شهرکرد؛

افزایش کانون های آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در چهارمحال و بختیاری

کانون های بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان چهارمحال و بختیاری افزایش یافت.

افزایش کانون های آنفولانزای فوق حاد پرندگان در چهارمحال و بختیاری
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ کانون های بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان چهارمحال و بختیاری به 5 مورد افزایش یافت.

طی چند روز گذشته روستای شیخ شبان از توابع شهرستان بن نیز به لیست 3 کانون شناسایی شده این بیماری در روستای گرمدره شهرستان سامان، روستای حیدری شهرستان بن و منطقه فناوران شهرکرد اضافه شد.

امروز شنبه 23 بهمن 95 بازرسان دامپزشکی استان در حالی برای امحای طیور بومی روستاسی شیخ شبان حضور پیدا کرده اند که شنیده ها حاکی از وجود این بیماری در طیور بومی روستای خراجی شهرستان کیار نیز می باشد.

بر طبق قوانین مبارزه با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، به فاصله یک کیلومتر از محل دیده شدن مورد مشکوک، تمامی طیور باید معدوم سازی شود.

شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان های همجوار و انتقال این بیماری از طریق باد، هوا و پرندگان مهاجر از علل انتشار در چهارمحال و بختیاری است.

بر اساس اعلام اداره کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری؛ خوشبختانه هیچ مورد مشکوکی از این بیماری در مرغداری های صنعتی استان گزارش نشده است و مردم می توانند بدون وجود نگرانی مرغ مصرفی خود را از بازار خریداری کنند.

بازرسان این اداره کل هم به صورت آماده باش، ضمن بررسی موارد مشکوک، انتقال هر گونه طیور از استان همجوار را کنترل می نمایند.

نزدیک نشدن به لاشه پرندگان تلف شده و گزارش هر مورد مشکوک به شبکه دامپزشکی می تواند از شیوع و انتشار این بیماری و افزایش تلفات جلوگیری کند.

آنفلوآنزای (آنفولانزا) فوق حاد از مهم ترین بیماری های طیور و يک بيماری تنفسی ويروسی مشترک انسان و پرندگان با علایم سياه شدن و خونريزی تاج و ساق پا، علایم تنفسی حاد، بی حالی شديد، پژمردگی، دور هم جمع شدن گله، کاهش شديد مصرف دانه، افت ناگهانی توليد تخم مرغ روزانه و انتشار ناگهانی در گله است.

روستای شیخ شبان در فاصله 14 کیلومتری شهر بن (مرکز شهرستان بن) و 39 کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختياری قرار دارد.

انتهای پیام/ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
حسین
۰۱:۳۸ ۲۴ بهمن ۱۳۹۵
شنبه23.11.95 مورد حاد این بیماری در روستای خراجی نیز مشاهده گردید که بسیاری از طیور بومی و پرندگان زینتی جمع آوری گردید ولی متاسفانه برخی از اهالی به دلیل داشتن تعداد زیاد طیور و متحمل شدن ضرر سنگین با مامورین همکاری نکردند
آخرین اخبار