گزارش/

واردات 1.8 میلیارد دلاری خودرو ضربه اساسی به پیکره اقتصاد مقاومتی/ دلیل ادامه واردات خودرو‌های لوکس چیست؟

بر اساس آمار و گزارشات منتشر شده رسانه ها،طی ده ماه گذشته،قریب به یک میلیارد و 800 میلیون دلار ارز از کشور به امر واردات خودرو و قطعات منفصله آن اختصاص یافته،موضوعی که به اعتقاد برخی از کارشناسان بر خلاف سیاست های اقتصاد مقاومتی به نظر می رسد.

واردات 1.8 میلیارد دلاری خودرو ضربه اساسی به پیکره اقتصاد مقاومتی/ دلیل ادامه واردات خودرو‌های لوکس چست؟به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ،آنچنان که آمار گمرک نشان می دهد،در طی 10 ماهه گذشته بیش از 665 میلیون دلار قطعات منفصله برای مونتاژ خودروهای خارجی و قریب به یک میلیارد و 162 میلیون دلار نیز خودرو از طریق واردات خارجی روانه کشور شده است.

به واقع،رتبه های سوم تا پنجم عمده ترین کالاهای وارداتی کشورمان در سال جاری به قطعات منفصله و خودروهای 1500 تا 2500 سی سی اختصاص داده شده است.

 بدون تردید،ما به ازای واردات این محصولات،ارزی است که از کشور خارج می شود و با عنایت به رشد قریب به 45 درصدی واردات محصولات اشاره شده به روشنی در می یابیم که این رویه و رویکرد در طول یکسال اخیر،با سیاست های اقتصاد مقاومتی همخوانی و تطابق چندانی ندارد.

*واردات خودروهای لوکس متوقف شود

امین جیرانی،کارشناس ارشد اقتصاد در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ،اظهار داشت:سیاست های اقتصاد مقاومتی مورد تایید و تاکید مقام معظم رهبری،شفاف و روشن است و بدون تردید اجرای بی کم و کاست آن،به مثابه نقشه راهی است که اقتصاد کشور را از گردنه های سخت به سلامت عبور خواهد داد.

وی افزود:یقینا پس سر گذاشتن مشکلات و بحران های اقتصادی مستلزم،برنامه ای هدفمند، ویژه، موثر و همگرایی و هم افزایی سازنده بین دستگاهی خواهد بود.

دانش آموخته رشته اقتصاد گفت:هدف نهایی از تعریف و طراحی سیاست های اقتصاد مقاومتی به دفعات و مکررا از سوی کارشناسان ذیربط مورد بحث و بررسی قرار گرفته و بارها طی سلسله مباحث و سخنرانی های متعدد از سوی مقام معظم رهبری تبیین و واکاوی شده است.

جیرانی عنوان کرد:توجه به تولید افزایش بنیه اقتصادی داخلی و سعی و اهتمام برای ارتقای آن،یکی از ارکان و ستون های اصلی اقتصاد مقاومتی به شمار می رود.

وی افزود:بر اساس برخی از گزارشات منعکس شده و آمار ارائه شده از سوی کارشناسان،قریب به یک میلیارد و 800 میلیون دلار در طول سال جاری مصروف واردات کالاهای منفصله و خودروهای لوکس شده و با اندکی دقت نظر،تامل و آینده نگری به این واقعیت پی می بریم که با اتخاذ تصمیمات اصولی،امکان پیشگیری از بسیاری هزینه کَردهای فوق غیر ممکن نمی بود.

جیرانی عنوان کرد:اگرچه واردات قطعات منفصله،ضریب اشتغالزایی و ارزش افزوده را تقویت می کند و این امر را می توان از ابعاد مثبت و قابل توجه واردات مذکور در نظر گرفت،لذا درخصوص دستاوردها و نتایج مثبت واردات خودروهای لوکس به نکته چندان برجسته و ملموسی نمی رسیم.

دانش آموخته رشته اقتصاد گفت:برخی از موافقان چنین اقداماتی،ایجاد فضای رقابتی و بهبود کیفی صنعت خودرو را از مزایای این رویکرد قلمداد می کنند.

کارشناس ارشد اقتصاد گفت:اگرچه  نمی توان بصورت قطعی ثمره اقدام مذکور را نفی یا انکار کرد،اما نباید از نظر دور داشت که متاسفانه اتکای به چنین روش هایی بدون لحاظ کردن پیش نیازها و برداشتن گام های زیرساختی جدی تر منتج به نتیجه چندانی نخواهد شد.

وی افزود:کشورهای موفق جهان در حوزه خودرو سازی،مسیری را طی کرده اند که با الگو قرار دادن آن می توان به توفیقات بسیار شایسته ای دست یافت  و به نظر بنده این روش یا رویکرد(واردات خودروهای لوکس)با عنایت به شرایط موجود کشور در حوزه اقتصادی منطقی و معقولانه نیست.

* ارز واردات خودروهای لوکس،مصروف تولید و فعالیت های مولد شود

حمید نجوا،یکی از فعالان حوزه تولیدی و صنعتی در استان تهران در گفت و گو با  خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ،با اشره به لزوم تجدید نظر در این رویه و رویکرد عنوان کرد:در شرایطی که بسیاری از واحدهای صنعتی و تولیدی به سمت تعطیلی سوق پیدا کرده اند و یا در آستانه ورشکستگی قرار دارند،صرف این میزان ارز برای واردات خودروهای لوکس،هم راستا و هم سو با سیاست های اقتصاد مقاومتی به نظر نمی رسد.

وی افزود:اگرچه منابع ارزی برای واردات خودروهای لوکس از محل منابع بانک مرکزی نیست و این وارد کنندگان هستند که در این خصوص تصمیم می گیرند،اما نمی توان این واقعیت را نادیده گرفت که ارز مورد نیاز برای واردات خودروهای اشاره شده از فضا وارد ایران  نمی شود و به هر حال تامین آن از منابع ارزی ایران است که باید تجدید نظر لازم نسبت به این موضوع مدنظر قرار گیرد.

نجوا گفت:علیرغم اینکه ارز مورد نیاز برای واردات خودروهای لوکس بواسطه افرادی انجام می پذیرد که به هر حال منابع مورد نیاز آن بصورت شخصی تامین می شود،اما این نافی عدم اتخاذ تدابیری موثر برای مدیریتی صحیح این منابع نیست و دلیل نمی شود در قبال این اقدام که همخوان با یکی از اصلی ترین سیاست های کلان کشوری( اقتصاد مقاومتی) نیست،سکوت پیشه کرد و یا منفعلانه عمل کرد.

وی افزود:واردات قطعات منفصله چندان دور از منطق به نظر نمی رسد و بسیاری از کشورهای توسعه یافته نیز چنین امری را در دستور کار قرار می دهند و در کشور ایران نیز این اقدام می تواند باعث اشتغالزایی سازنده و ارزش افزوده شود.

فعال حوزه صنعتی و تولیدی در خاتمه یادآورر شد:واردات خودروهای لوکس از نمونه اقداماتی است که با  اصول سیاست های کلان اقتصادی کشور هم جهت و همسو نیست و امید آن می رود با اتخاذ تصمیمات منطقی،در این خصوص چاره اندیشی شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۸
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۶:۲۸ ۲۲ بهمن ۱۳۹۵
خودروی لوکس که به تولید ملی پراید! آسیب نمیزنه؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۹ ۲۲ بهمن ۱۳۹۵
جلوی واردات خودرو گرفته بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۵ ۲۲ بهمن ۱۳۹۵
شدیدا" با متوقف شدن واردات خودرو مخالفم
Iran (Islamic Republic of)
amin
۱۵:۵۹ ۲۲ بهمن ۱۳۹۵
كسي كه پول دارد چرا بنز سوار نشود؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۴ ۲۲ بهمن ۱۳۹۵
همه که قرار نیست تو چادر زندگی کنند اگر اینطور باشه هیچکس تلاشی نمیکنه همه میگن ما هر چی تلاش کنیم باید همون چادر نشین باشیم
Saudi Arabia
علی
۱۵:۲۳ ۲۲ بهمن ۱۳۹۵
واقعا بی انصافیه بخواید واردات رو متوقف کنید

مردم دوس دارن خودرو با کیفیت سوار بشن پول دارن خرج میکنن

اخه این چه کاریه میکنید
Iran (Islamic Republic of)
پیمان
۱۴:۰۰ ۲۲ بهمن ۱۳۹۵
شما چه گیری دادین به خودرو های لوکس؟
حالا همه چی درست شده؟
Pakistan
ناشناس
۱۳:۵۶ ۲۲ بهمن ۱۳۹۵
کاش کارشناس محترم بجای به فکر تولید درست باشند.چرا ما میتونیم تو انرژی هسته ای موفق باشیم اما نمیتونیم یه ماشین مناسب تولید کنیم.؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۲۲ بهمن ۱۳۹۵
به جای این حرف ها کیفیت خودرو های داخلی را افزایش بدید.برای مثال به داشبورد ۴۰۵ جدید توجه کردید!انگاری با کارد بریدنش بغل هاشو.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۲۲ بهمن ۱۳۹۵
خودرو وارد نشود تا مردم خودروی بی کیفیت داخلی بخرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۲۲ بهمن ۱۳۹۵
این خودرو ها اصلا لوکس نیستند و توی دنیا یه خودروی معمولی حساب میشین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۹ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶
دقیقا این نوع ماشینا عادی ترین ماشین های دنیاست که واسه ما خیلی عالیه
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۳:۴۲ ۲۲ بهمن ۱۳۹۵
خیلی هم خوبه
من ماشینهای خارجی رو ترجیح میدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۲۲ بهمن ۱۳۹۵
اصلا مبنا و پشتوانه فکری تهیه این گزارش چیه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۸ ۲۲ بهمن ۱۳۹۵
خودروسازان به بهانه تولید ملی و اقتصاد مقاومتی ایجاد اشتغال هر نوع خودرو بی کیفیت وگران تولید می کنند
بعد از نیم قرن تولید خودرو چقدر مردم راضی هستند؟
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۱۱:۵۹ ۲۲ بهمن ۱۳۹۵
من بشخصه نمیتونم لوکس بخرم اما با دیدنشون لذت میبرم.بزارید،جوونها خوش باشن .
Iran (Islamic Republic of)
اقتصاد
۱۱:۵۵ ۲۲ بهمن ۱۳۹۵
کارشناس محترم استفاده ازخودروداخلی بیشترازاین هزینه دارد
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۱:۵۴ ۲۲ بهمن ۱۳۹۵
چون دوست داریم سوار ماشین خوب بشیم ، پول داریم میتونیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۲۲ بهمن ۱۳۹۵
وقتی کیفیت خودر هاشونا بردن بالا بگو ضربه به اقتصاد مقاومتی،، خودرو سازای داخلی خودشونم خودرو های ساخت داخل سوار نمیشن،،
Iran (Islamic Republic of)
آلمان
۱۱:۳۱ ۲۲ بهمن ۱۳۹۵
خودرو خوب تولید کنید تا ما هم وارد نکنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۲۲ بهمن ۱۳۹۵
خیلی از این خودروها رو کسانی میخرن که تازه به دوران رسیده و با رانت و پول کلان باد آورده رسیدن وگرنه مردم عادی خودروهای داخلی رو هم به زور میخرن
Iran (Islamic Republic of)
زنبور
۱۱:۰۳ ۲۲ بهمن ۱۳۹۵
خوردو با کیفیت و امکانات اونا درست کنید
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۰:۵۱ ۲۲ بهمن ۱۳۹۵
ماشینهایی که در ایران تولید می شوند چون کیفیت ندارند برای مردم عادی است ولی سرمایه داران و مسولین پولدار ماشین های باکیفیت خارجی را سوار می شوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۲۲ بهمن ۱۳۹۵
ای بابا هی.قرار بود تکنولوزیهای روز دنیا برای پیشرفت علم و صنعت ایران وارد بشه ولی داره خودروی لوکس وارد میشه!!!! باز هم همه چی به کام پولدارها شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۲۲ بهمن ۱۳۹۵
چرا نگران واردات بی رویه لوازم ارایش نیستید که ۱۰ برابر بیشتر از خودرو ها ارز خارج میکنه؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۹:۵۰ ۲۲ بهمن ۱۳۹۵
سلام
من نظرم را به صورت کلی عرض می کنم.
تمام خودروهای شخصی ما الان به وانت تبدیل شده اند چون خلاقیت نداریم و فقط پول برای خودروسازان مهم است و لاغیر.
بهتر بود این سؤال را از خودروسازان می پرسیدید که چرا حاضر نیستند جنس خوب دست مردم بدهند؟!
Iran (Islamic Republic of)
ااا
۰۸:۵۸ ۲۲ بهمن ۱۳۹۵
ای کاش دولت تشخیص می داد که واردات کالاهای لوکس مصرفی چه بلایی بر سر مردم می آورد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۴ ۲۲ بهمن ۱۳۹۵
حق با شماست به شرطی که کارخانجات داخلی ماشینهای بسیار بهتر تولید کنند. مردم ما لایق بهترین هستند. فرض این 1.8 میلیارد دلار را بدیم به سایپا. ایا این شرکت پراید رو تبدیل به اخرین مدل سال اون یعنی کیا ریوی 2017 با کلیه آپشنها میکند؟ خیر فقط ممکنه چراغشو یکم تغییر بده. پس مشکل واردات نیست مشکل از درونه
آخرین اخبار