استرس پوست زنان را می خورد

آکنه هیچ ارتباطی با مشکلات کبدی ندارد.

استرس پوست زنان را می خوردبه گزارش مجله سرگرمی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علیرضا فیروز رئیس مرکز آموزش و پژوهش بیماریهای پوست و جذام دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: متاسفانه در کشور ما آمار دقیقی از شیوع بیماریهای پوستی وجود ندارد اما به نظر میرسد تفاوت عمده ای با سایر نقاط جهان نداشته باشد.

علیرضا فیروز متخصص پوست و مو در رابطه با شایع ترین بیماری های پوستی کشور گفت: از شایع ترین بیماریهای پوستی که بیشترین تعداد مراجعه کننده به مطب ها و کلینیک های پوست را دارد اگزما در رتبه اول این لیست قرار دارد.در ابتلا به این بیماری عوامل متعددی دخیل هستند و به شکلهای مختلفی تظاهر یابد. مواد محرک از قبیل مواد شوینده، رنگها، گردو خاک، مواد آلاینده موجود در هوا ، لاک ناخن و حتی آب می تواند باعث تحریک پوستی در فرد مستعد و منجر به ضایعات اگزمایی شود.
 
اگزما یا درماتیت به التهاب یا آماس پوست گفته می‌شود که می‌تواند منجر به خارش، قرمزی، تورم، پوسته‌ریزی و دیگر نشانه‌ها شود.
به گفته وی، اگزما می تواند به صورت حاد، مزمن و تحت حاد باشد که بسته به نوع آن می تواند ضایعه قرمزی ، پوسته ، ترشح داشته باشد و اغلب موارد خارش از علائم آزار دهنده بیماری است. ممکن است ضایعات اگزمایی در هر قسمتی از پوست ایجاد شود و حتی در مواردی ممکن است کل پوست بدن درگیر شود. یکی از شایعترین محلهای اگزما، اگزمای دست است که یکی از شایع ترین شکایت بیماران مراجعه کننده به مطب های پوست است و بخصوص در ماههای آخر سال که شستشو و تماس با مواد شوینده به علت خانه تکانی شب عید افزایش می یابد، شایع می شود.

فیروز متذکر شد: در رتبه بعدی از بیماریهای شایع پوستی در ایران ، آکنه (جوش غرور) قرار دارد که عمدتا" در سنین نوجوانی شروع می شود و عمده مراجعین نوجوانان و جوانان هستند اما ممکن است حتی تا سنین بالاتر نیز بیمار با این مشکل روبرو باشد. آکنه بر خلاف تصور عامه مردم هیچ ارتباطی با مشکل کبد و سایر مشکلات داخلی ندارد. مجموعه عللی از جمله هورمونها – میکروب پروپیونی باکتریوم آکنه – غدد چربی موجود در پوست در ایجاد آن دخیل هستند و برخی افراد از لحاظ ژنتیکی مستعد آکنه های شدید هستند.

رئیس مرکز آموزش و پژوهش بیماریهای پوست دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در مورد ارتباط مواد خوراکی با آکنه اختلاف نظر وجود دارد ولی برخی مواد از جمله ویتامین های B6 و B12 و ترکیباتی که حاوی قند و شکر زیاد هستند از جمله آب میوه های مصنوعی و شکلات می توانند منجر به تشدید آکنه شود.استرس و اختلالات هورمونی (در خانمها) نیز می تواند منجر به تشدید آکنه گردد.

به گفته فیروز متاسفانه در کشور ما آمار دقیقی از شیوع بیماریهای پوستی وجود ندارد اما به نظر میرسد تفاوت عمده ای با سایر نقاط جهان نداشته باشد. برخی بیماریهای پوستی می تواند زمینه ژنتیک داشته باشد که به طور ژنتیک و به علت اختلال ژن مربوطه به فرد منتقل شود و یا اینکه ژنتیک در استعداد ابتلا به آن بیماری نقش داشته باشد.

وی در رابطه با سرطان پوست که یکی از شایع ترین سرطان ها در ایران به حساب می آید به جام جم آنلاین، گفت : انواع مختلفی از سرطان پوست وجود دارد که شایعترین انها BCC ( بازال سل کارسینوما) ، SCC ( اسکواموس سل کارسینوما) و ملانوم بدخیم است . نورآفتاب و اشعه ماورای بنفش،برخی مواد شیمیایی و سیگار می تواند فرد را مستعد این سرطانها کند. در صورتیکه فرد زخم مزمنی دارد که بهبود پیدا نمی کند یا ضایعه شبیه خال دارد که رنگ غیر طبیعی دارد یا اگر خالی دارد که دچار تغییر رنگ، اندازه و شکل و یا زخمی شده حتما" باید به پزشک مراجعه کند.

رئیس مرکز آموزش و پژوهش بیماریهای پوست کشور لوازم آرایشی را یکی از علل عمده بیماری های پوستی در خانم ها دانست و خاطرنشان کرد : در صورت استفاده از مواد ارایشی غیر معتبر، تقلبی و یا قاچاق احتمال بروز عوارض جانبی در پوست زیاد است. حتی گاهی برخی از لوازم آرایشی با برندهای معتبر نیز به دلیل برخی ترکیبات موجود در آن میتوانند برای برخی از افراد باعث حساسیت شود و فرد را مبتلا به اگزمای پوستی و بیمار های دیگر کند. همچنین انتخاب و مصرف مواد ارایشی که مناسب پوست فرد نباشد میتواند باعث بروز جوش و لک و بیماری های پوستی جدی تری شود لذا به خانم ها توصیه می شود در مصرف این گونه از لوازم ارایشی کمی محتاط باشند.

منبع:خبر آنلاین

انتهای پیام/
برچسب ها: استرس ، کبدی ، مشکلات کبدی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار