شیراز؛

برگزاری سمینار بین‌المللی کاهش سوانح ترافیکی

رئیس مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری سلامت دانشگاه پزشکی شیراز گفت: هفتمین سمینار بین‌المللی کاهش سوانح ترافیکی در شیراز برگزار می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ کامران باقری لنکرانی رئیس مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری سلامت دانشگاه پزشکی شیراز با بیان اینکه این سمینار با محوریت حوادث ترافیکی دوچرخه و موتورسیکلت برگزار می شود، گفت: امروز در حوزه کاهش سوانح ترافیکی نیازمند کاربردی کردن تحقیقات علمی، ایجاد مسیرهای ایمن برای رانندگی و همچنین فرهنگ‌سازی هستیم.

لنکرانی با بیان اینکه در این سمینار 80 مقاله  پذیرفته شده که  30 مقاله به صورت سخنرانی به همراه پنج میزگرد تخصصی ارائه می‌شود، افزود: مهمان ویژه سمینار امسال از اتحادیه اروپا است و در آن نیز مسئولان کشوری و استانی که در حوزه حمل و نقل جاده‌ای و سوانح ترافیکی به نوعی متولی هستند حضور می‌یابند.

وی ادامه داد: براساس آمار موجود در 10 سال گذشته 25 درصد فوتی‌های حوادث راهنمایی و رانندگی مربوط به راکبان موتورسیکلت و دوچرخه بوده که 50 درصد قربانیان کارگران هستند.

لنکرانی خاطرنشان کرد: متاسفانه تنها 10 درصد از راکبان موتورسیکلت از کلاه ایمنی استفاده می‌کنند که این نیز مشکلات زیادی را به وجود آورده و جان آنان را به خطر انداخته است.

وی بیان کرد: وضعیت حوادث ترافیکی در استان فارس تکان‌دهنده و نگران‌کننده است به‌طوری که در کل کشور زیر 10 درصد حوادث ترافیکی مربوط به موتورسیکلت‌ها است اما در فارس به ویژه شرق آن این آمار بیشر از آمار کل کشور است.

لنکرانی اظهار داشت: در 10 سال گذشته آمار حوادث ترافیکی در کشور 30 هزار نفر بوده که با آغاز برنامه‌ها در راستای کاهش سوانح ترافیکی از سال 85 تا سال 90 به 17 هزار نفر رسید.

وزیر اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: از سال 90 تاکنون تغییر محسوس در کاهش حوادث ترافیکی و فوتی‌های ناشی از آن دیده نمی‌شود و این نشان دهنده این است که برای این مهم به عنوان یک کار بین بخشی توجهی نشده است و با یک اهرم نیز نمی‌توان کاهش سوانح ترافیکی را تجربه کرد.

لنکرانی اعمال قوانین و برخورد پلیس را یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در کاهش سوانح ترافیکی از سال 85 تا 89 دانست و بیان کرد: با توجه برنامه پنجم توسعه و تاکید در آن مبنی بر کاهش 10 درصدی سالانه حوادث ترافیکی اما این مهم امروز محقق نشده است.

هفتمین سمینار بین‌المللی کاهش سوانح ترافیکی، چالش‌ها و راهکارهای پیش رو از ۲۶ بهمن‌ماه امسال در شیراز آغاز می‌شود.
انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار