزه صنعت برق ایران می تواند بیش از 90 درصد از نیاز داخل را خود تولید کند و در بخش آب این منابع و بومی سازی دانش به 95 درصد رسیده است، در دولت فعلی، بسیاری از تجهیزاتی که در دولت قبل وارد می کردیم خود تولید می کنیم.

وی افزود: در شرايط فعلى پست های کام پک، کابلهای 400 کیلوولت، کنترهای هوشمند، توربین های بادی، گازی و آبی در داخل کشور تولید می شود.

چیت چیان گفت: هم اکنون به بیش از 40 کشور صادرات  داریم و این امر در جهت دستور مقام معظم رهبری است تا با درون زا کردن علم به صادرات رو بیاوریم.

وی در خصوص حوادث اخیر استان خوزستان اظهار داشت:در تاریخ 8 و 9 بهمن امسال با هجوم گرد و خاک در خوزستان روبرو شدیم که بی سابقه بود، این گرد و خاک روی دکل و پستهای برق نشست، این غبار اگر خشک بود مشکلی ایجاد نمی شد اما زمانی که باران ببارد این خاک تبدیل به گل می شود و به دنبال آن این پستها از حالت عایق خارج و هادی می شوند و همین امر موجب شد تا ما شاهد قطع برق در خوزستان باشیم.

وزیر نیرو گفت:برای رفع این مشکل از 500 نیروی انسانی استفاده کردیم و در حال حاضر قرار شد سالی 6 بار این مقره ها شستشو شوند، مقره های چینی را نیز به سیلیکن تبدیل می کنیم و 26 پست بسیار حساس نیز انتخاب شدند تا همه این تجهیزات با عایقی سیلیکنی پوشانده شوند تا از حالت عایق خارج نشوند؛ در نهایت پست های چی ای اس را داریم که تجهیزات در داخل لوله قرار می گیرند که البته این نوع تجهیزات بسیار گران قیمت هستند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار