در محفل جوانان جشنواره شعر فرج چه گذشت؟

شعر پیر و جوان نمی شناسد/ حضرت زهرا (س) یک تابو و طلسم را شکست

شعر پیر و جوان نمی شناسد، شعر خوب و بد می شناسد

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محفل شعر جوانان جشنواره شعر فجر, عصر امروز در خانه اندیشمندان علوم انسانی با حضور مهدی قزلی, دبیر اجرایی جشنواره شعر فجر, محمد کاظم کاظمی, دبیر علمی این جشنواره, سید عباس صالحی,معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی,علی مجاهدی شاعر,جواد محقق, معاون بنیاد شعر و ادبیات داستانی و شاعران جوان برگزار شد.
 
در این مراسم مهدی قزلی, دبیر اجرایی جشنواره شعر فجر در خصوص شعر، گفت: شاعری پیر و جوان می‌شناسد اما شعر پیر و جوان نمی شناسد. شعر خوب و بد می شناسد. شاید درباره شاعری بتوانیم به پیشکسوت بودن اشاره کنیم، با نگاهی گذرا به شاعران معاصر و قدیم‌مان می توانیم دریابیم همه شان در سی سالگی بارقه های بزرگی را در شعر خود نشان دادند.
 
وی افزود: سن در پختگی شعر اثر می‌گذارد اما کمال چیزی غیر از پختگی است. کمال در هر سنی ممکن است در شاعران جوان رخ دهد.
 
در ادامه مراسم محمد علی مجاهدی, شاعر با اشاره به شعر فاطمی به عنوان زیر مجموعه شعر ولایی بیان کرد: شعر ولایی نیز یک قطعه از شعر ایینی در زبان فارسی است.قدمت شعر فاطمی در شعر فارسی به هزار و صد سال می رسد.حتی در اثار یکی دو تن از بزرگان سخن پیش از فردوسی و همزمان با وی ابیاتی داریم که از حضرت فاطمه (س)به‌عنوان نماد مظلومیت و فدک را به عنوان نماد غضب یاد می‌کنند.

در ادامه مراسم محمد علی مجاهدی, شاعر با اشاره به شعر فاطمی به عنوان زیر مجموعه شعر ولایی بیان کرد: شعر ولایی نیز یک قطعه از شعر ایینی در زبان فارسی است.قدمت شعر فاطمی در شعر فارسی به هزار و صد سال می رسد.حتی در اثار یکی,دو تن از بزرگان سخن پیش از فردوسی و همزمان با وی ابیاتی داریم که از حضرت فاطمه(س)به عنوان نماد مظلومیت و فدک را به عنوان نماد غضب یاد می‌کنند.

 وی افزود: شیعه از دیرباز وجود داشته و از صفویه اغاز نشده است. شعر فاطمی هم جوهره اش جوهره حماسی است. حضرت زهرا(س) یک تابو و طلسم را شکست. در برابر جریانی ایستاد که می دانست عقبه آن چه پیامدهای ناگواری را در جامعه اسلامی خواهد داشت. آن خطبه غرا و شیوایی که ارتجالا حضرت بیان کردند هم شأن وجودی هم شأن ملکوتی حضرت را نشان می دهد. اگر در این خطبه دقت کنیم به کلید واژه هایی برمی خوریم که باید روی آن کلید واژه ها بیشتر کار کنیم.

در پایان مراسم، سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ثروت ملی بودن شعر گفت: اینکه شعر ثروت ملی ایران و جامعه فارسی زبانان جهان است سخنی است که ظاهرا در آن تردیدی نیست. می توان به این جمله افزود که شعر آیینی کانون این گنج است. در تاریخ هزار ساله شعر فارسی، شعر آیینی مستمرترین توالی تاریخی را داشته است. شاید در مضمون های دیگر چنین توالی تاریخی را کمتر سراغ داشته باشیم.

وی افزود: شعر آیینی گستره وسیع تری را در بر می گیرد. جای جای جامعه ایران شاعر آیینی داشته و دارد. جای جای گستره زبان فارسی شاعر آیینی داشته و دارد. بنابراین وقتی از شعر آیینی سخن می گوییم در واقع از تاریخ، ادب و زبان یک جامعه انسانی سخن می گوییم که بخش جدایی ناپذیر هویت ملی است. 

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص جشنواره شعر فجر اظهار داشت: در این سه سال با اشراف پیشکسوتان شعر و همکارانم در بنیاد شعر و ادبیات داستانی، اتفاقی افتاده است که می تواند برای کامل تر شدن شعر فجر موثر باشد. این جشنواره از شعر به کتاب سوق داده شد. به همه کسانی که در جمهوری اسلامی ایران  کتاب چاپ کردند، این امکان را داد تا در جشنواره حضور یابد. 

وی ادامه داد: به امید اینکه جشنواره شعر فجر بتواند در افق فارسی زبانان جایگاه بهتری پیدا کند. با این نگاه شعر پل ارتباطی ایران و جهان است. امیدوارم جشنواره شعر فجر قدم هایی را که آغاز کرده، بتواند خلاق تر و با گستره وسیع تر پیش ببرد.

در این مراسم کاظم بهمنی، امید روزبه، حسین طاهری، اسکندر حسینی، رسول پیره، حسین زحمتکش، پیمان طالبی شعرخوانی کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.