معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد:

لزوم بازاریابی در حوزه محصولات فرهنگی/ محصولات فرهنگی شکست بخورند، به سختی سر پا می‌شوند

امروز مهارت بازاریابی در صنعت نشر بسیار لازم است اما ما در این حوزه با عارضه‌ای اساسی روبرو هستیم.

لزوم بازاریابی در حوزه محصولات فرهنگی/ محصولات فرهنگی شکست بخورند، به سختی سر پا می‌شوند
به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دومین همایش ملی کتاب و نشر با همکاری موسسه جهاد فرهنگی حکمت با حضور سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید صحاف رئیس همایش و دکتر داریوش مطلبی دبیر علمی همایش در باغ کتاب برگزار شد.

در این مراسم، سید عباس صالحی با تاکید بر بحث بازاریابی در حوزه نشر گفت: دانشوران حوزه بازاریابی این حوزه را به سه دوره تاریخی تقسیم می‌کنند؛ دوره اول تا دهه 70 است که بازاریابی پس از تولید داشتیم. دهه 70 به بعد بازاریابی قبل از تولید داشتیم و در دهه 90 این دوره هم منسوخ شد. در دوره سوم، بازاریابی قبل از تولید آغاز و نه تنها با تولید پایان نمی‌یابد؛ بلکه پس از مصرف هم ادامه دارد.

وی افزود: اما متاسفانه در حوزه نشر نه تنها به دوره سوم نرسیده‌ایم، حتی از دوره اول هم عقب‌تر هستیم. این عارضه اساسی در صنعت و حرفه نشر کشور ماست. در حالی که در حوزه محصولات فرهنگی بیش از حوزه محصولات غیر فرهنگی نیاز به بازاریابی داریم. محصولات فرهنگی اگر شکست بخورند، بر عکس محصولات غیرفرهنگی به سختی سرپا می‌شوند.

صالحی اظهار داشت: از منظر دیگر امروز بازاریابی از مهارت فردی به دانش و از دانش بسیط به دانش ترکیبی و میان رشته‌ای تبدیل شده است. صد سال قبل بازاریابی یک مهارت شخصی بود اما به مرور شاخه‌ای از دانش شد. بازاریابی در نشر سنتی تعمیم یافته نبود؛ بلکه به شکل مهارت فردی در برخی از ناشران و کتابفروشان وجود داشت که برخی از این ریشه‌های تاریخی می‌توانند به کمک ما بیایند.

همچنین، مجید صحاف رئیس همایش در این مراسم گفت: ما باید در زمینه‌های سخت‌افزاری مانند تولید کتاب و ساخت کتابخانه و در زمینه‌های نرم افزاری مانند فرهنگ مطالعه، نیازسنجی، ذائقه سنجی، مصرف و فروش کتاب به دنبال تحول باشیم.

وی افزود: ظرفیت‌ها و تجربه‌ها و دانش‌هایی در حوزه نشر نهفته است که باید سعی کنیم، در قلمرو علمی متمرکز، بدنه دانشگاهی را به بدنه نشر گره بزنیم. در بازاریابی سنتی چند مولفه را در ناشران موفق می‌بینیم؛ اول؛ آگاهی به محصول است. آنهایی که کتابخوان و کتاب‌شناس بودند، موفق‌تر بودند. دوم؛ اعتمادسازی در مشتری است. تلاش می‌کردند اعتماد به محتوا را به شکل‌های مختلف ایجاد کنند.

صالحی در ادامه گفت: سوم؛ بازاریابی از طریق شیوه شفاهی و دهان به دهان است که یک مکانیزم قابل توجه تبلیغات بود. چهارم؛ استفاده از پاتوق فرهنگی بود. پنجم؛ استفاده از تکنیک‌های خاص بود که ناشران سنتی به کار می‌برند. همه اینها امروز هم قابل اقتباس است.

صالحی در پایان اظهار داشت: ناشران سنتی که با مهارت فردی این مسیر را پیمودند، می‌توانند تجربه‌های موفقی باشند. در بحث بازاریابی مدرن نکته اول مشتری یابی علمی است که شامل مشتری‌های بالفعل و بالقوه می‌شود. نکته دوم بازاریابی با استفاده از رسانه های جدید است که منظور هم تک رسانه‌ای ها و هم چند رسانه‌ای‌ها است. استفاده از فضای مجازی، استفاده ار محیط و فضای شهری و ... هم در بازاریابی فرهنگی پیشنهاد می‌شود.

 
انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار